וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אסד-ליקס": ויקיליקס חושף מיליוני מסמכים מסוריה

אתר ההדלפות מכה שוב: בשיתוף עם שורת כלי תקשורת בעולם, החל לחשוף כ-2.4 מיליון מסמכים מכ-680 אלף ישויות סוריות שונות, בהן משרד הנשיא. לא ברור עדיין מי הדליפם, וכיצד

רויטרס

(מסיבת העיתונאים של ויקיליקס בלונדון - צילום: רויטרס, ויקיליקס; עריכה: יאיר דניאל)

ויקיליקס חוזר לכותרות - ומנסה לשפוך אור על המצב בסוריה. הארגון המפעיל אתר אינטרנט שכל מטרתו היא לפרסם חומרים מודלפים הודיע היום (חמישי) כי החל בהפצה של פרויקט "תיקי סוריה" (Syria Files), הכולל לטענתו יותר מ-2.4 מיליון מסמכים מקרוב ל-680 אלף ישויות שונות. מדובר, בין היתר, בתכתובות של משרדי ממשל, חברות ואישים הקשורים לממשל הסורי, שמתוארכות בין אוגוסט 2006 למרץ 2012.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"תיקי סוריה": כותרת החשיפה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראשוני המסמכים כבר הועלו לאתר (כמה עשרות בלבד), והם עוסקים בחברה שמכרה ציוד תקשורת לכוחות הביטחון הסורים. אולם כרגיל, בוויקיליקס לא חושפים את כל הקלפים בבת אחת ולא מעלים את המסמכים כולם לרשת באופן מיידי - אלא החלו בשיתופי פעולה עם גופי תקשורת.

"חושפים את שיטות אסד - וצביעות המערב"

לאחר שבפעמים הקודמות היו אלו בין היתר ה"ניו יורק טיימס", ה"גרדיאן", "לה מונד" ועוד שורה של עיתונים מובילים בעולם, הפעם, נכללים ברשימה סוכנות הידיעות AP, ועוד שורה של כלי תקשורת מגוונים: רשת ARD הגרמנית, העיתון האיטלקי "ל'אספרסו", אתר Publico.es מספרד, אתר Owni הצרפתי, העיתון הלבנוני "אל-אחבאר" והעיתון המצרי "אל-מסרי אל-יום". ישנם גם שותפים נוספים שקיבלו את המידע, אולם טרם נחשפו. העיתונים המצרי והלבנוני כבר הודיעו היום כי בשבועות הקרובים יפרסמו מסמכים נוספים.

הדלפת הענק הוצגה במסיבת עיתונאים מיוחדת שערכו בכירי ויקיליקס בצהריים בלונדון - כמובן ללא נוכחותו של מייסד הארגון הנמלט, ג'וליאן אסאנג'. "בימים אלה מתחולל בסוריה עימות פנימי אלים, שהביא למותם של 6-15 אלף בני אדם ב-18 החודשים האחרונים", אמרה הדוברת המרכזית באירוע, שרה האריסון, העוזרת הראשית של אסאנג'.

"'תיקי סוריה' שופכים אור על שיטות העבודה הפנימיות של הממשל והכלכלה בסוריה", הוסיפה - אך לדבריה, הם גם חושפים קשרים לא קשרים של הממשל הסורי עם גורמים מערביים: "כיצד המערב והחברות המערביות אומרים דבר אחד, ועושים דבר אחר".

68 אלף מיילים ברוסית, 42 אלף נגועים בווירוסים

מספר המסמכים המדויק בהפצה הנוכחית עומד על 2,434,899 מסמכים ומיילים, שנשלחו מ-678,752 שולחים שונים אל 1,082,447 נמענים. בין המשרדים מהם נגנב המידע ניתן למנות את משרד הנשיא הסורי, משרד החוץ, משרד האוצר, משרד המידע, משרד התרבות ומשרד התחבורה. כ-400 אלף מהמסמכים הם בשפה הערבית, וכ-68 אלף ברוסית. פרט מידע מעניין הוא שכ-42,000 מיילים היו נגועים בווירוסים.

אין זו החשיפה הראשונה השנה של מסמכים הקשורים לשלטון הסורי. בפברואר האחרון פרסמו האקרים שהזדהו כחלק מארגון "אנונימוס" שורה של תכתובות מייל, בין היתר של הנשיא בשאר אסד, אשתו אסמה וחלק מעוזריו, ואלו הציגו בעיקר את אדישותם של בני הזוג לסבלו של העם הסורי (בעקבות זאת אף הטיל האיחוד האירופי עיצומים מיוחדים על אסמה אסד), ורכילות בעניין ה"יועצות" שהקיפו את אסד.

ג'וליאן אסאנג' מתייצב בבית משפט בלונדון להכרעה בעניין הסגרתו לשבדיה. רויטרס
בונה על מקלט מדיני באקוודור. ג'וליאן אסאנג'/רויטרס

לא ברור אם המסמכים שנגנבו אז הם חלק מהמאגר הנוכחי, או שמא מדובר בהדלפה אחרת. מעבר לכך, אי אפשר לשלול את האפשרות שהתכתובות הודלפו לוויקיליקס על ידי משתף פעולה מתוך הממשל הסורי. יש לזכור כי חלק ניכר מהחומרים שהארגון הפיץ בזמנו על צבא ארצות הברית (באפגניסטן ובעירק) ועל המערכת הדיפלומטית (פרשת "קייבל-גייט", החשיפה הגדולה ביותר של ויקיליקס) הגיעו בזכות שיתוף פעולה של חייל אחד בצבא האמריקאי, בראדלי מנינג, שעומד כיום למשפט לאחר שנתפס, וצפוי לעונש מאסר עולם.

החשיפה מגיעה בימים בהם ויקיליקס נמצא בכותרות בהקשר אחר לחלוטין: מייסדו האניגמטי והאקסצנטרי, ג'וליאן אסאנג' האוסטרלי, שוהה זה שבועיים וחצי בשגרירות אקוודור בלונדון, שם הוא מבקש לקבל מקלט מדיני לאחר שבית משפט בריטי הורה להסגירו לשבדיה, בה הוא מבוקש בגין עבירות מין. אסאנג' ומקורביו מכחישים לחלוטין את ההאשמות, וטוענים כי מדובר בקנוניה נגדו שמטרתה לאפשר את הסגרתו הסופית לארה"ב.

לקריאה נוספת:
דרמה בלונדון: אקוודור תיתן מקלט מדיני לאסאנג'?
נסראללה התראיין לאסאנג': "אסד רוצה רפורמה"
כך נכנסתי לרשימה השחורה של ג'וליאן אסאנג' / יוסי מלמן

נשיא סוריה, בשאר אסד. דמשק, 3 ביולי 2012. רויטרס
רבים מהמסמכים החדשים מגיעים ממשרד הנשיא. בשאר אסד/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully