וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: כבר 30 שנה מאיימים עלינו בסנקציות

באירן לא מתרגשים מכוונת שש המעצמות להחריף את הסנקציות נגדה, ובמשרד החוץ בטהרן טוענים: זה איום "חסר תועלת". מוקדם יותר הודיעה סין כי תמשיך לחפש פתרון דיפלומטי לבעיית הגרעין האירני

רויטרס

(צילום:רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

אירן הגיבה היום (חמישי) בביטול על כוונת המעצמות לגבש בקרוב סנקציות חדשות נגד תכנית הגרעין שלה. דובר משרד החוץ האירני ראמין מהמנפרסט אמר כי הסנקציות הוכחו כלא יעילות, וכי יש להכיר בזכותה של אירן כמדינה עצמאית. לדבריו, "התוכניות הגרעיניות של הרפובליקה האיסלמית של אירן הן לחלוטין למטרות שלום, ובחירת האפשרות של סנקציות היא איום שחוסר יעילותו הוכח במשך 30 השנים האחרונות".

מהמנפרסט הוסיף, כי "ההצעה שלנו למדינות שונות תמיד היתה להפסיק את השיטות הבלתי הולמות הללו כמו סנקציות ולחץ, ובמקום זה לקבל את הזכויות המוכרות של המדינות. במיוחד זכויות שנופלות בתחום מסגרת אי-הפצת נשק גרעיני, ולפיכך לכבד את הזכויות של מדינות עצמאיות אחרות ולעודד שימוש למטרות שלום בנשק גרעיני".

בתוך כך, שר החוץ האירני מנושהר מותקי אמר היום כי אירן עדיין שוקלת עסקה לחילופי דלק גרעיני. "חילופי האורניום עדיין נמצאים על השולחן הדיונים והמדינות הרלוונטיות עדיין יכולות להגיע להסכמה עם אירן", אמר מותקי במהלך ביקור באלג'יריה.

סין משנה עמדה?

במקביל לדברי מהמנפרסט, הודיע דובר משרד החוץ הסיני כי הנשיא הו ג'ינטאו ישתתף בוועידה הבינלאומית על נשק גרעיני שתתקיים בוושינגטון בעוד שבועיים. "סין מייחסת חשיבות רבה לנושאי ביטחון גרעיני ומתנגדת להפצת נשק גריעני וטרור גרעיני", אמר צ'ין גאנג.

ההודעה התפרסמה בצל ביקורו של ראש צוות המשא ומתן הגרעיני של אירן סעיד ג'לילי בבייג'ינג. ג'לילי צפוי להיפגש עם שר החוץ של סין יאנג ג'יאצ'י ועם דאי בינגו, יועץ בכיר למדיניות חוץ של הממשלה הסינית.

הלילה נודע כי סין כי מסכימה להשתתף בדיונים על הטלת סנקציות חדשות נגד אירן. מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון אמרה כי שש המעצמות - ובהן גם סין ורוסיה - מאוחדות מול אירן, וכי השיחות על גיבוש הסנקציות ימשכו בשבועות הקרובים.

זהו שינוי משמעותי בעמדה הסינית, לאחר שבמשך חודשים היא התעקשה על המשך המאמצים הדיפלומטיים ליישוב המחלוקת סביב תכנית הגרעין האירני.

יחד עם זאת, דובר משרד החוץ של סין סירב להיכנס לפרטים בנוגע להחלטות אפשריות נגד אירן וחזר והדגיש כי ארצו שואפת להשיג פתרון בדרכי שלום למשבר. "סין מודאגת מאוד מהמצב הנוכחי ותחזק את שיתוף הפעולה עם כל הצדדים הנוגעים בדבר כדי לקדם פיתרון דיפלומטי הולם", אמר צ'ין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully