וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטס המחאה: עשרות פעילים נחתו בנתב"ג ונלקחו לחקירה

הפעילים שהגיעו מז'נבה ומרומא הופנו לטרמינל 1 ומשם לתשאול. 5 פעילי שמאל שהגיעו לקבלם נעצרו. פעילים ברומא לשליח וואלה! חדשות למטס: "ההתנגדות הפלסטינית לא תישבר"

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: אמיר קוטיגרו, קריינות: אביב אברמוביץ')

50 פעילים פרו-פלסטינים שנחתו היום (שישי) בנמל התעופה בן גוריון, כחלק מ"מטס המחאה", עוכבו לחקירה ודרכונם נקלח מהם. הפעילים הגיעו לארץ ממרסיי שבצרפת, בטיסת חברת "איזיג'ט" מז'נבה ובטיסת "אלאיטליה" מרומא - והופנו על ידי כוחות הביטחון לטרמינל 1, ומשם לתשאול אצל בקרי הגבול של רשות שדות התעופה.

מוקדם יותר נעצרו חמישה פעילי שמאל ישראלים, לאחר שקבוצה של כעשרה פעילים הגיעה לאולם קבלת הפנים בנמל התעופה בן גוריון, כדי לקבל את בואם של הפעילים הפרו-פלסטינים שצפויים לקחת חלק במטס המחאה. הפעילים הניפו שלטים בהם נכתב "ברוכים הבאים לפלסטין" באנגלית ובערבית, קראו לשבור את המצור על עזה ואמרו כי הוא "לא חוקי". אחד מהפעילים אמר כי "מדינת ישראל מפחדת מאנשים שוחרי שלום. זכותו של כל ישראלי להגיע לשדה התעופה גם אם הסיבות שלהם הם פוליטיות".

עוד על המטס הפרו-פלסטיני:
פעילי המטס ברומא: "לא תשברו ההתנגדות לכיבוש"
אכזבה לפעילי המטס: לא עלו על טיסת ההמשך לנתב”ג
שליח וואלה! ברומא: ”אנשי האבטחה לא שמעו על המטס”

בין פעילי השמאל ונוסעים ישראלים שנכחו במקום התגלע ויכוח מילולי, שבשלב מסוים אף התפתח לאלימות. הנוסעים קראו לעברם של פעילי השמאל: "אתם יותר גרועים מהמחבלים, לכו להפגין בסוריה נגד אסד". מנגד, קראו פעילי השמאל: "פיתחו את הגבולות, סיימו את המצור על עזה. ישראל היא מדינת אפרטהייד, שחררו את פלסטין". אחד מפעילי השמאל, מתן כהן מתל אביב, אמר: "אנשים בסך הכל רוצים להפגין בשקט, תראו כמה הם מפחדים". מיכל וכסלר, גם היא פעילת שמאל, אמרה כי "יש מצור לא חוקי על עזה. פעילי שלום ופעילי חופש שרוצים לבוא גם לפלסטין מגורשים ומוטרדים בנתב"ג וזה הכל פוליטי ולא חוקי".

פעילי שמאל מישראל בהפגנה בנמל תעופה בן גוריון, יולי 2011. אורי לנץ
פעילי שמאל הגיעו לקבל את פניהם של הפעילים הפרו-פלסטינים/אורי לנץ

בתוך כך, עשרות פעילים פרו-פלסטינים שאמורים היו להמריא הבוקר מנמלי תעופה שונים באירופה לא הצליחו לעלות על הטיסה, משום שחברות התעופה מנעו זאת מהם, כיוון שהופיעו ברשימת 342 מסורבי הכניסה שהעבירו גורמי ביטחון ישראליים. הנוסעים מוחים על ההחלטה, מפגינים ומקצתם אף מתפרעים.

אחד הפעילים, בן 55, אמר לשליח וואלה! חדשות ברומא כי "בשנת 2003 הגעתי לראשונה לישראל ועשיתי טיול בגדה המערבית. למקומות האלה אני מבקש לחזור עכשיו בעקבות הזמנה של חברים. נגיע לתל אביב כי אנו מחויבים לכך. הסיבה היא לראות ולהראות. אני מבקש מהממשלה הישראלית להפסיק לשקר - אין סיבה שלא נורשה לטוס לפלסטין בגלל הכיבוש הצבאי. אנחנו עייפים מהמצב, אך יודעים שההתנגדות הפלסטינית לא תישבר".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

השר אהרונוביץ': "לא לוקחים סיכון"

שרה יזהר, נוסעת שהייתה על המטוס שנחת מז'נבה, סיפרה לוואלה! חדשות כי "בשדה היה עמוס רב וראינו שיש אנשים חשודים – ישר זיהינו שהם הפעילים. לכל אורך הטיסה הם התעסקו בטלפון ויצרו אחד עם השני קשר עין. הם היו במתח והסתכלו לצדדים". לדבריה, "כשנחתנו, הגיעו אליהם שוטרים ולקחו אותם הצידה בצורה שקטה ועדינה, והם לא עשו בעיות. את המטוס הקיפו מספר גדול של כוחות, הם לקחו בערך חמישה אנשים הצידה לתחקור, וליתר הנוסעים חילקו פרחים".

אורלי שפירא, שהייתה על הטיסה מציריך, סיפרה כי "בביקורת הדרכונים הייתה קבוצה של כ-20 פעילים שעמדה בצד והם כנראה לא עברו את הבדיקה. כשנחתנו חילקו לנו פרחים וברכו אותנו בשבת שלום, אולי כדי להראות שישראל זה לא מקום שנורא להיות בו".

יצחק אהרונוביץ', השר לביטחון פנים בנמל התעופה בן גוריון לקראת מטס הפעילים בפרו פלסטינים, יולי 2011. אורי לנץ
השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' מסייר בנתב"ג/אורי לנץ

השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', ערך הבוקר סיור בנתב"ג והביע את שביעות רצונו מההיערכות לקראת בואו של המטס הפרו-פלסטיני. "טיסות ייכנסו לנמל התעופה בן גוריון עד השעה 18:00, אך אנו יודעים מי על הטיסות ולפי מיטב ידיעתו ישנם כ-200 פעילים שנבלמו בשדות התעופה בז'נבה ופריז". לדבריו, "בצרפת ובשוויץ היו הפרות סדר וזה רק מוכיח מה היה מצפה לנו לו הפעילים היו מגיעים ארצה".

אהרונוביץ' הודיע כי ההיערכות ירדה בשעות האחרונות, אך כעת מגבירים אותה שוב. "הכל יכול לקרות ולא ניקח סיכון. יש פעילים שאמורים להפר את הסדר בנתב"ג ומחוץ לנתב"ג. תודות להיערכות שנקטנו גם הם מבינים שאין להם למה להגיע, וגם רדיקלים מהצד שלנו שהיו אמורים לקבל את פניהם הבינו שאנחנו ערוכים". עוד אמר השר, כי שישה פעילים שכן הצליחו להגיע ארצה הועברו חזרה לארצותיהם. "אנו מתנהגים כמדינה ריבונית ולא נאפשר הפרות סדר בשער הכניסה שלנו", הוסיף.

פעילי שמאל מישראל בהפגנה בנמל תעופה בן גוריון, יולי 2011. אורי לנץ
פעילי שמאל מישראל בהפגנה בנמל תעופה בן גוריון, יולי 2011/אורי לנץ

שר הפנים, אלי ישי, הגיע גם הוא בצהריים לנתב"ג על מנת להתעדכן בטיסות, שעליהן אמורים להיות מפגינים פרו-פלסטינים. לדבריו, "באנו לתמוך בעובדים שעושים עבודה מצוינת מול שונאי ישראל ופורעי חוק. נפעל בתקיפות ונמנע את כניסתם. אני מעריך שעשרות ייכנסו לארץ, הם יהיו בסטטוס של מסורבי כניסה וייאסרו עד לשבוע הבא".

עוד על מטס המחאה:
ישראל לחברות התעופה: אל תטיסו 350 מפעילי המטס
כוננות לקראת המטס: עשרות שוטרים הוצבו בנתב”ג
רה”מ על המטס: ”נפעל בנחישות נגד הפרובוקטורים”

לפניות לכתבים:
יהושע - joshjosh@walla.com
איילה - plilimm@walla.com
בועז - boby1979@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully