וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויקיליקס: ארה"ב הזהירה "נורבגיה השאננה" מטרור

בכמה מברקים מהשנים האחרונות שנחשפו באתר ההדלפות, מתועד הלחץ האמריקאי על המודיעין הנורבגי לקחת ברצינות את איום הטרור, אך לשווא. "הם סברו שהטרור מאיים על דנמרק, לא עליהם"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

בנורבגיה עדיין מתקשים היום (ראשון) להתאושש מהלם מתקפת הטרור בסוף השבוע, שגבתה את חייהם של קרוב ל-100 בני אדם, ולא מצליחים להבין כיצד צמח טרוריסט קיצוני במדינה שלא ידעה עד כה שום סוג של טרור והימין הקיצוני בה היה זניח - אך מתברר כי היה כבר מי שהזהיר בעבר מפני האפשרות הזו, ואף מתח ביקורת על ההיערכות הלקויה המודיעין במדינה הסקנדינבית: האמריקאים. הם אמנם התמקדו בטרור האיסלמי, אך המסקנה הייתה חד משמעית: הנורבגים דבקים במדיניות "לי זה לא יקרה".

מתקפת טרור בנורבגיה - עוד כותרות:
נורבגיה: הרוצח טוען שפעל לבד, תכנן במשך שנים
"הרוצח הפך גן עדן לגיהנום": תמונות מהטבח בנורבגיה
אתמול חשדו: אדם נוסף היה מעורב בהתקפה
בין אוקלהומה לנורבגיה: לא כל מחבל הוא איסלמי / יורם שוייצר
בכל אומה יש מטורף / דן מרגלית

פרחים לזכר נרצחי מתקפת הטרור בנורבגיה, אוסלו, 24 ביולי 2011. רויטרס
פרחים לזכר נרצחי הפיגועים, היום באוסלו/רויטרס

ה"טלגרף" הבריטי ציטט אתמול כמה מסמכים שכתבו דיפלומטים אמריקאים ופורסמו באתר ההדלפות ויקיליקס, במסגרת חשיפת הענק בשנה שעברה, מהם עולה כי דיפלומטים אמריקאים מתחו ביקורת על כשלונם של מנגנוני המודיעין הנורבגיים במעקב אחר תאי טרור, ועל שאננותם של הנורבגים שלא מאמינים שייפלו קורבן לפיגועים.

"טרור קורה במקומות אחרים, לא בנורבגיה השלווה"

האזהרות מופיעות כבר במסמכים משנת 2007. בכמה מהם נכתב כי הנורבגים "מרגישים מחוסנים" מפני טרור. באחד מהם, מ-2008, אף צוין כי הדיפלומטים האמריקאים בשגרירות באוסלו נאלצו "להפעיל לחץ" על עמיתיהם המקומיים לקחת את נושא הטרור יותר ברצינות, אך "נראה היה שהם סבורים שטרור קורה במקומות אחרים, אך לא בנובגיה השלווה".

במקרה ספציפי אחד ב-2009, ביקשו האמריקאים משירות בטחון הפנים הנורבגי (PST) לאתר תא של אל-קאעדה. במברק שכתב אז השגריר האמריקאי באוסלו, בארי ווייט, הוא כתב אמנם כי החוקרים הנורבגים "מחויבים, מוכשרים ובסך הכל משתפים פעולה", אך מנגד, הוא מציין כי הם סירבו לבקשת המודיעין הבריטי להצמיד מעקב לחשוד ספציפי. עוד הוא מוסיף: "לא רק שהם לא מוכנים להקדיש את המשאבים שלהם לנושא, הם אפילו דחו את הצעת הבריטים לשגר צוותי מעקב משלהם".

טבח באי הנופש יוטויה שבנורבגיה. רויטרס
גופות ההרוגים מוטלות על האי יוטויה/רויטרס

האמריקאים והבריטים, נכתב, יירטו אז שיחת טלפון מקודדת ומסתורית בין שני חשודים בטרור, אך הנורבגים, שיירטו את אותה השיחה "העניקו לה פרשנות ורודה ולא מאיימת, שהיא משוללת היגיון בעינינו". עוד נכתב במסמך, כי במסגרת אותה החקירה, הנורבגים "איבדו" ציוד לייצור פצצות שהיה בידי החשודים, שנעלם מדירה שאחריה עקבו, בלי ששמו לב. בהמשך, ויתר ה-PST במשך שבועיים על המעקב אחר אחד החשודים, משום שהחוקר המופקד עליו הוקצה למשימה אחרת. "שירות הביטחון הנורבגי קבור עד מעל הראש", מסכם השגריר, "הוא פשוט אינו עומד בקצב".

מסמך אחר, מ-2007, עוסק בהקצנה הדתית בקרב מהגרים פקיסטנים בנורבגיה. למרות זאת, נכתב, "הנורבגים ממשיכים להרגיש חסינים. שירות הביטחון ממשיך להעריך שהטרור הבינלאומי אינו מהווה איום ישיר על נורבגיה". במסמך מהשנה שעברה נכתב כי "ה-PST עדיין מעריך שדנמרק היא יעד יותר סביר לטרור, בגלל פרשת קריקטורות הנביא מוחמד". יש לציין, אגב, כי בשנה שעברה התעוררה גם בנורבגיה מחאה מוסלמית בגלל קריקטורות דומות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully