וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פנטה באיפא"ק: נתקוף באירן אם הדיפלומטיה תיכשל

טל שלו, שליחת וואלה! לוושינגטון

6.3.2012 / 16:14

ארה"ב ממשיכה באותם מסרים: בנאום בפני השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, הבהיר שר ההגנה כי פעולה כזו תצא לפועל רק כמוצא אחרון, "אבל אל תטעו - אנחנו נפעל אם נידרש לכך"

"ארצות הברית וישראל עומדות זו לצד זו, באינטרסים משותפים וערכים משותפים, ובשאיפה משותפת למזרח תיכון משגשג ושלו" - כך הבהיר היום (שלישי) שר ההגנה האמריקאי, ליאון פנטה, בנאומו בפני ועידת השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק בוושינגטון. "הקשרים הבטחוניים בין ישראל וארה"ב רק יגדלו", קבע, למרות הקיצוץ האחרון בתקציב הביטחון האמריקאי.

ועידת איפא"ק ופסגת המנהיגים - כל הכותרות:
הרפובליקנים באיפא"ק: "אובמה הפנה גב לישראל"
נתניהו בוועידת איפא"ק: "אי אפשר לחכות עוד לדיפלומטיה"
אובמה באיפא"ק: לישראל זכות להגן על עצמה בעצמה
פרס בפני איפא"ק: "יש לעצור את אירן - והיא תיעצר"
אובמה: "מעדיף דיפלומטיה"; נתניהו: "נגן על עצמנו"
הפסגה בוושינגטון התארכה בשעה; נתניהו: "טובה וחיובית"

לאון פנטה מדבר בכנס באייפא"ק, פברואר 2012. רויטרס
נזכר בביקוריו בישראל. פנטה נואם בוועידת באיפא"ק, היום/רויטרס

בנושא עצירת הגרעין האירני - הנושא הפופולרי לאורך כל הנאומים בוועידה - הבהיר פנטה כי ארה"ב תהיה מוכנה לנקוט בפעולה צבאית, אולם רק במקרה שכל האפשרויות הדיפלומטיות ייכשלו. "פעולה צבאית היא האלטרנטיבה האחרונה, אם הכל נכשל", אמר, "אבל אל תטעו - אנחנו נפעל אם נידרש לכך".

את רוב נאומו הקדיש פנטה להרעפת מחמאות על חברי איפא"ק ופעילותם, והדגשת קשריו העמוקים עם ישראל. בין היתר, נזכר בביקורו בישראל ב-1991 וברשמים העמוקים שלו מגל העלייה מברית המועצות באותן שנים. כן הזכיר כי נכח במדשאות הבית הלבן בטקס החתימה על הסכם אוסלו בספטמבר 1993, וכי ליווה את הנשיא ביל קלינטון להלוויתו של ראש הממשלה יצחק רבין ב-1995.

"אני ואהוד ברק כמו משפחה"

"האומץ של העם בישראל הוא חלק בלתי נפרד מהישרדותה", הוסיף פנטה, "החל מאברהם, דוד ויהושע ועד לאומץ של צה"ל המודרני - בני העם היהודי מראים אומץ והגשימו את חלומם לחיות במולדתם". פנטה התייחס לקשרים העמוקים שרכש עם מקביליו במוסד בתקופה בה כיהן כראש ה-CIA, ואף סיפר כי לאחר המבצע לחיסול אוסמה בן לאדן בשנה שעברה, הטלפון הראשון שקיבל היה מחבריו במוסד.

פנטה הקדיש התייחסות מיוחדת לשר הביטחון אהוד ברק, ואמר כי "אין אף שר ביטחון עמו נפגשתי יותר והתייעצתי יותר. אנחנו מדברים, אחנו מתווכחים, אנחנו אוכלים - אנחנו כמו משפחה".

לפני פנטה, נאמו בכינוס שלושת המועמדים הבולטים המתמודדים על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות - מושל מסצ'וסטס לשעבר מיט רומני, הסנאטור לשעבר מפנסילבניה ריק סנטורום ויו"ר בית הנבחרים לשעבר ניוט גינגריץ', שבחרו להקדיש זמן לאיפא"ק אף שזהו היום החשוב ביותר בפריימריז המפלגתיים, "יום שלישי הגדול". שלושת המועמדים הרפובליקנים הקדישו את נאומיהם למתקפה חריפה על הנשיא ברק אובמה, שלטענתם "הפנה את גבו" לישראל, ולהכרזות נחרצות בדבר הצורך לעצור את תוכנית הגרעין האירנית, גם במחיר של פעולה צבאית. סנטורום קרא "לעשות יותר מאשר רק לדבר. צריך להציב אולטימטום ברור לממשל האירני, ולומר לו שהזמן הוא עכשיו, עכשיו צריך לעצור את ייצור הנשק הגרעיני. הזמן הוא עכשיו". רומני התייחס למאמציו של אובמה למתן את הלהיטות הישראלית לתקוף, וקבע: "ישראל לא צריכה הרצאות פומביות - היא צריכה את תמיכתנו".

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully