וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקה: קופות החולים מפלות הליך פונדקאות בחו"ל

על אף שמימון ההליך כלול בסל הבריאות, רוב קופות החולים בוחרות להתנער מתשלום כשמדובר בנשים שעוברות הליך פונדקאות בחו"ל. "הרגשתי סוג ב' על שאיני יכולה לשאת את העובר"

קופות החולים "מכבי", "כללית" ו"לאומית" מפלות לרעה נשים שמבקשות לבצע הליך פונדקאות בחו"ל ולא בישראל, ומסרבות לממן להן טיפולי הפריה חוץ-גופית - על אף שאלה נכללים בסל הבריאות ובניגוד לעמדת משרד הבריאות. בדיקת וואלה! חדשות מראה כי אותן נשים נאלצות לשלם סכום של כ-20 אלף שקלים בעבור תהליך שקופות החולים מממנות במקרים של פונדקאות בישראל. לצד ההוצאות הכספיות הגבוהות, אותן נשים נאלצות לעבור מסכת ייסורים ביורוקרטית או לדאוג לזיוף מסמכים בידי רופא מטפל - אפשרות בלתי חוקית בה נוקטים מספר רופאים.

"אם לא מספיקים הקשיים בניסיון להרות ובטיפולי הפוריות, אני צריכה להתמודד עם הקשיים שמערימה קופת החולים שגורמת לי להרגיש כמו סוג ב', רק כי איני יכולה לשאת את העובר שלי", אומרת ג', חברה בקופת החולים "מכבי", שפנתה לאפשרות של פונדקאות לאחר שחלתה בסרטן. "אם הייתה לי בחירה, 'מכבי' יכולים להיות בטוחים שהייתי מעדיפה ללדת תינוקי בעצמי", הוסיפה. "עכשיו אני במרתון מאבקים מול הקופה, כאשר בשל גילי המתקדם אין לי את הפריבילגיה לחכות לפונדקאית בארץ".

החוק לנשיאת עוברים המסדיר הליך פונדקאות בישראל לא עוסק בפונדקאות בחו"ל, הליך שהופך נפוץ יותר משנה לשנה, בשל הזמן הארוך שלוקח לאתר פונדקאית בישראל והעלויות הגבוהות. הליך הפריה חוץ-גופית, שהינו הליך בסיסי בפונדקאות - כמו גם לכל אישה שמתקשה להיכנס להריון בדרך טבעית - נכלל בסל הבריאות. עם זאת, השילוב בין השניים לא קיים בחוק, כך שכל קופה מחליטה לעצמה האם תממן את הטיפולים או לא.

כך נוצר מצב שכל עוד אישה לא תדווח לקופת החולים כי היא פונה לפונדקאות בחו"ל, הבדיקה תמומן. זאת במידה ובקופת החולים לא יבחינו כי לאחר שאיבת הביציות והפרייתן, לא נעשתה החזרת עוברים לרחם האם הביולוגית. יצוין כי לפי משרד הבריאות, גם נשים שעוברות הליך פונדקאות בחו"ל זכאיות למימון הליך שאיבת הביציות.

שוק הפונדקאות הפרוץ בישראל: "250 אלף שקל לתינוק"

"מאוחדת" בחרה לפרש את החוק לטובת מבוטחיה

כיום, בהתאם לסל הבריאות, כל אישה זכאית למימון טיפולי הפריה עד שתהיה בת 45 או שתלד שני ילדים. עלות מחזור טיפול אחד מגיע לסכום של כ-20 אלף שקלים וכולל תשלום לרופא, לבית החולים ובעבור תרופות. סל הבריאות מאפשר ארבעה מחזורים של טיפולי הפריה חוץ-גופית בשנה ועד שמונה טיפולים במהלך שנתיים, בכפוף לאישור ועדה מחוזית. חשוב להדגיש כי קופת חולים "מאוחדת" הינה הקופה היחידה שבחרה לפרש את המצב הקיים לטובת מבוטחיה, בניגוד לקופות האחרות הנאחזות בפונדקאות בחו"ל כעוגן לחיסכון עבורן. "הצורך בפונדקאות כפי שנקבע לאחר המלצת הרופא המטפל, הינו התוויה לאישור טיפולי הפריה חוץ גופית על ידי הקופה", נמסר מ"מאוחדת", "לפיכך הקופה מאפשרת למבוטחיה לבצע את הליך ההפריה במבחנה במסגרת הסל והביטוח המשלים. הקופה אינה מתערבת באם הליך הפונדקאות נעשה בארץ או בחו"ל".

בשל מחלה הובהר לש', עוד לפני עשור, כי לא תוכל לשאת הריון. ש' ובן זוגה בחנו את האפשרויות העומדות בפניהם ובחרו לאמץ שני ילדים. ב-2004 הבריאה ש' ממחלתה, אך רופא נשים המליץ לה לפנות לערוץ של פונדקאות בשל החשש כי המחלה תתפרץ שוב באם תישא הריון. עם ההבנה כי הליך איתור פונדקאית בישראל אורך זמן רב, החליט הזוג לפנות לפונדקאות בחו"ל. "פניתי לקופת חולים 'מכבי' בנושא פוריות והתעניינתי בהליך IVF (הפריה חוץ גופית - דו"פ). פקידה שמכירה אותי וידעה שאימצנו, שאלה אותי ברמה חברית על ההריון ואמרתי כי אנחנו מתכננים פונדקאות בחו"ל ואני לא אופיע בסניף עם בטן הריונית. בדיעבד הבנתי שהפקידה רשמה כי מדובר בפונדקאות חו"ל ואחרי כמה ימים קיבלתי סירוב למימון ההליך".

מתכונת שבת בבית החולים הלל יפה, דצמבר 2012. שלומי גבאי
הביורוקרטיה, הדחיות והיחס המשפיל. "במכבי טענו שמדובר ב'נושא בעייתי', מאוד בעייתי להם כשצריכים לשלם"/שלומי גבאי

בהמשך, טוענת ש', הגישה ערעור שסורב: "במכבי טענו שהם לא מתערבים בהליך שנעשה בחו"ל. הבהרתי להם שמדובר בעבירה על החוק כי אין שום הבדל בין זכויותיי לזכויות אישה שיכולה לשאת הריון, שתינו זקוקות לאותו הליך, כשאני עוד זקוקה רק לחצי ממנו במימונם, אך הם טענו שמדובר ב'נושא בעייתי', מאוד בעייתי להם כשצריכים לשלם". ש' לא ויתרה והגישה תלונה בעניין למשרד הבריאות שטרם ענה לתלונתה.

ג' בת ה-42 נמצאת גם היא במצב בו העיכובים מטעם קופת החולים עלולים לעלות למנוע ממנה את האפשרות להביא ילד לעולם. "כשהגעתי ל'מכבי' וביקשתי לבצע IVF לטובת פונדקאות בחו"ל טענו כי לא מאשרים זאת בשום צורה", מעידה ג', שלא יכולה לשאת הריון לאחר שבעבר חלתה במחלת הסרטן. "הקפאתי עוברים לפונדקאות לפני הטיפולים (נגד הסרטן. דו"פ), אך לא הצלחנו לקבל מהן הריון אז עכשיו אני צריכה לשלם 20 אלף שקלים למחזור טיפול, ובגילי זה לא פשוט, בטח למי שעבר כימותרפיה. אין לי אפשרות לבצע פונדקאות בארץ כי איתור פונדקאית אורך הרבה זמן שאין לי. מה שמקומם הוא ש'מכבי' לא מתווכחים על עצם הפונדקאות אלא על היכן תתבצע. זה לא הגיוני".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

בשביל המימון: זיוף מסמכים והחזרת עוברים שלא יוכלו לשאת

מצב דברים זה מוביל רופאים שעוסקים בתחום לאלתר פתרונות יצירתיים, ולעיתים בעייתיים, על מנת לסייע לנשים לקבל את מימון ההליך. "במצב בו דברים אמורים, היו מקרים שנשים התעקשו לבצע החזרה של עובר אחד מתוך כמות שהוצאנו על אף שהן יודעות כי אין להן אפשרות לשאת אותו, רק כדי שיהיה מימון של הקופה והיא תוכל לקחת את שאר העוברים ולהטיסם לחו"ל לפונדקאית", אומר רופא שעוסק בתחום. "אני לא מעודד זאת, כשמדובר בהליך שלעתים צריך להתבצע בהרדמה כללית, כך שפיתרון כזה תלוי מאוד בסיבה בגללה האישה לא יכולה ללדת, אבל בגלל המצב האבסורדי הזה, נשים מגיעות בקיאות ודורשות זאת", הוא הוסיף.

"הכל יודעים שאחרי שתי שאיבות בלי החזרת עוברים עלולים לעשות בעיות בקופה", אומרת ל', בת 40, שפנתה לפונדקאות בשל מצבה הבריאותי. "כשניסיתי להיכנס להריון בעצמי, עברתי טיפולים גרועים מאוד שלא הניבו ביציות, כך שלא היה מה להחזיר בתום ההליך. כשפניתי לקופה למחזור נוסף, דחו את הבקשה והסבירו שאחרי שתי שאיבות ללא החזרה צריך להגיש להם שוב פרופיל הורמונלי - מסמך הכולל מכתב מרופא שמסביר מדוע לא בוצעו החזרות ובירוקרטיה שלמה. רק אחרי התכתבות שלמה עם הרופא הנוכחי, אישרו לי סבב נוסף שאחריו המליץ לי הרופא לפנות לפונדקאות, כי בשל בעיה רפואית לא אוכל להיכנס להריון".

חדרי ניתור ריקים באיכילוב, דצמבר 2012. נמרוד סונדרס
הנשים המתוסכלות מהפרוצדורה הקשיחה, לעתים פונות גם לאפיקים לא חוקיים בהם זיוף מסמכים כדי לזכות במימון/נמרוד סונדרס

בשל העובדה שישראל לא מאשרת פונדקאות ליחידים פנתה ל' לפונדקאות בחו"ל ושוב עמדה בפני נהלי קופת החולים הבעייתיים. כך גילתה ל' כי פותחו שיטות למימון ההליך. "הרופא הבהיר שבשום אופן אני לא מציינת את המילה 'חו"ל' מול הקופה ושבמסמכים הוא יכתוב כי מטרת השאיבה היא הקפאה ולא הפריה, מה שימנע חשדות. בשל גילי המתקדם הרופא ביקש לערוך סבב שאיבה נוסף על מנת שיהיו עוד עוברים, אך בגלל שלא עבר מספיק זמן משאיבה קודמת, אני עדיין לא יכולה להוציא התחייבות מהקופה, אז נאלצתי להפקיד צ'ק פיקדון על סך 15 אלף שקלים עבור בית החולים. בינתיים יערכו את ההפריה, העוברים ייצאו לחו"ל וכשבקופה יבדקו סטטוס עוברים, המחשב יפלוט מסמך לפיו אין עוברים בבית החולים, ובצרוף מכתב מהרופא שמפרט כמה נשאבו וכמה כביכול הוחזרו, הם מניחים כי הייתה החזרה ויש מימון להליך".

ההליך המתואר כאן בעייתי מכמה היבטים, כשבראש ובראשונה הדבר מתאפשר בזכות זיוף מסמכים, מה שמהווה עבירה פלילית. בנוסף, במהלך IVF נדרשת האישה ליטול תרופות רבות, שנכללות במימון שאמורה הקופה לספק. בהיעדר התחייבות לביצוע ההליך, לא יכולה ל' לרכוש את התרופות: "לשמחתי, במחזור הקודם רכשתי כמות גדולה של תרופות, כך שאני יכולה לעבור את המחזור הנוכחי איתן. במחזור הבא כבר אצטרך למצוא דרכים להשיגן. זה מצב מגוחך, במקום לטפל בעניינים ברמה רפואית אני בעיקר צריכה לדאוג מה יהיה ולעסוק בבירוקרטיה. עברתי טיפולי פוריות ארוכים ומתישים בניסיון להיכנס להריון בעצמי, עברתי ניסיונות שאיבה כושלים לטובת פונדקאות אצל רופא שלא הצליח, ועכשיו במקום לטפל ולדאוג לעצמי, לטובת ההליך, אני עוסקת כל היום בבירוקרטיה ומלאת חששות שמשהו ישתבש".

משרד הבריאות: אישה שמבצעת את ההליך בחו"ל זכאית גם היא למימון

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "עמדתנו היא כי נשים העוברות הליך פונדקאות בארץ או בחו"ל זכאיות למימון הליך שאיבת הביציות בהתאם לתעריף הציבורי. נבקש לקבל את המקרים בהם סירבה קופת החולים לממן, כדי לבדוק אותם".

באשר לתלונתה של ש' נגד מכבי מסרו במשרד הבריאות: "פניית האישה לנציבות הקבילות התקבלה ב-21 באוקטובור 2012. מאז הגשת הפניה, עמדה הנציבות עם הפונה בקשר טלפוני רציף. הוסבר לפונה כי מדובר בבירור עקרוני, שכולל פניות של מספר מבוטחות במצב דומה. על כן, נערך בירור מקיף ויסודי עם היועץ המקצועי בתחום, אגף הטכנולוגיות, הלשכה המשפטית והנהלת קופת החולים. השבוע שוחחנו עם הפונה, נמסר לה מידע זה, תשובת הביניים של הקופה, והערכתנו כי התיק יסתיים בעוד כשבועיים. ידוע כי קביעת הנציבות באשר לזכאות פונה מסוים, הינה בעלת השלכה לגבי מבוטחים שיפנו בעתיד בעניין דומה. על כן, נציבות הקבילות עורכת בירור יסודי בכל פניה".

מקופת חולים "מכבי" נמסר: "תהליך של פונדקאות בחו"ל אינו כלול בסל הממלכתי או בביטוחים המשלימים של הקופות, ולכן גם טיפולי ההפריה החוץ-גופית עבור תהליך זה אינם ממומנים על ידי המדינה והקופות. קופות החולים נושאות בעלות הטיפולים הכרוכים בהליך הפונדקאות, בכפוף לאישור ועדת משרד הבריאות ובהתאם לקבוע בחוק נשיאת עוברים".

באשר למבוטחת ש', שאישרה העברת פרטיה לקופת החולים "מכבי", נמסר: "המבוטחת ש' לא קיבלה את היתר ועדת משרד הבריאות לבצע את הליך הפונדקאות בארץ. הליך זה, על כל שלביו, כאשר מתבצע בחו"ל, אינו כלול בסל הממלכתי או בחוק נשיאת עוברים ולכן הקופות אינן יכולות לממנו".

מקופת חולים "כללית" נמסר: "החוק בישראל קובע כי כל פעולות טיפולי הפריה ייעשו במחלקה מוכרת בישראל על ידי משרד הבריאות, לצורך ביצוע פעולות הקשורות בהפריה חוץ גופית. מיותר לציין כי קופות חולים מחויבות לפעול על פי חוק זה".

מקופת חולים "לאומית" נמסר: "חוק נשיאת עוברים ונהלי משרד הבריאות מחייבים את הקופה בטיפולים מוגדרים לאם המיועדת ולאם הנושאת. יחד עם זאת, החוק מחייב אישור ועדה של משרד הבריאות וכן ועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים. מרגע שקיים אישור כזה, הקופה תפיק התחייבויות כנדרש. איננו מבררים היכן ומתי, למה ומדוע. עצם אישור הוועדה של משרד הבריאות מהווה אסמכתא חוקית מבחינתנו. איננו מכירים חוזר משרד הבריאות המנחה את הקופות ברוח זו. נשמח לקבל כל מדיניות משרד בריאות בכל נושא, היוצאת על פי כללי מנהל תקינים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully