וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

1,300 איש חולצו באזור הבירה, ראש העיר פנה לרמטכ"ל לסיוע

כתבי וואלה!

13.12.2013 / 8:02

מאות נהגים שנתקעו בירושלים ובצירים סביבה בשל מזג האוויר עדיין תקועים, וכוחות משטרה, צה"ל, כבאות ואנשי העירייה פועלים לחילוצם. ברקת: "בקרב מול סופה נדירה בעוצמתה"

צפו בשידור החי מירושלים (צילום: עומר מירון)

LIVE

ירושלים עדיין נצורה: אחרי מנת השלג בשעות היום, אמש (חמישי) התחדש השלג הכבד בבירה והצטבר לעשרה סנמטימטרים, וכתוצאה מכך הוחלט לסגור לתנועה את הכבישים המובילים אליה. כביש 1 נחסם לתנועה לשני הכיוונים בין מחלף בן שמן לגינות סחרוב, וכך גם כביש 443 לכל אורכו. באזור גוש עציון נחסמו צירים רבים, בהם כביש המנהרות. בעקבות השלג והחסימות נתקעו מאות נהגים בכבישים.

בשל השלג הכבד, אשר אינו מאפשר פילוס רציף של צירי התנועה בכניסות לירושלים ובצירים המרכזיים בתוך העיר, פנתה הלילה העירייה למשטרת ישראל, צה"ל ומשמר הגבול לסיוע בפינוי צירי התנועה. במקביל ימשיכו המפלסות לפעול לפילוס הצירים וחילוץ רכבים תקועים. המשטרה ופיקוד מרכז יפעלו לפתיחת ציר 443 ואת ציר מספר 1 ויפעלו לחילוץ האנשים התקועים ברכבים על הצירים המובילים לירושלים. העירייה והמשטרה קוראות לציבור להישמע להוראות ולהתפנות עם רכבי החילוץ וההצלה.

ראש העיר ירושלים ניר ברקת פנה לרמטכ"ל, בני גנץ, בבקשת סיוע מצה"ל לחילוצם של מאות אזרחים שנתקעו על כביש 1 ו-443 ושהמשטרה אינה מצליחה להגיע אליהם. "אנו בקרב מול סופה נדירה בעוצמתה", אמר ברקת. "אנו פועלים כרגע בכל האמצעים העומדים לרשותנו כדי לחלץ את כל האנשים שנתקעו בסופה. רק לאחר שתגיע הפוגה ניתן יהיה לפתוח את צירי התנועה". המשטרה והעירייה יצאו בהודעה משותפת הקוראת לציבור בירושלים לא לצאת מהבית ולא לנסות להגיע לעיר. כל קווי החירום שהעירייה הפעילה שותקו ואין בעיר תחבורה ציבורית כלל.

הסערה הגדולה - כותרות נוספות:
חולצו עשרה נוסעים שנלכדו ברכב שנסחף בשטפון בנגב
הסערה מכה ברחבי המדינה: עדכונים שוטפים
בעומק השלג: ברקת פינה נהגת מעולפת לבית החולים

וואלה! מזג אוויר

יש לכם תמונה שאתם רוצים להראות לכולם? שלחו לנו ונפרסם אותה: weatherwalla@walla.co.il

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כביש 1 נסגר לתנועה, ורבים נתקעו בדרך/מערכת וואלה!, צילום מסך

משטרת מחוז ירושלים יחד עם עיריות ירושלים ומבשרת ציון פתחו הלילה (שישי) שלושה מקומות כינוס בעבור כלל התושבים המחולצים בשעה זאת מכלי רכבם ברחבי ירושלים והסביבה. מקומות הכינוס הם בניין טדי בבנייני האומה, המתנ"ס בשדרות החוצבים במבשרת ציון ומחנה עופר בכביש 443.במקומות כינוס אלו ישהו הנוסעים והנהגים עד לפתיחם של צירי התנועה, ויקבלו שתייה חמה ומזון.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

צפו בשידור החי מהחרמון (צילום: דניאל בוק)

LIVE

המשטרה מבקשת ממי שביכולתו להגיע בכוחות עצמו אל אחד ממקומות הכינוס לעשות זאת, במקביל לפינוי המתבצע על ידי כוחות ההצלה. עוד נמסר מהמשטרה כי יש להפעיל אורות אזהרה בכלי הרכב הזקוקים לסיוע, על מנת שכוחות ההצלה יוכלו לזהות את מיקום הרכב. הנוסעים והנהגים אשר תקועים בכניסה לירושלים מתבקשים לעזוב את רכבם ולהגיע רגלית אל מרכז הסיוע בבנייני האומה.

בשעות האחרונות, עוסקים מאות שוטרים ולוחמי מג"ב בסיוע אנשי עיריית ירושלים ופיקוד העורף בחילוצם של מאות נוסעים ונהגים שנתקעו בשעות האחרונות בכלי רכבם בכביש 443 וכבישים נוספים בירושלים ובמבואותיה. השוטרים מסתייעים בג'יפים וברכבים של צה"ל ומפלסות כדי להגיע אל אותם נהגים ונוסעים תקועים.

חסימות נוספות: כביש 425 חסום לשני הכיוונים מהר אדר לאבו גוש, כביש 375 סגור מצור הדסה לחוסן. כביש הבקעה, כביש 90 – עדיין סגור לשני הכיוונים מעין גדי לעין בוקק בשל הצפה. בכביש 234, גשר צאלים סגור, כמו גם כביש 241 בין אורים למגן. אגף התנועה קורא לנהגים להימנע מלהגיע לצירים אלו.

המערכת החורפית הראשונה לעונה עוד צפויה להמטיר גשמים ושלגים ברחבי הארץ, אולם כבר עתה היא נרשמת כסערה שוברת שיאים. כך למשל, בבאר שבע נמדדה אתמול כמות המשקעים הגדולה ביותר ליממה במאה השנים האחרונות - 71 מ"מ. ירושלים, שזכתה למנת שלג יפה, קיבלה כבר מהערב כמות גדולה אף יותר מהמעטה הלבן. העירייה הודיעה כי הלימודים בבירה לא יתקיימו היום. באפרת שבגוש עציון גם לא ילמדו שכן ביישוב הצטברו 20 ס"מ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השלג לא מפסיק לרדת בירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

הצפון, שהיה היום מעט "מקופח" מבחינת משקעים, יחזור הלילה לתמונה, ובהרים בגובה מעל 600 מטרים ירד שלג. בשאר אזורי הארץ צפוי גשם מלווה בסופות רעמים ויש חשש מהצפות בחוף ובאזורים המועדים. מאז תחילת המערכת ביום שלישי בלילה ירדו בירושלים 113 מילימטרים, כמות גדולה יותר מהממוצע הרב-שנתי לחודש דצמבר כולו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גם באריאל נהנים הלילה מהשלג/מערכת וואלה!, צילום מסך
ירושלים המושלגת ממבט-על של מסוק המשטרה. באדיבות מסוק היחידה האווירית של משטרת ישראל, חטיבת דובר המשטרה
ירושלים מלמעלה. מראה מרהיב ממסוק המשטרה/חטיבת דובר המשטרה, באדיבות מסוק היחידה האווירית של משטרת ישראל

"אור הזרקורים מופנה לצפון, שנהנה מהפוגות ברוב שעות היום בשל משטר הרוחות, שהוביל את רוב העננות למרכז ולדרום", אמר אתמול חזאי השירות המטאורולוגי אורן דוידוף. "מתמונות הלוויין והמכ"ם נראה שייכנסו עננים מפותחים דיים כדי להוריד משקעים רבים גם בצפון. דגש מחודש לשלג בפסגות של 650-600 מטרים ומעלה".

יחד עם המשקעים, הטמפרטורות הנמוכות באופן קיצוני מהממוצע לעונה בכעשר מעלות, ילכו וירדו עוד. "הקור ישלוט", אמר דוידוף. "יחסית לדצמבר מדובר בנתונים מאוד מרשימים, כי אלו מדדים שכיחים יותר לפברואר. אנחנו אחרי שבוע של חום ששבר שיאים (כ-30 מעלות באזורים שונים), וכעת אנחנו שוברים אותם בכיוון ההפוך". טמפרטורות המינימום הלילה יהיו בחלקים שונים מהמדינה מתחת לאפס: בירושלים תצנח הטמפרטורה למינוס מעלה, בצפת מינוס שתי מעלות, ובהר הנגב מינוס מעלה. בדרום רמת הגולן יהיה הלילה אפס מעלות. הקור העז יורגש גם בחלקים אחרים, שם לא מורגלים לטמפרטורות כאלה: בתל אביב יהיו הלילה רק 6 מעלות, בחיפה - רק 3, בגליל התחתון מעלה אחת, בטבריה - 5, באשדוד - 8, בבאר שבע - 3, ובאילת החמימה - 9.

שלג במרכז ירושלים. טלי מאייר
ערב מושלג יורד על ירושלים/טלי מאייר
שלג כבד בירושלים, דצמבר 2013. טלי מאייר
שלג כבד בירושלים, דצמבר 2013/טלי מאייר

הירושלמים נהנו היום מחמישה עד שמונה סנטימטרים של שלג, ובאזור חברון וגוש עציון אף נמדדו כעשרה עד 15 סנטימטרים. אולם לדברי החזאי, ממחר הרי שומרון ויהודה "נכנסים לחלון הזדמנויות יותר טוב לשלגים". הוא ציין כי אנו "הולכים ללילה יותר קר עם טמפרטורה מתחת לאפס בכל ההרים, וגם בבוקר יישאר קפוא".

דוידוף ציין כי כל המשקעים שירדו בירושלים מהלילה ועד הבוקר יהיו למעשה שלג. "משעות הבוקר ואילך עד שעות צהריים כשהרוחות יחוגו לכיוון מערב, תהיה כניסה מחודשת ומסיבית של משקעים לבירה", אמר. השלג שנראה היום עשוי להיות יותר משמעותי מזה של אמש, ויש אפשרות לשלג גם בהר הנגב, מצפה רמון ואולי אפילו בדימונה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשעות אחר הצהריים התחדש השלג בחרמון לאחר הפוגה של כמעט 24 שעות במשקעים בצפון רמת הגולן - שזכתה רק לשכבה לבנה דקה. עד כה הצטברו בהר הגבוה במדינה 30 סנטימטרים של שלג ברכבל התחתון ו-60 סנטימטרים בעליון. הודות לזרימות בנחלים ולמשקעים באגן ההיקוות של הכינרת, עלתה הימה בימים האחרונים בשלושה סנטימטרים, והיא עומדת על 211.37- מטרים.

צפו במכ"ם הגשם המתעדכן

שלג כבד בירושלים, דצמבר 2013. רויטרס
מבט מרהיב לעבר העיר העתיקה/רויטרס

משרד החינוך טרם פרסם הודעה מרוכזת לגבי הלימודים במוסדות החינוך השונים ברחבי הארץ לנוכח הסערה שתימשך גם היום - אולם למי שמעוניין להתעדכן, חדר המצב שלו פועל במשך 24 שעות ביממה במספר 02-6222211.

צפי לצריכת שיא של חשמל

בנוסף לביטול הלימודים בבתי הספר בבירה, בעקבות המשך ירידת השלגים לא יתקיימו היום לימודים או פעילות גם בכל הקמפוסים של האוניברסיטה העברית. גם מרכזי הספורט של האוניברסיטה יהיו סגורים.

גם המועצה האזורית מטה יהודה הודיעה כי היום יבוטלו הלימודים באזורים הגבוהים של המועצה, בהם היישוב צור הדסה. בתום הערכת מצב הוחלט לא לקיים לימודים גם במועצה האזורית גוש עציון הסמוכה. ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה הודיע כי בשל השלג לא יתקיימו לימודים ביישובים אלון מורה, איתמר, יצהר, הר ברכה ובישוב מגדלים, שרובם ממוקמים על פסגות השומרון.

בשל הגשמים הרבים, ההצפות והשיטפונות, גם במועצה האזורית אשכול לא יתקיימו היום לימודים בבתי הספר היסודיים ובגני הילדים.

מחברת החשמל נמסר כי הערב והלילה תהיה דרישת שיא לחשמל, שתעמוד על 11,400 מגה וואט, שהם 1,000 מגה וואט יותר משיא הצריכה לחורף זה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ירושלים לבנה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ירושלים, לבן בוהק/מערכת וואלה!, צילום מסך

מסיכום ביניים של השירות המטאורולוגי עולה כי כמויות הגשם הגדולות ביותר שירדו עד כה בסערה היו באזור הרי יהודה, גוש עציון, מישור החוף הדרומי וצפון הנגב. באזורים אלו נמדדו 100-60 מ"מ ומקומית אף יותר (בתחנה באפרת נמדדו 113 מ"מ). הכמויות הללו מהוות שיא ליממת גשם בחלק מהתחנות באזורים האלה. הכמויות היממתיות הקטנות ביותר (פרט לערבה ודרום הנגב) היו בצפון מזרח הארץ שם נמדדו 15-7 מ"מ. בסך הכל, מצפון הארץ ועד צפון הנגב ירדו 100-50 מ"מ ויותר. בחלקים הצפון מזרחיים של הארץ ירדו 40-20 מ"מ.

מיום שלישי בלילה ועד כה ירדו בירושלים (כולל השלג) 113 מ"מ. במערב הנגב - שם כמעט לא הפסיק הגשם מדדו יותר מ-100 מ"מ. בבירת הנגב ירדה כמעט חצי הכמות השנתית - 86 מ"מ. בנבטים הסמוכה 54 מ"מ. באריאל - 89 מ"מ, בחיפה - 74 מ"מ, בעין השופט - 68 מ"מ, בתל אביב - 47 מ"מ, במרום גולן 48 מ"מ. הממטרים כאמור שטפו גם אזורים שלא רגילים לראות משקעים רבים כל כך בדצמבר: בערד - 40 מ"מ, בשדה בוקר - 10 מ"מ ואפילו בעין גדי שלשפת ים המלח ירדו שמונה מ"מ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חילוץ רכב שנסחף בשיטפון/מערכת וואלה!, צילום מסך

ומה התחזית? לקראת הלילה המשקעים בהרי יהודה ייחלשו כנראה, אך בשל הטמפרטורות הצונחות צפוי שלג מדי פעם, אם כי בדרך כלל לא בעוצמות חזקות. יחד עם זאת, היות שייתכנו משקעים מוצקים לאורך כל הלילה, צפויה הצטברות של כמה ס"מ בגבהים שמעל 700 מטר. תחול התחזקות מחודשת של רוחות דרום-מערביות והתחזקות המשקעים לאורך כל מישור החוף ולפיכך יש חשש להצפות מקומיות.

היום, יום שישי, ירד שלג, ולפרקים ברד, בהרי הצפון מעל 600 מטר לאורך כל היום. ינשבו רוחות של עד 50 קמ"ש, וגובה הגלים בים התיכון יהיה כשלושה מטרים. לקראת הצהריים יתחזקו המשקעים בפנים הארץ ויתפשטו לדרום הנגב, ואף לערבה כולל אילת. לפיכך, יש חשש לשיטפונות בנגב ובאזור ים המלח. "קצב ההיערמות של השלג מהצהריים מגובה 700 מטרים גדל, כולל ירושלים ומצפה רמון. שעות אלו נראות כאפשרות להיערמות משמעותית בירושלים וגם בהר הנגב", נמסר מבית דגן.

לכל תושבי מישור החוף, מוטב לדעת שביום שישי בלילה המשקעים יתרכזו באזור זה, ופחות בפנים הארץ. במקביל, כל המשקעים שירדו בהרים בכל הארץ יהיו משקעי קרח.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשבת המערכת תלך ותדעך, אבל עדיין צפוי גשם מהצפון ועד הנגב, ובשעות הבוקר גם יתחוללו סופות רעמים באזור החוף. בבוקר ירד שלג בהרים, אבל ככל שנתקרב לצהריים תחול התחממות קלה, ולפיכך צפוי שלג מעורב בגשם. יש חשש להצפות מקומיות, בעיקר במישור החוף הדרומי, במדבר יהודה ובנגב. בערב הרוחות ייחלשו ובצפון ייפסקו המשקעים לחלוטין. במישור החוף הדרומי יוסיף להיות גשום. הטמפרטורות יצנחו בחלק מהאזורים בפנים הארץ אל מתחת לאפס ותיתכן קפיאה של השלג שייוותר. ציבור הנהגים מתבקש לנהוג במשנה זהירות.

נחל צאלים. דצמבר 2013. דייב בוימוביץ'
שיטפון בנחל צאלים/דייב בוימוביץ'

כזכור, רק לפני ימים לא רבים נמדדו ברחבי הארץ טמפרטורות שמזכירות יותר את אוגוסט, וכעת המדדים של דצמבר דומים יותר לממוצעים של פברואר הקר. ד"ר ברוך זיו, מומחה לאקלים ומטאורולוגיה מהאוניברסיטה הפתוחה, אומר כי ישנם תהליכים הקשורים בשינויי האקלים, שהשפעותיהם על אזורנו מנוגדות.

אחד הוא התפשטות אזורי המדבר הסוב-טרופיים לעבר האזורים הממוזגים. "כך, למשל, צפוי שהשפעתו של מדבר סהרה על הים התיכון תתחזק ותגרום בו להפחתה בכ-20% במשקעים. תהליך זה עשוי להסביר את התקצרות עונת הגשם והתארכות ההפוגות שבין הגשמים. במקביל לכך, טבעות של רוחות מערביות המתקיימות בגובה של עשרות קילומטרים סביב הקטבים, צפויות להתחזק. הדבר אמור להגביר את עוצמתם של גלים אטמוספריים מסוימים ולא אחרים. אחד מהגלים שאמור להתחזק הוא זה שמזרים למזרח הים התיכון אוויר קר ולאירופה – אוויר חם. האוויר הקר המגיע לאזורנו במצב כזה, במגעו עם הים, סופג לחות רבה ומפתח עננות הגורמת לכמויות גשם גדולות", טען.

המסקנה מדבריו של ד"ר זיו היא שבעוד שמשטר הגשמים משתנה ומקבל אופי יותר יבש, אירועים של סופות גשם קשות יוסיפו להתרחש, ויאזנו במידת מה את התמונה.

בהכנת הידיעה השתתפו עדי חשמונאי, רמי שני, יהושע בריינר ויאיר אלטמן

(עדכון ראשון: 18:37)

נמל קיסריה. דצמבר 2013. שלומי גבאי
הסערה לא מבריחה את הדייגים מהים. נמל קיסריה, היום/שלומי גבאי
זרימה בנחל באר שבע. דייב בוימוביץ'
נחל באר שבע נהנה מעדנה מחודשת/דייב בוימוביץ'
שלג בירושלים. יואב דודקביץ'
שלג כבד, קשה לראות. אתמול בירושלים/יואב דודקביץ'
נמל קיסריה. דצמבר 2013. שלומי גבאי
גלים של עד שלושה מטרים בים התיכון/שלומי גבאי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החיות מתרגלות ללבן הבוהק בירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חג גם לילדים/מערכת וואלה!, צילום מסך
החושך יורד על ירושלים המושלגת. דצמבר 2013. נמרוד סונדרס
ירושלים מושלגת אמש/נמרוד סונדרס
החושך יורד על ירושלים המושלגת. דצמבר 2013. נמרוד סונדרס
ירושלים בשלג/נמרוד סונדרס
ערב ירד על ירושלים המושלגת. דצמבר 2013. טלי מאייר
בירה בשלג בירושלים/טלי מאייר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כפר עציון הלבנה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרכבת הקלה בשלג/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully