וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלינטון: שש המעצמות יחלו לגבש סנקציות

מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון הודיעה כי שש המעצמות, ובהן רוסיה וסין, הסכימו לדון בגיבוש סנקציות נגד אירן. מנגד אמר שר החוץ הצרפתי, שאין עדיין לוח זמנים מחייב לשיחות

רויטרס

(צילום:רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון אמרה הלילה (חמישי) כי שש המעצמות - ובהן גם סין ורוסיה - מאוחדות מול אירן. במטה האומות המאוחדות בניו יורק אמרה קלינטון כי השיחות על גיבוש הסנקציות ימשכו בשבועות הקרובים.

הצהרותיה של קלינטון מגיעות לאחר שאמש טען מקור המקורב לשיחות שמקיימים נציגי שש המעצמות כי הן הסכימו להתחיל בתכנון סנקציות חדשות על אירן. כשנשאלה על כך, השיבה קלינטון כי המדינות "ממשיכות להיות מאוחדות. נחוצים עוד מספר שבועות שבמהלכם ייערכו התייעצויות, לא רק בין שש המעצמות, אלא גם עם שאר חברי מועצת הביטחון של האו"ם".

על פי הדיווח מאמש, נציגי בריטניה, ארה"ב, צרפת, וגרמניה ערכו שיחת ועידה בנושא הסנקציות עם נציגי סין ורוסיה, במהלכה הגיעו להסכמה בנושא. המקור הוסיף כי מועצת הביטחון תחל בניסוח החלטה בנושא בימים הקרובים. מהבית הלבן נמסר כי ארה"ב משוכנעת שתצליח לעבוד עם סין על מנת לקדם לחץ משמעותי על אירן.

המקור הוסיף כי "הסכמנו עם סין להתחיל לשרטט סנקציות על אירן. בימים הקרובים נתחיל בגיבוש החלטה במועצת הביטחון של האו"ם. זהו ניצחון גדול עבור ארה"ב והאירופים. סין עשתה צעד ענק".

גורמים דיפלומטיים אומרים כי סין הצטרפה בחוסר רצון ליוזמת הסנקציות, וכי היא מעוניינת שהן יהיו חלשות. ארבע מעצמות המערב מעוניינות שההחלטה תתקבל בחודש הבא, לפני כינוס ועידת האו"ם בעניין האמנה למניעת תפוצת נשק בחודש מאי, אולם ההערכה היא שהדיונים יימשכו עד יוני לפחות.

בנוסף, הודיעו הגורמים הדיפלומטים כי נציגי שש המעצמות מתכוונים לארגן פגישה של שגריריהם בניו יורק במהלך הימים הקרובים, על מנת להתחיל בהכנת טיוטת הסנקציות על אירן. לדברי הדיפלומטים, הצעתה של ארה"ב לסנקציות תשמש כבסיס לטיוטה. ארה"ב גיבשה את הצעתה עם שלוש המעצמות האירופאיות והיא אושרה על ידי רוסיה וסין לפני כחודש.

בעקבות הפרסומים, יבקר ראש צוות המשא ומתן האירני סעיד ג'לילי היום בסין בניסיון להבטיח את התנגדותה להטלת סנקציות חדשות. סוכנות הידיעות הסינית דיווחה כי ג'לילי יהיה אורחו של דאי בינגו, יועץ מדיני סיני בכיר.

אין לוח זמנים

שר החוץ הצרפתי ברנר קושנר התייחס לדיווחים על הסכמת הסינים והרוסים להתחיל לדון בגיבוש סנקציות על אירן. "הן הסכימו להתחיל", אמר קושנר. "לדון במהות פרושו צעד חדש קדימה".

עם זאת, לדבריו אין לוח זמנים מפורט ומחייב לתהליך. "אין תאריך, אין שום דבר מדוייק, אבל אנחנו מאיצים", אמר קושנר בראיון לעיתון ניו יורק טיימס. "זה יבוצע, אבל אני לא יודע מתי". קושנר הזכיר כי גיבוש סבבי הסנקציות הקודמים שהוטלו על האירנים דרשו דיונים של כשלושה עד ארבעה חודשים. לדבריו, לשם גיבוש סבב חדש דרוש פרק זמן דומה.

עדכון ראשון: 01:22

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully