וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארצות הברית ואירן נלחמות על תמיכת סין

לאחר שיחת הטלפון שקיים נשיא ארה"ב אובמה עם מקבילו הסיני הו, נועד שר החוץ הסיני עם ראש צוות המו"מ הגרעיני של אירן סעיד ג'לילי, שהצהיר: "סיכמנו שסנקציות איבדו את האפקטיביות"

אירן וארצות הברית מנסות להפעיל במקביל לחץ על סין, על מנת למשוך את בייג'ינג לכיוונן. כחלק מהניסיונות לגבש סנקציות דיפלומטיות על אירן בשל תוכנית הגרעין שלה, פועלים גם בוושינגטון וגם בטהרן להשפיע על הממשל הסיני, שטרם החליט על דרך פעולה בנושא. לאחר שיחת הטלפון לפנות בוקר בין נשיא ארה"ב ברק אובמה לבין מקבילו הסיני הו ג'ינטאו בניסיון לקדם סנקציות מול אירן, נשמעים קולות מטהרן המנסים להשפיע מצדם על הממשל הסיני.

ראש צוות המשא ומתן הגרעיני של אירן סעיד ג'לילי נפגש הבוקר (שישי) עם שר החוץ הסיני בבייג'ינג כחלק מביקור במדינה. לאחר הפגישה עם השר הודיע ג'לילי במסיבת עיתונאים כי "בשיחות שלנו עם סין הוסכם שכלים כמו סנקציות איבדו את האפקטיביות".

לפני הפגישה אמר ג'לילי כי סנקציות בינלאומיות לא ימנעו מאירן מלהמשיך בתוכנית הגרעין שלה. "לאירנים כבר יש ניסיון עם סנקציות ואנחנו מתייחסים אליהן כאל הזדמנויות", אמר ג'לילי לסוכנות הידיעות האירנית IRNA, "נמשיך בדרך שלנו, בצורה נחרצת יותר".

לפנות בוקר שוחח נשיא ארצות הברית ברק אובמה עם מקבילו הסיני הו ג'ינטאו, והשניים דנו בניסיון לקדם סנקציות נגד אירן. בהצהרה שפרסם הבית הלבן לאחר השיחה שקיימו השניים נמסר כי "הנשיא אובמה הדגיש בפני עמיתו את החשיבות שהוא רואה בעבודה משותפת, על מנת להבטיח שאירן תעמוד בהתחייבויות הבינלאומיות שלה".

גם ישראל מגבירה את הלחץ

אמש אמר דובר הבית הלבן ביל ברטון כי ההסכמה שהביעה סין להיכנס למשא ומתן רציני עם מעצמות המערב בנוגע להטלת הסנקציות על אירן היא צעד חשוב. ברטון אמר עוד כי בעקבות שיתוף הפעולה, תוכל הקהילה הבינלאומית ללחוץ ביתר קלות על אירן בזמן הקרוב. בתוך כך נודע כי הנשיא הסיני ג'ינטאו צפוי להשתתף בוועידה בנושא נשק גרעיני שתתקיים בארצות הברית בעוד כשבועיים.

גם בישראל מנסים להגביר את הלחץ על הממשל הסיני ושולחים בכירים בצה"ל לביקורים בסין לדיונים על הגרעין האירני. כתב "הארץ" אמיר אורן דיווח כי ראש אגף התכנון בצה"ל, אלוף אמיר אשל, ייצא בשבוע הבא לביקור בסין. אשל, המופקד במטכ"ל על התכנון האסטרטגי וקשרי-החוץ, ייפגש בבייג'ינג עם בכירים במערכת הביטחון הסינית ויציג להם את עמדת ישראל בעניין הניסיונות של אירן להגיע לנשק גרעיני. לאחרונה ביקר בסין גם ראש אמ"ן, אלוף עמוס ידלין, שמסר למארחיו מידע על ההתקדמות האירנית בנתיב הגרעיני. דובר הצבא הסיני, שדרגתו מקבילה לתת-אלוף, ביקר בשבוע שעבר בישראל כאורחו של דובר צה"ל.

בטהרן הגיבו אתמול בביטול לכוונת המעצמות לגבש בקרוב סנקציות חדשות נגד תוכנית הגרעין שלה. דובר משרד החוץ האירני ראמין מהמנפרסט אמר כי הסנקציות הוכחו כלא יעילות, וכי יש להכיר בזכותה של אירן כמדינה עצמאית. לדבריו, "התוכניות הגרעיניות של הרפובליקה האיסלמית של אירן הן לחלוטין למטרות שלום, ובחירת האפשרות של סנקציות היא איום שחוסר יעילותו הוכח במשך 30 השנים האחרונות".

דובר משרד החוץ של סין, צ'ין גאנג, אמר אתמול כי סין תמשיך לחפש פתרון בדרכי שלום לנושא הגרעין האירני. זאת, לאחר שבייג'ינג הסכימה להשתתף בדיונים על הטלת סנקציות חדשות נגד אירן. סין נמנעה עד כה מלתמוך בסבב סנקציות חדש, וקראה להגביר את המאמצים הדיפלומטיים לפתרון המשבר.

עדכון ראשון: 8:35

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully