וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגד תקיפה ישראלית? רוסיה מכרה משבשי מכ"מ לאירן

הסנקציות על אירן באו"ם אינן מונעות מהרוסים לחתום עמה על עסקאות נשק. ברוסיה טוענים כי לא הפרו את הסנקציות, אך מנגד פועלים למנוע פרסום דו"ח המפרט על מאמצי אירן לפתח נשק גרעיני

רוסיה ממשיכה לסייע בהתחמשותה של אירן, חרף סנקציות האו"ם, ואתמול (שלישי) חשפה כי סיפקה באחרונה לאירן ציוד לוחמה אלקטרונית. במוסקבה מבהירים כי העסקה, שבמסגרתה נמכרו לאירן משבשי מכ"ם מסוג "אבטובזה" המותקנים על משאיות, איננה מפרה את הסנקציות שהטיל עליה האו"ם.

את דבר העסקה חשף סגן ראש הסוכנות לשיתוף פעולה צבאי ברוסיה, קונסטנטין ריביולין, בדברים שאמר לסוכנות הידיעות הרוסית RIA. הוא הוסיף כי מדובר בחלק מעסקה רחבה יותר של אספקת אמצעי לחימה, אך הדגיש כי מדובר ב"מערכות הגנתיות בלבד", ולכן העסקה עולה בקנה אחד עם סנקציות האו"ם. "אנחנו לא מדברים על מטוסים, צוללות או אפילו טילי נ"מ מסוג S-300", הבהיר. יוזכר כי עסקה למכירתם של טילי S-300 מרוסיה לאירן מתעכבת זה שנים, בין היתר בגלל לחץ דיפלומטי מצד ישראל וארה"ב.

עוד בנושא
דגן: אירן תוביל למירוץ חימוש גרעיני במזה"ת
"תקיפה ישראלית באירן? רעיון מטופש"
אחמדינג'ד: "ארה"ב הופכת חלשה יותר ויותר"

להבדיל מארה"ב, בריטניה וצרפת, הגישה הרוסית כלפי תוכנית הגרעין של אירן היא באופן מסורתי מרוככת יותר, והרוסים אף סייעו בבניית הכור האירני בתחנת הכוח ליד עיר בושהר - המשמשת ככל הידוע לייצור חשמל למטרות אזרחיות, ואינה חלק מתוכנית הנשק הגרעיני האירנית. רוסיה מגינה בנאמנות ובעקביות על שותפתה לעסקים, ובכל זאת, תחת לחץ דיפלומטי, השעתה שבנה שעברה את מכירת טילי ה-S-300, וגם תמכה בהגברת הסנקציות נגד אירן באו"ם.

הכור האירני בבושהר. AP
עוד שיתוף פעולה רוסי-אירני: הכור בבושהר/AP

בד בבד, פועלת רוסיה בערוצים נוספים כדי להגן על אירן: במקביל לחשיפת מכירת משבשי המכ"מ, אמרו אתמול מקורות דיפלומטיים לסוכנות הידיעות הצרפתית כי רוסיה, בצוותא עם סין, דחקה באחרונה בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) לרכך את הדו"ח הקרוב שלה, המפרט את מאמצי אירן להשגת נשק גרעיני, ואף להימנע לחלוטין מפרסומו.

למרות זאת, לפי הדיווח, הציפייה היא שמזכ"ל סבא"א יתעלם מהלחץ של שתי המעצמות, ויפרסם את הדו"ח כמתוכנן, כשבוע לפני פגישת 35 חברי מועצת הנגידים של הסוכנות ב-17 בנובמבר. לגבי הממצאים בדו"ח, כאן הקולות במערב נשמעים כבר פחות אופטימיים. "האירנים מומחים בהסתרת התוכניות שלהם", טוען דיפלומט מערבי בראיון לסוכנות, והוסיף כי "ישנם חוקרים רבים באירן שמתבקשים לחקור תחומים הקשורים לפיתוח נשק גרעיני, מבלי שהם מודעים להשלכות המחקר ולשימוש בממצאיו".

כך, אף שבשנה שעברה רשמו האירנים הישג מרשים כשהחלו להעשיר אורניום עד לרמה של 20 אחוזים, נדמה שגם גם פרסומו של הדו"ח אינו צפוי לחולל שינוי במדיניות האירנית, שכן במערב מטילים ספק באפשרות של סבא"א להוכיח בוודאות כי אירן אכן מפתחת נשק גרעיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully