וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: עימותים בהלוויה, מהומות באוניברסיטה

אלפים באו להלוויית המפגין סאנע ג'אלה, שיש דיווחים סותרים לגבי נסיבות מותו. דיווחים סותרים גם לגבי זהות משתתפי ההלוויה. אל-ערבייה: סטודנטים הפגינו נגד השלטון באוניברסיטה

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק, יותם בן-דוד; קריינות: אביב אברמוביץ')

אלפי בני אדם התייצבו היום (רביעי) בטהרן בירת אירן להלוויתו של סאנע ג'אלה, המפגין שנהרג שלשום במהומות ההמוניות שפרצו במדינה. לפי דיווח הטלוויזיה האירנית, במקום פרצו עימותים בין תומכי ומתנגדי השלטונות. במקביל, דיווחה רשת הלוויין הערבת "אל-ערבייה" כי מהומות פרצו הבוקר באוניברסיטת טהרן, שם הפגינו סטודנטים תומכי אופוזיציה במחאה על מותו של ג'אלה.

לפי הגרסה הרשמית שפרסמו השלטונות האירניים, ג'אלה, סטודנט בן 26 לאמנויות באוניברסיטת טהרן, היה פעיל במנגנון הביטחון החצי-רשמי "בסיג'" הנאמן לשלטון, שנורה במהלך ההפגנות על ידי "פעילי טרור" של ארגון האופוזיציה מוג'הדין חאלק. לפי המשטרה, עוד שמונה בני אדם נפצעו מהירי, ועוד אחד מהם מת אתמול מפצעיו. טרם פורסמו פרטיו. מנגד, באתרים של האופוזיציה הרפורמיסטית הכחישו זאת בתוקף, וטענו כי ג'אלה, חבר "התנועה הירוקה", נורה למוות בידי כוחות הביטחון האירניים.

לפי דיווח הטלוויזיה האירנית הממלכתית, רוב משתתפי הלווייתו של ג'אלה הבוקר היו תומכים של השלטונות, שקראו במהלך ההלוויה ססמאות נגד ארצות הברית והחזיקו שלטים שקראו להעמיד לדין ואף להוציא להורג את מנהיגי האופוזיציה באירן, מיר חוסיין מוסווי ומהדי כרובי. "למקום הגיעו גם כמה חברים בתנועה החתרנית (הכוונה לאופוזיציה)", דיווחה הטלוויזיה הממלכתית, "אך משתתפי ההלוויה התעמתו איתם וגירשו אותם מהמקום". לא דווח על נפגעים בתקרית.

מנגד, באחד מאתרי האופוזיציה צוטט אחד ממשתתפי ההלוויה, שטען כי מאות "תומכי השלטון" שהשתתפו בה אינם מוכרים לאיש, ולמעשה מדובר באנשים מחופשים לסטודנטים שזרמו לעיר משעות הבוקר בצורה מאורגנת, כנראה בהנחיית השלטונות.

מהומות באיראן, פברואר 2011. AP
המהומות ביום שני/AP

"מארגני ההפגנות ביצעו פשע נורא, וייענשו"

במהומות שלשום בערים רבות ברחבי אירן השתתפו מאות אלפים מתומכי "התנועה הירוקה" הרפורמיסטית, אולם בגרסה הרשמית של השלטונות נטען כי בהפגנות השתתפו רק "כמה מאות מתפרעים". במקביל, נפוצו ברשת דיווחים על צעדים נרחבים של השלטונות כדי לדכא את המשך ההפגנות, שכללו מעצרים המוניים.

התובע הכללי של אירן, גולמחוסיין מושני-אז'הי, איים היום כי האנשים העומדים מאחורי ארגון ההפגנות "ייענשו בחומרה על גרימת המהומות, פגיעה בביטחון, נזק לרכוש ציבורי ויצירת תוהו ובוהו". הוא לא נקב במפורש בשמותיהם של שני מנהיגי האופוזיציה, מיר חוסיין מוסווי ומהדי כרובי, אך ככל הנראה כיוון את דבריו אליהם. "אלו שפעלו בשיתוף עם ארה"ב והמשטר הציוני ואיובי המהפכה במהלך מעשי ההמרדה בשנה שעברה והשנה, ביצעו פשע נורא", אמר.

מוסווי וכרובי נתונים בימים האחרונים במעצר בית, ואין עמם כל קשר לאחר שגם הטלפונים והרשתות הסלולריות בבתיהם נחסמו. ביומיים האחרונים נפוצו באירן קריאות רבות, בין היתר מצד קבוצה של חברי פרלמנט, להעמידם לדין ולהוציא אותם להורג.

כלי התקשורת פרסמו אתמול בהרחבה מדבריו של חבר פרלמנט, ש"חשף" כי השניים יצרו קשר עם ה-CIA בשבועות האחרונים, שהנחה אותם כיצד לארגן את ההפגנות. לפי הדיווח, השניים עלולים לעמוד לדין באשמת ריגול ובגידה.

השלטונות הודיעו היום כי ביום שישי תתקיים בטהרן "עצרת שנאה" נגד האופוזיציה. לפי הודעת מיניסטריון ההסברה, "משתתפי העצרת יזעקו ויציגו את שנאתם, זעמם ותחושת הגועל שלהם מהפשעים המחרידים של תנועות ההמרדה ושותפיהם המלוכניים".

בהכנת הידיעה השתתף ניר יהב

עדכון ראשון: 11:17

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully