וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד: הפיצוץ שהשמיד את המפעל המסתורי בבירת סודן

ניר יהב

25.10.2012 / 9:11

לטענת הממשלה בחרטום, המחסנים במפעל שהוחרב "הכילו רק נשק רגיל - ולא נשק מתוחכם כמו זה שיש לישראל". נשיא סודן שילהב מפגינים: "אנחנו עצמאיים - די להפצצות בשעות הלילה"

צילום: סרטוני חובבים שהועלו לרשת, עריכה: גדי וינסטוק

כלי תקשורת זרים דיווחו הבוקר (חמישי) כי המחסן שהופצץ שלשום בחרטום, בירת סודן, היה מפעל לייצור תחמושת, שהוקם בשנות התשעים של המאה שעבר. לפי דיווח יחיד ביומון הלונדוני "א-שרק אל-אווסט", המפעל "ירמוכ", הנמצא בחלקה הדרומי של חרטום, נתון כעת לאבטחה כבדה, והמשטרה אוסרת על מכוניות ועוברי-אורח להתקרב למקום.

בנוסף, מצטט העיתון דיווחים קודמים, לפיהם מומחים מאירן שהו במפעל, ומדווח כי הנשק שיוצר במחסניו הועבר לארגונים שונים ברשות הפלסטינית, ובראשם חמאס.

יצוין כי לפי פרסומים רבים, המגובים על ידי ארגונים בינלאומיים לזכויות אדם, סודן עשתה שימוש נרחב בנשק להפגזת אזרחים באזור שכיום בתחום עם שכנתה החדשה, דרום-סודן.

נשיא סודן, עומר אל-בשיר, קיים אמש דיון חירום עם שריו. הממשלה בחרטום האשימה במפורש את ישראל בהפצצת המפעל. בשריפה שנגרמה במקום נספו לפחות שני בני אדם. בירושלים לא הגיבו לדיווחים על מעורבותה של ישראל בהפצצה, כפי שלא הגיבו בכל פעם שהופנתה לישראל אצבע מאשימה בעניינים מסוג זה.

פרשנות: מי שתקף את המפעל בסודן סיכל יותר מנשק זניח // יוסי מלמן

פיצוץ במפעל "ירמוכ" בחרטום. סודן, 23 באוקטובר 2012. רויטרס
עשן מיתמר מאזור המפעל שעלה באש, שלשום/רויטרס

הנשיא אל-בשיר הגיע לעצרת מחאה שהתקהלה לפנות בוקר מול בניין הממשלה בחרטום, ונופף לכ-300 בני אדם שמחו נגד ישראל. כמה מהם קראו "מוות לישראל, ו-"הסירו את ישראל מהמפה".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

סגן נשיא סודן: "צריך להרתיע את ישראל"

כמה מפגינים אחרים שמחו לפנות בוקר בחרטום, תבעו להפסיק את ההפצצות המסתוריות בארצם. אחת מהכרזות קראה: "עצמאותה של חרטום לא תשפיל את ראשה להפצצות פחדניות בחשיכה". סגנו של אל-בשיר, עלי אוסמאן טהא, אמר למפגינים: "ישראל היא מדינה של חוסר צדק וצריך להרתיע אותה. ההתקפה הזו מחזקת את האיתנות שלנו".

מוקדם יותר אתמול, טען שר ההסברה של סודן, אחמד בילאל עוסמאן, כי מפעל "ירמוכ", הנמצא בבעלות הממשלה, מייצר נשק רגיל בלבד. "ישראל רוצה לפגוע ביכולות ההגנה של סודן", אמר, "איננו מחזיקים בנשק מתוחכם כמו שיש לישראל. אנו מכבדים את החוק הבינלאומי, ולכן נפנה למועצת הביטחון - למרות שאנו יודעים שהמדינות הגדולות נוטות תמיד לטובת ישראל".

נשיא סודן, עומר אל-בשיר, מוביל הפגנה בגנות ישראל, בעקבות פיצוץ מסתורי של מחסן נשק בחרטום. 24 באוקטובר 2012. רויטרס
"עצמאותה של חרטום לא תשפיל את ראשה להפצצות פחדניות בחשיכה"/רויטרס

התקיפה הייתה בשלישי בלילה. לדברי השר עוסמאן, "ארבעה מטוסי קרב הפציצו את המפעל, ונזק רב נגרם למקום. עדי ראייה בבירת סודן טענו כי זמן קצר לפני ההפצצה, חגו באוויר כלי-טיס ואף נשמעו קולות שיגור של טילים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully