וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: "רוסיה עומדת מאחורי יירוט המטוס הטורקי"

מקורות דיפלומטים טוענים כי טכנאים רוסים "שיחקו תפקיד מפתח" ביירוט מטוס הקרב הטורקי לפני כעשרה ימים בסוריה. לדבריהם, המטרה היתה להזהיר את נאט"ו מפני התערבות בסוריה

"טכנאים רוסים שיחקו תפקיד מפתח ביירוט מטוס הקרב הטורקי בשמי סוריה", כך דיווח הלילה (ראשון) השבועון הבריטי "סאנדיי טיימס". על פי הדיווח, שמתבסס על מקורות דיפלומטים באזור, הפלת המטוס נועדה להזהיר את נאט"ו מפני התערבות במלחמת האזרחים בסוריה. גורם בחיל האוויר הישראלי שהתראיין לשבועון, אמר כי ישראל לא תופתע "אם המומחים הרוסים הללו, גם אם לא לחצו על הכפתור, היו לפחות ליד הקצינים הסורים שעשו זאת".

בעקבות הפלת המטוס הטורקי, היחסים בין אנקרה לדמשק, שגם כך היו רעועים בעקבות האירועים בסוריה, עלו על שרטון. לפני יומיים דיווח קצין בכיר בצבא הסורי החופשי, ארגון האופוזיציה הגדול במדינה, כי צבא סוריה הציב כ-170 טנקים מצפון לעיר חלב, סמוך לגבול עם טורקיה. לדברי הקצין, גנרל מוסטפה אל-שייח', ראש המועצה הצבאית העליונה (אגודת קצינים בכירים שערקו מצבא סוריה), הטנקים נמצאים כעת באקדמיה הצבאית בעיר הסמוכה לחלב, מוסלאמייה. עם זאת, יצוין כי עד כה הדיווח טרם גובה במקורות נוספים.

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, בתא טייס של מטוס אימונים "הורקוס" במהלך טקס בבסיס של חיל האוויר באנקרה, 27 ביוני 2012. רויטרס
"לא נימנע מללמד לקח את מדינת הכנופיות שאיבדה את הלגיטימיות בעיני עמה". ארדואן/רויטרס

המהלך הסורי היה צפוי, שכן יממה קודם לכן יצאו 30 כלי רכב של צבא טורקיה, לרבות משאיות עמוסות בסוללות טילים, מעיר החוף איסקנדרון לכיוון הגבול עם סוריה. מוקדם יותר דווח כי צבא טורקיה פרס לאורך הגבול עם סוריה 15 טנקים, שהעברתם לוותה באבטחה הדוקה.

מאז תקרית הפלת המטוס הטורקי לפני כעשרה ימים, נשמעות בטורקיה התבטאויות חריפות ואף מאיימות נגד משטר אסד. ביום רביעי אמר ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, כי "לא נימנע מללמד לקח את מדינת הכנופיות שאיבדה את הלגיטימיות בעיני עמה, מטילה טרור על אנשיה ומנסה לבחון את גדולתה של טורקיה". לדברי ארדואן, "לא נהסס לעשות כל מה שנדרש ולהגיב בדרך התקיפה ביותר לכל עמדה עוינת, מתקפה או איום נגדנו עם הכוח הקיים שלנו, והכוח וההשראה שאנו מקבלים מההיסטוריה שלנו".

מנגד, בראיון נדיר לטלוויזיה הממלכתית באירן, התייחס אסד אף הוא למשבר בין טורקיה למדינתו, ואמר כי קיים הבדל בין עמדת ההנהגה בטורקיה כלפי סוריה, לבין עמדת העם הטורקי. כמו כן, ביום רביעי טען שר ההסברה הסורי, עומראן אל-זוהבי, כי כוחות הביטחון יירטו את המטוס הטורקי בגלל שסברו שמדובר במטוס ישראלי. בראיון טלפוני לערוץ חדשות טורקי אמר השר כי מדינתו "אינה מעוניינת במשבר בין טורקיה לסוריה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully