וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהודי לבוב התרגלו לאנטישמיות: "הרצח לא ישנה"

21.10.2012 / 14:10

רב הקהילה היהודית בלבוב שבאוקראינה לא ממהר לפסוק אם רצח הרופא לאון פרייפלד נבע ממניע אנטישמי. "לפעמים צועקים כאן 'הייל היטלר', אבל הרוב ממילא מסתירים את יהדותם"

בקהילה היהודית בלבוב ספדו היום (ראשון) בחום לפרופסור לאון פרייפלד, הרופא היהודי שנמצא מת בסוף השבוע בעיר. פרופ' פרייפלד, שלימד באוניברסיטה המקומית, נמצא ללא רוח חיים ליד ביתו, כשהוא חבול בכל חלקי גופו. בתום חקירה ראשונה נעצרו במוצאי שבת שלושה סטודנטים מוסלמים שלמדו אצלו, והם חשודים במעורבות במקרה. על פי הערכות ראשוניות, פרייפלד נרצח כיוון שהכשיל את התלמידים. המשטרה בודקת, בין היתר, אם מדובר במעשה אלימות על רקע אנטישמי או על רקע חבלני.

רב העיר לבוב, מרדכי שלמה באלד, אמר כי ראה את פרייפלד בפעם האחרונה לפני שש שנים, אך הוא יודע שמדובר באדם מכובד מאוד שזכה להערכה רבה. הבוקר, הוא אמר כי פרייפלד "תמיד הביע את דעתו ללא פחד וחשש, והיה אדם חזק וישיר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דיווח מהאתר newsru.co.il על הירצחו של לאון פרייפלד/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרב באלד לא ממהר לפסוק מה היה המניע לרצח. "לא פשוט פה בכלל", הוא אומר. "האנשים כאן מסתירים את יהדותם ויש פה אהדה גדולה לנאציזם. לא פעם נתקלים בכרזות נגד יהודים. גם לי עצמי קרה שחזרתי עם הילדים מבית הכנסת, ומנגד רצו לעברנו ילדים והרימו את היד, וצעקו 'הייל היטלר'".

המקומיים לא אוהבים יהודים, ובעיקר לא אוהבים מוסלמים

אבל לא הכל שחור. "מצד הממשלה יש מולנו קשר טוב", הוא אומר, "אין בעיות בסך הכל". הרב באלד מציין שמרבית המקומיים באזור הם בכלל נוצרים, ומבהיר שההערכה היא שהרוצחים של פרופ' פרייפלד הם בכלל מוסלמים. "לא נראה לי שיש השפעה, כי המקומיים לא אוהבים את המיעוטים בכלל, ובפרט לא את המוסלמים". הוא סיפר כי ניהל שיחה עם חבר קרוב של הנרצח, ושאל אותו אם לדעתו מדובר במעשה טרור או במעשה אנטישמי, וגם אותו חבר לא ידע לתת תשובה חד-משמעית. כך או כך, "המשטרה בודקת".

אחרי מלחמת העולם השנייה, הקהילה היהודית בלבוב מנתה למעלה ממאה אלף בני אדם, אך לדברי הרב באלד, לא ברור כמה מהם נותרו בעיר, וכמה מהם כלל מודעים למוצאם. "אני מניח שיש פה כמה אלפי יהודים. אני בקשר עם כאלף איש מהם בטלפון, בפגישות ובבית הכנסת בזמני החגים. יכול להיות שיש לא מעט יהודים, אבל רבים מהם כלל לא מודעים לכך".

הרב באלד לא סבור שהיהודים בעיר חוששים כעת יותר מבעבר. "הם לא מפחדים יותר, כי הם חיים עם האנטישמיות כבר עשרות שנים. רובם המוחלט שומרים על פרופיל נמוך כל הזמן, ומסתירים את יהדותם. אז לא נראה לי שהרצח הזה ישנה משהו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully