וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויינשטיין: הכרה בהליך פונדקאות - גם ללא אימוץ

בחוות דעת שהגיש לבג"ץ, קבע היועץ המשפטי לממשלה כי מעתה בני הזוג של ההורה הביולוגי יוכלו להירשם כהורים על פי "צו הורות פסיקתי", ללא צורך בהליך אימוץ

צעד נוסף של המדינה לקראת הסדרת הליך פונדקאות בחו"ל לישראלים: חוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שהוגשה לבית המשפט העליון, קובעת כי בניגוד להליך שהיה נהוג עד כה, אשר חייב את אחד ההורים לעבור הליך אימוץ של ילדו-שלו על מנת להירשם כהורה, מעתה יוכלו בן או בת הזוג של ההורה הביולוגי להירשם כהורים על פי "צו הורות פסיקתי" מטעם בית משפט לענייני משפחה. חוות הדעת של ויינשטין הוגשה לבית המשפט העליון במסגרת שתי עתירות שעוסקות בתופעת פונדקאות של ישראלים בחו"ל. שתי העתירות אוחדו ובמסגרת ההליך שנידון בעתירה, ישראלים יוצרים קשר עם אשה, שאינה תושבת ישראל, וחותמים עמה על הסכם, לפיו היא תישא ברחמה את תינוקם, שהינו ילדו הביולוגי של אחד מבני הזוג.

עד כה, עמדת המדינה במקרים של ביצוע הליך פונדקאות בחו"ל הייתה כי לאחר שהוכח הקשר הגנטי בין התינוק לבין אחד מהוריו - באמצעות בדיקת רקמות מכוח חוק מידע גנטי, על בן הזוג השני להגיש בקשה לאימוץ התינוק, אם הוא מעוניין להיחשב מבחינה משפחתית כהורה של התינוק. המדינה פעלה לפי הנוהל במקרים של הליך פונדקאות שנעשה על ידי זוגות חד-מיניים וכן של זוגות הטרוסקסואליים. בשנה החולפת התקבלו שתי פסיקות של בית המשפט לענייני משפחה בעתירות של שני זוגות הורים, בהן נקבע כי אם הילד, שהינה האם הביולוגית, תירשם כאמו ללא צורך בהליך אימוץ.

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

במסגרת הדיון בבית המשפט, ביקש בית המשפט העליון מהיועץ המשפטי לממשלה לנקוט עמדה בשאלה האם במקרים המתוארים של פונדקאות בחו"ל, ניתן יהיה להסתפק בהליך של "צו הורות פסיקתי" של בית משפט בישראל, לגבי בן הזוג של ההורה הביולוגי, במקום בהליך של צו אימוץ. "צו הורות פסיקתי" הוא הליך הננקט כיום בהקשר של פונדקאות, המבוצעת כולה בישראל על פי חוק.

בעקבות החלטת וינשטיין, נמסר מהאגודה למען הלהט"ב (לסביות, הומוסקסואלים, טרנסקסואלים וביסקסואלים): "אנו מברכים על החלטת היועץ המשפטי לממשלה שמעתה בן זוג של הורה פונדקאי יוכר כהורה לכל דבר באמצעות צו הורות מבית משפט לענייני משפחה, ללא קשר לנטיות המיניות של בני הזוג. החלטה זו, שצפויה להיות מעוגנת בחקיקה, מצמצמת את האפליה נגד להט"ב ואנו מקווים שהממשלה הנוכחית תמשיך בקו זה ותפעל לשוויון אף בזכאות להליך הפונדקאות עצמו בישראל לזוגות להט"בים, להכרה בנישואים אזרחיים להט"בים, כמו גם למניעת האפליה וההומופוביה בתחומים אחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully