וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: שומרים על הזכות להגן על היהודים

בראיון לרשת ABC לרגל יום העצמאות של ישראל, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יחסי ישראל-ארה"ב הינם "איתנים כסלע" וכי ישראל שומרת על הזכות להגן עצמה מפני אירן אם תצטרך. "כעת יש מדינה יהודית שתמיד שומרת על הזכות להגן על העם היהודי"

ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא לנשיא ארצות הברית ולקהילה הבינלאומית להטיל "סנקציות משתקות" על אירן, על מנת למנוע ממנה לפתח תוכנית לנשק גרעיני. הראיון, ששודר היום (שני) בתוכנית "בוקר טוב אמריקה" ברשת ABC, נערך בצל המתיחות בין ישראל לארצות הברית וביטול השתתפותו של ראש הממשלה בוועידת הגרעין הבינלאומית בשבוע שעבר בוושינגטון.

בנוגע לאפשרות שטהרן תוכל לפתח תוכנית לנשק גרעיני, אמר נתניהו כי מדובר ב"נושא הגדול ביותר שהעולם מתמודד עמו כיום" וציין כי הקהילה הבינלאומית תוכל להטיל סנקציות חריפות אם רק תבחר בכך. "אם נמנע מאירן לייבא נפט, זאת מילה יפה לדלק, אז לאירן פשוט לא תהיה יכולת זיקוק והמשטר הזה יגיע לעצירה. אני חושב שאלה סנקציות משתקות".

בעוד שנתניהו הביע את תמיכתו בעצירת תוכנית הנשק הגרעיני של אירן, הוא אף הבהיר כי ישראל מוכנה להגן על עצמה במידת הצורך. "אנו נמצאים בערב יום העצמאות של ישראל, וגורלו של העם היהודי היה כזה שמעולם לא יכולנו להגן על עצמנו עד שהקמנו את המדינה היהודית. שילמנו מחיר נוראי בשואה, ולפני השואה, וכמובן השינוי הוא שיש כעת מדינה יהודית שתמיד שומרת על הזכות להגן על העם היהודי", אמר נתניהו.

לחפש פתרונות מעבר למועב"ט

בשבוע שעבר אמרה סין כי היא מסכימה באופן עקרוני להצטרף לארבע החברות הקבועות הנוספות במועצת הביטחון של האו"ם בתמיכה לסנקציות נגד אירן. בכירים בממשל אובמה הביעו תקווה כי הסנקציות יתקבלו עד סוף אפריל. אולם מכיוון שרוסיה וסין לא תומכות בסנקציות קשות נגד אירן, נתניהו המליץ לחפש מעוזי תמיכה מעבר למועצת הביטחון.

"יש קואליציה של נכונות ואתה יכול להשיג סנקציות מאוד חזקות. אני חושב שזאת דרישה מינימלית כרגע, לא רק להעביר מסר אלא לגרום בפועל לממשל להתחיל לקבל החלטות, מכיוון שכרגע הם מרגישים שהם לא צריכים לקבל החלטות", אמר נתניהו. "הם מבינים שהזרקור עליהם אבל הם לא עושים שום דבר בנידון".

"מערכת יחסים איתה כסלע"

נתניהו אף התייחס לשמועות על מתיחות בינו לבין ברק אובמה במהלך פגישתם לפני כחודש בנוגע לבנייה במזרח ירושלים. "אני חושב שיש כמה נושאים לא פתורים. אנו מנסים לפתור אותם בדרכים דיפלומטיות בדרך הטובה ביותר", אמר נתניהו. "לגבי שאלת ירושלים, היו לנו, לא לפי המדיניות של הממשלה שלי אלא של כל הממשלות ב-42 השנים האחרונות, כולל אלה של יצחק רבין, גולדה מאיר, ושמעון פרס. דרישת הפלסטינים היא שנמנע מיהודים לבנות בשכונות יהודיות בירושלים. זה, אתה יודע, היא דרישה בלתי מתקבלת".

כשנשאל מה יקרה אם ברק אובמה יציג תוכנית שלום משלו, אפשרות שכמה מיועציו המליצו עליה, אמר נתניהו כי אינו רואה יתרונות ב"הסכם כפוי". לדבריו, "אני לא שוב שמישהו חושב ברצינות שאפשר לכפות שלום. שלום צריך להגיע מצדדים שיושבים אחד עם השני, ופותרים את המחלוקות שלהם. זה מה שאנו רוצים להשיג".

לסיום ניסה נתניהו להמעיט בחשיבותן של הידיעות על מתיחות בין שתי המדינות, ואמר כי היא "איתנה כסלע". נתניהו הוסיף כי "אני חושב שכמו בכל משפחה, בכל מערכת יחסים, מערכת היחסים של בנות ברית, גם של קרובי משפחתך, יש עליות וירידות. יש לנו אחידות רבה של אינטרסים וערכים שיאפשרו לנו לצאת מזה. אנו ננסה לעבוד על חילוקי הדעות שלנו בדרך שתואמת את רוח הדברים הללו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully