וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגמ"שים פורצים את הדרך: "נגיע ליישובים המבודדים"

צה"ל הקצה משוריינים לפתוח את הצירים המושלגים והחסומים לירושלים, במחזה שמזכיר ימים אחרים. השר אהרונוביץ': מעריך שעד הבוקר ייפתחו כביש 1 והכבישים ליישובים המבודדים

צילום: מור שאולי, עומר מירון, טל אנגלנדר, יוסי אלי, חברת החשמל; עריכה: יותם בן-דוד; קריינות: אביב אברמוביץ'

כמעט שלושה ימים מאז תחילת הסופה שפוקדת את ישראל ועדיין יישובים רבים נצורים בשל השלג הכבד שירד, בעיקר באזור הרי ירושלים והצפון. חברת החשמל, צה"ל והמשטרה פועלים ביתר שאת לפרוץ את הדרכים החסומות. אחר הצהריים (שבת) התגייס משרד הביטחון למשימת פינוי הצירים, ומאות כלים פועלים בשעות האחרונות באזור ירושלים והצפון כדי לסייע לתושבים המנותקים מחשמל. זאת בעזרת 35 נגמ"שים, ועשרות כלים כבדים – יותר ממאה ג'יפים ומשאיות צבאיות, מכליות דלק וסולר, טרקטורים, שופלים, דחפורים ומשאיות לפיזור מלח). במקביל, משרד הביטחון פועל להעברת 35 טונות מלח לירושלים ולצפת, ונערך לספק כמה אלפי מנות חמות לתושבים המנותקים מחשמל.

ניצב יוסי פריינטי, מפקד מחוז ירושלים במשטרה אמר היום בתום הערכת מצב עם השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ', כי עד שעות הערב ייפתחו הצירים לכל היישובים המבודדים באזור. השר אהרונוביץ' אמר כי "אני מאוד רוצה לפתוח את ציר 1 לתנועה, ואם לא היום, אז אני מקווה שעד מחר בבוקר".

סערת העשור בישראל - כותרות אחרונות:
35 אלף בתים מנותקים מחשמל; 13 אלף מהם בירושלים
הסערה ממשיכה להכות ברחבי המדינה: עדכונים שוטפים
נזקי הסערה: באילו יישובים עדיין מנותקים מהחשמל?
תקועים בבית כשהסופה בחוץ? צפו בסרט טוב בוואלה! VOD

"עד השעה 18:00 אני מקווה שנוכל להגיע לכל היישובים הנצורים ונפתח את הצירים", אמר פריינטי, והדגיש כי המאמץ העיקרי עדיין מתמקד בפתיחת הדרכים המובילות לבירה - כביש 1 וכביש 443. במקביל, הועברו מכליות סולר לידי המשטרה, לתדלוק הגנרטורים ביישובים שעדיין מנותקים מרשת החשמל. במקביל, 2,000 עובדים של חברת החשמל פועלים להשיב את הזרם לאלפי בתים ללא חשמל בכל רחבי הארץ. אחר הצהריים מסרה חברת החשמל כי בירושלים נותרו 9,000 בתים ללא חשמל, ובצפת 1,000 בתים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
פורצים את הדרכים. נגמ"ש של צה"ל ליד גשר המיתרים בירושלים/מערכת וואלה, צילום מסך

צירי התנועה בגוש עציון, טלמונים וחלקים מאזור מטה בנימין חסומים גם הם עדיין לתנועת כלי רכב. מפקד אוגדת יו"ש, תא"ל תמיר ידעי, הנחה לתגבר את המאמץ לפינוי צירי התנועה בכוחות ההנדסה של צה"ל. בשעות האחרונות מתרכזים כלי ציוד מכני הנדסי כבד בגוש עציון כדי להתחיל בפיזור השלג שנערם בשטח. כמו כן, כוחות של אוגדת יו"ש פתחו ימ"חים כדי לסייע באמצעות ציוד חם למוצבים שסבלו מבעיות נקודתיות וגנרטורים למוקדי תקלות חשמל. בשעות הקרובות יקיים תא"ל ידעי הערכת מצב כדי לתעדף את הסיוע במוקדים השונים ברחבי האוגדה.

בצהריים העבירו כוח של יחידת החילוץ 669 ומסוק של חיל האוויר יולדת מהמאחז יצהר שבשומרון לבית החולים בילינסון בפתח תקווה. הסיוע יצא אל הפועל לאחר שמד"א לא הצליחו לפנות את האישה, בשל תנאי מזג האוויר הקשים.

גם במשטרת התנועה הארצית הצטרפו למאמץ לפינוי הצירים המובילים לירושלים. "עם סיום הפינוי וחלוף הסכנה הכרוכה בנסיעה בצירים אילו, תעדכן המשטרה באמצעות כלי התקשורת את ציבור משתמשי הדרך", מסרו מהמשטרה, ועדכנו כי מתנדבים רבים התגייסו למשימה.

חיילים מסייעים בפינוי בצפת. ג'יליס
גם בצפת מנסים לפלס דרך/ג'יליס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
מרום גולן בלבן/מערכת וואלה, צילום מסך

בצהריים קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו הערכת מצב טלפונית בהשתתפות נציגי הממשלה, הרמטכ"ל בני גנץ, מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו ויו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל. בתום הערכת המצב הוגדרו שלוש משימות מרכזיות: הצלת חיים - לטפל ולפנות כל אדם הזקוק לכך, תוך מתן עדיפות לאיתור יזום של קשישים הזקוקים לטיפול; פתיחת כל הצירים לכל המקומות שעדיין לא מחוברים לחשמל; והיערכות לשיטפונות שצפויים בעקבות המשקעים הרבים.

שלג בירושלים, 14 בדצמבר 2013. עומר מירון
13 אלף בתים בירושלים עדיין בעלטה. פועלי חברת החשמל בעבודה בבירה/עומר מירון

נוכח התחזית לפיה הסופה קרובה לסיומה, האתגר הבא העומד בפני המחלצים והנהגים הוא כבישים חלקים ואף קפואים וזרימות חזקות מהשלג שיפשיר. בשל כך, העלה פיקוד העורף את הכוננות וחייליו מסייעים לתושבים נזקקים. שר הביטחון, משה יעלון ביקר היום בחדר הפיקוד של עיריית ירושלים ואמר כי "היממה הבאה הולכת להיות קשה מבחינת קור וקרח בצירים. צריך לשים לב בעיקר בבוקר. הציר פתוח אבל יש שכבת קרח על הציר. צריך להיזהר מאבדות בנפש בדרכים".

דוברת המרכז הרפואי הדסה מוסרת כי חדרי המיון של בתי החולים הדסה עין וכרם והר הצופים טיפלו בעשרות בודדות של פונים לחדרי המיון במהלך הלילה אשר פונו באמצעות אמבולנסים של מד"א או רכבים של כוחות הביטחון. צוותי הרופאים האחיות והעובדים עושים, מאז החלה הסופה, שעות ארוכות במסירות למתן שירות רפואי מלא ומקצועי לכל המטופלים. חדרי המיון והלידה של בתי החולים פתוחים ומעניקים טיפול לכל הזקוק לטיפול רפואי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
נגמ"ש פורץ את הדרך לצפת הנצורה, שבת/מערכת וואלה, צילום מסך
ירושלים מושלגת, דצמבר 2013. טלי מאייר
ירושלים מושלגת כמו שלא הייתה הרבה זמן/טלי מאייר
חוף גבעת אולגה, 14 בדצמבר 2013. שלומי גבאי
לא מפחדים מהגלים. חוף גבעת אולגה/שלומי גבאי
שלג בירושלים, 14 בדצמבר 2013. עומר מירון
מכוניות שהפכו לבנות בירושלים/עומר מירון
שר הביטחון משה יעלון וראש העיר ירושלים ניר ברקת בחמ"ל עיריית ירושלים. משרד הביטחון
יעלון וברקת בחפ"ק עיריית ירושלים/משרד הביטחון
בית משפט בצפת קרס תחת השלג. יותם אסרף, ג'יליס
קריסת גג מזנון ליד בית המשפט בצפת/ג'יליס, יותם אסרף
עובדי חברת החשמל מתקנים כבל קרוע בצפת. יותם אסרף, ג'יליס
עובדי חברת החשמל בצפת/ג'יליס, יותם אסרף
חוף בית ינאי, 14 בדצמבר 2013. שלומי גבאי
אחרי הסערה. חוף בית ינאי/שלומי גבאי
נתיבי איילון נסגרו לתנועה בעקבות הצפה, 13 בדצמבר 2013. יותם רונן
נחל איילון, אמש/יותם רונן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
חיילי צה"ל מגישים סיוע בשלג/מערכת וואלה, צילום מסך
ירושלים מושלגת, דצמבר 2013. טלי מאייר
שלג לרגליהן של חומות העיר העתיקה/טלי מאייר
ירושלים מושלגת, דצמבר 2013. טלי מאייר
ירושלים מושלגת, דצמבר 2013/טלי מאייר
ירושלים מושלגת, דצמבר 2013. טלי מאייר
עיר עתיקה וחלקה/טלי מאייר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
עמוד חשמל שקרס במושב כפר שמאי הסמוך לצפת/מערכת וואלה, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully