וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה קובע לראשונה: "הגיע זמנו של אסד לפרוש"

"קריאתו של נשיא סוריה לרפורמה הוכחה כחלולה בעודו ממשיך לענות ולשחוט את בני עמו", אמר נשיא ארה"ב. מיד אחריו יצא גם האיחוד האירופי בקריאה דומה. סבב סנקציות חדש ונרחב על סוריה

קרוב לחצי שנה אחרי תחילת ההתקוממות העממית בסוריה, מתייצב הממשל האמריקאי סופית לצדם של המתקוממים נגד שלטונו של הנשיא בשאר אסד, בקריאה מפורשת לפרישתו של הנשיא. "הגיע זמנו של אסד לפרוש", אמר הנשיא ברק אובמה במסיבת עיתונאים מיוחדת בבית הלבן, והוסיף גינוי חריף לאלימות בה ממשיכים לנקוט כוחות הביטחון הסורים נגד אזרחי המדינה, ול"חוסר הכבוד המפוגן" של שלטונות סוריה כלפי בני העם הסורי.

במקביל להודעתו הפומבית, חתם הנשיא על חבילת סנקציות חדשה של הממשל האמריקאי על סוריה, הכוללת בין היתר הקפאה של כל הנכסים הסוריים בארה"ב ואיסור מוחלט רכישת מוצרי נפט מסוריה. כמו כן, הוסיף הממשל עוד שורה של חברות סוריות ל"רשימה השחורה" של חברות שאסור לסחור עמן, ובהן תאגיד הנפט הלאומי הסורי.

ההתקוממות בסוריה - כותרות אחרונות בוואלה!:
אסד הבטיח למזכ"ל האו"ם: "פעולות הצבא פסקו"
"מובארק האשים: אסד מבצע פשעים נגד בני עמו"
האו"ם: אלפים נמלטים מלאטקייה; סוריה: "שקרים"
טורקיה לאסד: "זאת אזהרה אחרונה - הפסק הדיכוי"
"שליח ספרדי הציג לאסד תוכנית לסיום ההתקוממות"

נשיא סוריה בשאר אסד בישיבה של המועצה המרכזית של מפלגת הבעת', דמשק, 17 באוגוסט 2011. SANA, AP
הבטיח שההתקפות פסקו - אך הדיווחים מהשטח הוכיחו אחרת. אסד, אתמול בישיבה של מועצת מפלגת הבעת' בדמשק/AP, SANA

"עתידה של סוריה צריך להיקבע על ידי אזרחיה", אמר אובמה, "אך הנשיא אסד עומד בדרכם. קריאותיו לדיאלוג ולרפורמה הוכחו כחלולות ונבובות, בעודו ממשיך לכלוא, לענות ולשחוט את בני עמו. למען העם הסורי, הגיע השעה שבשאר אסד יפנה את הבמה". לאחר אובמה דיברה גם מזכירת המדינה הילרי קלינטון, חזרה גם היא על הדרישה לפרישתו של אסד, וקראה "להדק את מעגל הבידוד" סביבו.

ארה"ב גינתה בתקופה האחרונה את הממשל הסורי מספר רב של פעמים, אך עד כה נמנעה מקריאה מפורשת לפרישתו של אסד. בין היתר, הועלו טענות לפיהן ההשתהות האמריקאית בקריאה לפרישת אסד נבעה מרצון להימנע מעימות עם טורקיה - שבעצמה מתייצבת בשבועות האחרונים בראש המחנה המגנה בחריפות את אסד.

אשטון: "הוכחה סופית שאסד איבד לגיטימיות"

מיד אחרי הודעתו של אובמה, פירסם גם האיחוד האירופי הודעה דומה, בה קרא לאסד לפרוש. "האיחוד הדגיש שוב ושוב את דרישתו להפסיק את הדיכוי האכזרי בסוריה", אמרה שרת החוץ של האיחוד, קתרין אשטון, "אך השלטון הסורי התעלם. "זו ההוכחה לכך שהמשטר הסורי אינו מעוניין להשתנות. האיחוד האירופי מכיר בכך שבשאר אסד איבד סופית את הלגיטימיות שלו בעיני העם הסורי, ועליו לעזוב את תפקידו".

לדברי אשטון, 27 מדינות האיחוד החלו גם הן בהכנות לשדרוג ניכר של הסנקציות על סוריה, ולהרחבת רשימת החברות הסוריות שנאסר לסחור עמן. כמו כן, נדונים צעדים נוספים נגד הממשל הסורי. "כל הצעדים הללו", אמרה אשטון, "מיועדים לסייע לעם הסורי להגשים את שאיפותיו הלגיטימיות". בעקבות דברי אשטון פורסמו עוד הודעות דומות ברבות ממדינות האיחוד, בהן בריטניה, גרמניה וצרפת.

שרשרת הגינויים והקריאות לפרישתו של אסד מגיעה למרות שרק שעות ספורות לפני כן, הלילה, הבטיח אסד בשיחה עם מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, כי פעולות צבאו נגד המתקוממים פסקו. אולם מהשטח המשיכו להגיע דיווחים של גורמי זכויות אדם על מעצרים המוניים והרג של מפגינים, בין היתר בערים לאטקייה וחומס. בשיחה הביע באן "דאגה עמוקה מהדיווחים האחרונים על המשך גילויי האלימות כלפי אזרחים והפרת זכויות האדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully