וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסד הבטיח למזכ"ל האו"ם: "פעולות הצבא פסקו"

למרות זאת, בסוריה מדווחים על מאות מעצרים בלאטקייה ו-9 הרוגים בחומס. האו"ם יחקור הפרת זכויות אדם בסוריה. דיווח מוושינגטון: ארה"ב והאיחוד יקראו לאסד לפרוש, "ייתכן עוד היום"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

נשיא סוריה, בשאר אסד, שוחח הלילה (חמישי) עם מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, והבטיח לו כי כל פעולות הצבא נגד מתנגדי המשטר והמפגינים בארצו "פסקו". כך אישרו באו"ם. על פי המידע שנמסר, בשיחת הטלפון הביע באן "דאגה עמוקה מהדיווחים האחרונים על המשך גילויי האלימות כלפי אזרחים והפרת זכויות האדם בידי כוחות הביטחון של סוריה, בין היתר במחנה הפליטים אל-רמל בעיר לאטקייה, ביתם של אלפי פליטים פלסטינים".

ההתקוממות בסוריה - כותרות אחרונות:
"מובארק האשים: אסד מבצע פשעים נגד בני עמו"
האו"ם: אלפים נמלטים מלאטקייה; סוריה: "שקרים"
טורקיה לאסד: "זאת אזהרה אחרונה - הפסק הדיכוי"
"שליח ספרדי הציג לאסד תוכנית לסיום ההתקוממות"

נשיא סוריה בשאר אסד מארח את מזכ"ל האו"ם באן קי-מון, דמשק, 18 בינואר 2009. AP Photo/SANA, AP
מזכ"ל האו"ם הביע "דאגה עמוקה מגילויי האלימות והפרת זכויות האדם". אסד מארח את באן, לפני שנתיים בדמשק/AP, AP Photo/SANA

כבר אתמול טענו שלטונות סוריה כי כוחות הצבא יצאו מהעיר לאטקייה, בה פעלו כל השבוע, אך הדיווחים מהשטח סותרים זאת לחלוטין: לטענת גורמי זכויות אדם סורים, כוחות הביטחון המשיכו אתמול לערוך מאות מעצרים בעיר, והעצורים מרוכזים בתוך איצטדיון מקומי. ברשת ממשיכים להתפרסם סרטוני חובבים המתעדים את פעילות כוחות הביטחון בעיר.

לצד זאת, המשיך הצבא לפעול במוקדים נוספים, ובעיקר בעיר חומס - שם דווח אמש על לפחות תשעה הרוגים הרוגים מאש הצבא. מוקדם יותר דווח גם כי עשרות טנקים של הצבא נכנסו לעיר חולה הסמוכה לחומס. עוד דווח אתמול גם על פשיטות של הצבא בשכונה הכורדית רוקנדינה שבפרברי דמשק, ובמחוז אידליב הסמוך לגבול טורקיה, שם נורה למוות אזרח שעמד במרפסת ביתו.

גורמים דיפלומטיים מסרו הלילה לרויטרס כי נציבת האו"ם לזכויות אדם, נאבי פילאיי, צפויה להמליץ למועצת הביטחון של האו"ם לפתוח בחקירה נגד המשטר הסורי בבית הדין הבינלאומי, בשל הפעולות לדיכוי ההתקוממות נגד הנשיא, בשאר אסד. לפי הדיווח פילאיי תעביר את המלצתה בדיון שייערך היום בדלתיים סגורות.

ארדואן השווה את אסד לקדאפי, רוסיה תמשיך למכור לסוריה נשק

עוד דיווחה הלילה סוכנות רויטרס, מפי מקורות בוושינגטון, כי הממשל האמריקאי צפוי - ייתכן עוד היום - לקרוא לנשיא אסד לוותר על שלטונו. ארה"ב גינתה כבר פעמים רבות את הדיכוי האלים בו נוקטים שלטונות סוריה כלפי המפגינים במדינה, אך עד כה נמנעה מקריאה מפורשת לפרישתו של אסד. בשבוע שעבר כבר דיווחו מקורות בוושינגטון כי הקריאה האמריקאית לפרישתו של אסד הולכת וקרבה. לפי הדיווח האחרון, גם האיחוד האירופי צפוי להצטרף היום לקריאה, מיד אחרי לארה"ב.

הלחץ הבינלאומי על סוריה ממשיך להגיע גם מכיוונה של טורקיה. ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, ממשיך כמעט מדי יום לגנות את השלטון הסורי, ואמש אף הרחיק לכת והשווה בין אסד לשליט לוב, מועמר קדאפי. "הצבנו דרישות לקדאפי ולא זכינו לשום תגובה", אמר ארדואן. "אותו הדבר קורה כעת עם סוריה".

הממשל הסורי יכול להתנחם בנקודת אור אחת ויחידה שנצצה אתמול - במוסקבה. מנכ"ל התאגיד הממשלתי לייצוא נשק של רוסיה אמר אתמול בשיחה עם עיתונאים בשולי היריד האווירי MAKS, סמוך למוסקבה, כי רוסיה תמשיך לספק נשק לסוריה, למרות הלחץ הבינלאומי הגובר על מוסקבה לעצור את הייצוא למדינה. לדברי המנכ"ל, אנטולי איסאייקין, אין סנקציות ברורות שימנעו את אספקת הנשק. הוא הוסיף כי מוסקבה מחויבת לחוזים שנחתמו בעבר עם דמשק. בין היתר, מדובר בייצוא של עשרות מטוסי אימון סילוניים מסוג יאק-130 וחלפים למטוסים אחרים. לא ידוע אם איסאייקין התייחס בדבריו למכירת מערכות הגנה מתקדמות נגד מטוסים, שישראל לוחצת על מוסקבה לבטל את מכירתן לסוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully