וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח סבא"א: אירן הכפילה את כמות הסרכזות בפורדו מאז מאי

יוסי מלמן ורויטרס

30.8.2012 / 18:54

מנתוני הדו"ח של סוכנות הגרעין עולה כי אם תרצה, תוכל אירן להגיע לכמות אורניום ליצירת פצצה עד אפריל 2013. כמו כן, נמצא כי מתנהלת "פעילות רחבת היקף" במתקן בפרצ'ין

צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק

(צפו בנאום של המנהיג העליון של אירן חמנאי היום)

מספר הסרכזות להעשרת אורניום באתר הגרעיני בפורדו שליד העיר קום באירן יותר מהכפיל את עצמו בשלושת החודשים האחרונים - כך עולה מנתוני הדו"ח התקופתי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). מעיון ראשוני בממצאי הדו"ח, עולות שתי מגמות ברורות בכל הנוגע לתכנית הגרעין האירנית. האחת קשורה להגדלת מספר הסרכזות - מספר הסרכזות במתקן התת-קרקעי עלה מאז חודש מאי מ-1,064 ל-2,140. מצד שני, לא חל שינוי משמעותי בקצב שבו היא מעשירה אורניום לרמה של 20% בתקופה האחרונה.

יש להדגיש, עם זאת, כי הסרכזות החדשות הותקנו במתקן בלבד, והן עדיין לא פעילות. יקח זמן מה, לפחות מספר שבועות, עד שהן יעברו סדרה של הרצה וייכנסו לפעולה. באשר לקצב ההעשרה, לאירן יש היום כ-190 קילוגרמים אורניום מועשר ל-20% - כמות שאינה מספקת לייצור של פצצת גרעין. כדי להגיע לחומר בקיע - אורניום מועשר ברמה של 90% - לפצצה אחת, אירן נזקקת ל-250 קילוגרמים אורניום המועשר ל-20%. לפי קצב ההעשרה הנוכחי, לאחר כניסת הסרכזות החדשות לפעילות, אם תחליט אירן, תוכל להגיע תוך חמישה עד שישה חודשים - עד אפריל 2013 - לחומר בקיע ליצירת פצצה.

המנהיג העליון של אירן, עלי חמינאי, בפגישה עם מזכ"ל האו"ם באן קי מון. טהרן, 29 באוגוסט 2012. AP
מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, והמנהיג העליון של אירן, עלי חמינאי, בפגישה בטהרן/AP

בנוסף, שבה הסוכנות בדו"ח על דרישתה מטהרן להתיר לפקחיה להיכנס למתקן הצבאי בפרצ'ין, בו מפתחת על פי החשד אירן את השלב הסופי בהרכבת פצצה גרעינית המכונה "קבוצת הנשק". כמו כן, דו"ח הסוכנות מצביע על מה שמכוני מחקר במערב מדווחים עליו כבר זמן רב – "פעילות רחבת היקף" במתקן בפרצ'ין, הכוללות ניסיון אירני לנקות את השטח משרידים של חומרים חשודים.

הדיווח על היערכות אפשרית של אירן להרחבת פעילות העשרת האורניום במתקן התת-קרקעי בפורדו, העולה מהדו"ח של סוכנות האו"ם, בא ביום שבו מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, נשא נאום במהלך ביקור בטהרן, לרגל כינוס המדינות הבלתי מזדהות. זאת חרף התנגדות קשה מצד ישראל וארצות הברית לביקור במדינה המתנגדת באופן שיטתי ללחץ הבינלאומי לשים קץ לתכנית הגרעין שלה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צילומי לוויין המעידין לכאורה על טשטוש ראיון במתקן בפרצ'ין/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully