וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין אוקלהומה לנורבגיה: לא כל מחבל הוא איסלמי

יורם שוייצר

24.7.2011 / 10:26

חצי האשמה בדבר מתקפת הטרור הכפולה בנורבגיה הופנו תחילה לארגוני טרור איסלמיים. אלא שאירועי אוסלו מלמדים שהטרור הוא לא נחלתם בלבד, וכי אין אזור חסין מפניו

הפיגוע הקטלני הכפול בנורבגיה השלווה, שגבה את חייהם של כ-100 בני אדם, וגרם לפציעתם של רבים אחרים, הפנה בתחילה את זרקורי התקשורת, באופן כמעט אינסטינקטיבי, לחיפוש האשמים בקרב אל-קאעדה ו"הג'יהאד העולמי". הסיבות לכך ברורות: רובם המכריע של פיגועי הטרור שבוצעו או סוכלו מזה למעלה מעשור, תוכננו ובוצעו בידי גורמים המזוהים עם האיסלם הסלאפי הרדיקאלי. בשנים האחרונות נמצאו מדינות סקנדינביה, בהן נורבגיה, בקו האש של גורמי הג'יהאד העולמי, זאת בעקבות פרסום הקריקטורות של הנביא מוחמד, בעיתון הדני Jyllands-Posten, שנתפשו כמבזות אותו ואת דת האיסלם.

עוד בנושא
החשוד בביצוע המתקפה בנורבגיה תכנן מעשיו מ-2009
חשד: אדם נוסף היה מעורב במתקפת הירי בנורבגיה
”הרוצח הפך גן עדן לגיהנום”: צפו בטבח בנורבגיה

נורבגיה ספגה איומים ואזהרות כי אזרחיה יותקפו גם בשל השתתפות חייליה בלחימה הנוכחית באפגניסטן. ניסיון לממש את האיומים הללו התרחש כבר בשנה שעברה כאשר פיגוע שתוכנן בידי יחידת פיגועי חו"ל של אל-קאעדה סוכל. גם בשאר מדינות סקנדינביה היו ניסיונות פיגוע מצד גורמים אלה: בשבדיה פוצץ אזרח מקומי ממוצא עירקי, שאומן והוכוון על ידי גורמי ג'יהאד מקומיים המקורבים לאל-קאעדה, מטען חבלה גדול, ובנס לא נגרם הרג המוני; בדנמרק בוצעו בשנתיים האחרונות ניסיונות שונים לפגוע באחראים לפרסום הקריקטורות של הנביא מקרב מערכת העיתון שפרסמן. לאור כל אלה, הפניית האצבע המאשימה לעבר ארגונים איסלמיים קיצוניים מיד עם היוודע דבר הפיגועים נראתה מתקבלת על הדעת. משהתבהרה התמונה, אף כי עדיין לא במלואה, מצטייר כי ההתקפה בוצעה בידי גבר נורבגי, נוצרי, בעל דעות ימניות-קיצוניות שפעל, ככל הידוע, באופן עצמאי והצליח להוציא לפועל את הפיגוע הקטלני ביותר שידעה סקנדינביה מעודה.

שבעה הרוגים בפיצוץ מכונית תופת בבניין ממשלתי באוסלו. רויטרס
לא רק איסלמים עושים פיגועים. זירת הפיגוע באוסלו/רויטרס

התפתחות הדברים מזכירה את אירוע הטרור שהתרחש באוקלהומה-סיטי ב-1995, כאשר טימותי מקוויי, שהיה גם הוא בעל קשרים הדוקים לחוגי ימין קיצוני בארה"ב, ביצע את אחד הפיגועים הקטלניים ביותר בהיסטוריה של ארה"ב - באמצעות רכב תופת, עמוס בחומרי נפץ עם בלוני גז, גרם מקווי למותם של 168 בני אדם ששהו באותה עת בבניין הממשל הפדראלי בעיר. גם אז הופנו הזרקורים לחשודים "הטבעיים" מקרב גורמי הג'יהאד העולמי עד שהתבררה האמת. הדמיון בין האירוע באוקלהומה והאירוע אתמול באוסלו מלמד כי התופעה של טרוריסטים בודדים העוברים רדיקליזציה, לעתים מטעם עצמם ולעתים בהשפעת מסיתים מקצועיים, אינה חדשה ומאפיינת כמה מהאירועים הבולטים בשנים האחרונות, בעיקר מקרב הזרם האיסלמי הסלאפי.

העידן הטכנולוגי והתקשורתי הנוכחי מעניק ליחיד או ליחידים את היכולת והידע הנדרשים על מנת לייצר בעצמם פצצות ולהשיג אמצעים שמאפשרים להם לגרום הרס רב בקלות יחסית גם ללא אימון צבאי שיטתי במחנות אימונים מסודרים, ולהביא להרג המוני של חפים מפשע במרכזי ערים תוך הסבת תשומת הלב התקשורתית לרעיון האידיאולוגי המניע אותם ואת מעשה הטרור.

טימות'י מקווי, הוצאה להורג. David Longstreath, AP
ביצע את אחד הפיגועים הקטלניים ביותר בהיסטוריה האמריקאית. מקווי/AP, David Longstreath

כבר בשלב זה, עוד בטרם נחשפו בפומבי מניעיו של מבצע ההתקפה, ניתן לציין מספר לקחים: ראשית, ראוי להיות זהירים בחריצת הדין באשר לזהות המבצעים של פיגועי טרור בשעות הראשונות לאחר ביצועם; שנית, ניתן לקבוע כי לא כל הטרור המתבצע בעולם הוא נחלתם של אל-קאעדה ואנשי הג'יהאד העולמי, למרות שאי אפשר לטעות במרכזיותם ובאחריותם לרובן המכריע של פעולות הטרור המתבצעות ברחבי העולם מזה לפחות שני עשורים; שלישית, אף מדינה או אזור אינם חסינים מפני טרור - גם לא מדינות שלוות כמו אלה בסקנדינביה; רביעית, הטרור הוא רב פנים ורב מניעים והוא יכול להתבצע על ידי בודדים כמו גם על ידי קבוצות, כאשר לאחרונה יותר ויותר אנשים בודדים נגישים לטכנולוגיה וידע המאפשרים ביצוע פיגועים קטלניים ביותר; ולבסוף, מותו של אוסמה בן לאדן - סמלו המובהק של הטרור העולמי בעידן הנוכחי - לא הביא לקיצה של התופעה הארורה הזו.

* בהכנת המאמר השתתפו עינב יוגב ונדיה פלטונוב. השלושה משתתפים בפרויקט הטרור במכון למחקרי ביטחון לאומי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully