וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרופא שביתו הופגז ב'עופרת יצוקה' תובע מיליונים

26.12.2010 / 0:05

ד"ר עז א-דין אבו אל-עייש איבד בהפגזת צה"ל את שלוש בנותיו ואחייניתו: "הבנות מדברות איתי כל יום ואומרות - תשיג עבורנו צדק". בתביעה מבקש הרופא שצה"ל יודה כי הירי לא היה מוצדק

"הבנות שלי מדברות איתי כל יום, ואומרות לי 'אל תשכח, תשיג עבורנו צדק, תקדש את הדם שלנו למען החיים'", כך אמר ד"ר עז א-דין אבו אל-עייש, שיגיש היום (ראשון) תביעת פיצויים בגובה מיליוני שקלים נגד משרד הביטחון. אבו אל-עייש תובע את המשרד בעקבות מותן של שלוש בנותיו - ביסאן בת ה-20, מאיאר בת ה-14 ואיה בת ה-13.5 ואחייניתו נור בת ה-17, שנהרגו מירי של פגזי טנק לתוך ביתו במהלך מבצע עופרת יצוקה.

הטרגדיה של משפחת אבו אל-עייש הפכה לאחד הסמלים של מבצע עופרת יצוקה, במיוחד בשל האופן שבה נודע לציבור עליה. אבו אל-עייש יצר קשר עם כתב חדשות 10 שלומי אלדר דקות ספורות לאחר שביתו הופגז מאש צה"ל, וזעקות השבר שלו על מות שלוש מבנותיו הועברו בשידור חי.

בתביעה, שתוגש באמצעות עורכי הדין מיכאל ספרד ועידו תמרי ממשרדו ועורכת הדין ראדה חליחל ממשרד לאה צמל, לא מצוין סכום הפיצויים הנדרשים, אולם מדובר בלפחות 2.5 מיליון שקלים. עוד נטען בתביעה, כי דרישתו האחת והיחידה של אבו אל-עייש מצה"ל היא "להודות שכל הטענות שהפריחו קציניו כאילו הירי לעבר ביתו היה מוצדק בשל נוכחותם של חמושים, הינן שקריות, ולקחת אחריות על שאירע ועל הנזק העצום שנגרם".

"תחקיר צה"ל נעשה ברשלנות"

עוד נכתב בתביעה, עליה דווח לראשונה ב"ידיעות אחרונות", כי "השפה המשפטית היבשה אינה יכולה לתאר כראוי את חומרת האירוע. שפת אנוש, עשירה ומתוחכמת ככל שתהא, מוגבלת ודלה מכדי להמחיש את עצמת הכאב, את הטלטלה הנפשית, את עומקו של העצב הבל ימחה לעד שחווה אב שבמו עיניו רואה כיצד שלוש בנותיו – בשר מבשרו – מקפחות את חייהן במחי פגזים צבאיים שנורו לעברן באורח נפשע".

בתחילה נטען בצה"ל כי נבדקת אפשרות שהירי בוצע על ידי חמאס, אך לאחר מכן הודו בצבא כי ירו לעבר הבית. בתחקיר שפרסם צה"ל נקבע כי הירי בוצע לאחר שכוח של גולני, שפעל בשכונת סג'עייה, הותקף ביריות מבית סמוך. הכוח הבחין בדמויות חשודות ששהו בקומות העליונות של ביתו של הרופא ואלה זוהו כתצפיתנים שסייעו לירי שבוצע לעבר הכוח. בעקבות הזיהוי, הורה מפקד הכוח לירות לעבר הבית.

כיום מודים בצה"ל כי לא היו במקום תצפיתנים. תחקיר האירוע חסוי ולא הועבר לידי אבו אל-עייש, אולם התביעה מצטטת סיכום של התחקיר שהגיע לידי ההגנה. "עיון מעמיק בממצאי התחקיר מעלה כי אינו ממצה ונעשה ברשלנות, בניסיון לחמוק מאחריות ולהצדיק את הירי הקטלני לעבר ביתם של התובעים, שלא הייתה לו כל הצדקה מלכתחילה", נכתב בתביעה.

"נהרגו שלוש עולמות"

אבו אל-עייש, מומחה לפוריות שעבד בין השאר בתל השומר, עבר לאחר מות בנותיו לקנדה, וכיום הוא מלמד בבית הספר לרפואה באוניברסיטת טורונטו. לדבריו, את התביעה הוא יגיש מתוך מטרה שישראל תיקח אחריות על התקרית שהובילה למותן של ארבע בנות משפחתו. "נהרגו שלושה עולמות", הוא אומר על בנותיו. "האחיינית שלי גם היתה עולם ומלואו. בת נוספת שלי איבדה את הראייה. חייבים קודם כל להכיר במה שקרה להן, להתנצל ולקחת אחריות. החיים שלי יקרים כמו החיים של כל אחד, הבן שלי יקר כמו הבן של כל אדם אחר. חייבים להתייחס לנפגעים כאל בני אדם, ולא כאל פגיעה היקפית".

הוא לא זקוק לכסף, ומצהיר שכל מה שיקבל מהתביעה יעבור לקרן שהקים בשם "בנות למען החיים", שמסייעת לנשים במזרח התיכון, פלסטיניות וישראליות, בתחומי בריאות וחינוך. דרך הקרן הוא מסייע לנשים צעירות להגשים את השאיפות של בנותיו. למרות הטרגדיה האישית שלו, הוא עדין מאמין בשלום, אבל חושש מהצעדים שנוקטת ממשלת ישראל.

ביקורו האחרון בעזה, בקיץ, הותיר בו רושם קשה. "המצב יותר גרוע. אנשים איבדו את התקווה. אומרים שיש אוכל בעזה וסיוע הומניטארי, אבל חיים זה לא רק אוכל. חייבים להרגיש חופשיים, להרגיש כמו בני אדם", הוא אומר. "עכשיו הזמן להתעורר, מדובר בעתיד שלנו, בגורל שלנו, ישראלים ופלסטינים".

"הפרה של דיני המלחמה"

מערכת המשפט בארץ אינה מרבה לפסוק פיצויים לפלסטינים שנפגעים מפעולות צה"ל, מכיוון שהחוק הישראלי קבע שיש חסינות על פעולות שמתבצעות באיזור לחימה. בנוסף, הכנסת הטילה שורה של מכשולים פרוצדוראליים על פלסטינים המבקשים לתבוע את מערכת הביטחון. אולם, עו"ד ספרד משוכנע שמדובר במקרה מובהק של הפרה של דיני המלחמה.

"מדובר באירוע שהיה רחוק מאוד מאזור הלחימה", אמר עו"ד ספרד, "לא ירו על הכוחות הלוחמים, לא היתה סכנת חיים, פשוט כלום. עד היום לא ברור לי למה הם ירו". ספרד מספר שבצה"ל הכירו את הבית של הרופא, ויומיים קודם לכן אף הרחיקו משם טנקים שחנו ליד הבית כדי למנוע אפשרות של פגיעה. "לא ניתן שום הסבר למה שקרה שם", הוא אמר. "התחקיר קבע שנעשתה טעות, אבל שבסיטואציה שנוצרה היה קשה למנוע אותה. אני לא חושב שמישהו רצה בכוונה לפגוע ברופא".

"אני מאמין שהם ראו דמויות וחשדו, אבל עובדה שלקח הרבה זמן והיו הרבה התייעצויות עד שניתן האישור לירי. כלומר, אף אחד לא חשב שיש כאן משהו דחוף ושיש כאן סכנת חיים. כשאתה יורה לעבר בית שאתה יודע שיש בו אזרחים מבלי שירו לעברך, גם אם היה חשד, לא ניתן להצדיק זאת. זו הפרה של דיני המלחמה, ועל הפרה כזאת משלמים".

(עדכון ראשון: 25.12.2010, 19:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully