וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נורבגיה נמצאת בהלם, הימין הקיצוני נחשב זניח"

23.7.2011 / 11:19

שגרירת ישראל בנורבגיה לשעבר, מרים שמרת, אמרה כי תושבי המדינה קמו למצב חדש לאחר הפיגועים שגבו את חיי 91 בני אדם. "ימין קיצוני קיים אבל הוא מאוד קטן. הם לא הכירו אלימות כזאת"

מרים שמרת, שגרירת ישראל בנורבגיה עד לפני שלוש שנים, הסבירה היום (שבת) לוואלה! חדשות כי פיגועי הטרור שגבו את חייהם של לפחות 91 בני אדם בנורבגיה, תפסו את המדינה בהפתעה מוחלטת. "הם מתעוררים לבוקר של שוק. זה דבר חדש לחלוטין, מצב חדש לחלוטין. זה משהו שנורבגיה לא מכירה. ודאי שלא היו באי יוטויה שום סדרי ביטחון, כי נורבגיה לא מכירה אלימות כזאת. היא מכירה לכל היותר אלימות של פשיעה".

שמרת הוסיפה כי "דבר כזה פשוט לא היה קיים. נורבגיה נכנסת כאן לתקופה חדשה לגמרי. יש כאן שבר של המציאות שהם רגילים אליה. גודלו של השבר נגזר מהשאלה אם מדובר באדם יחיד או מישהו שעומד מאחוריו ארגון". שמרת הסבירה עוד, כי בכל מקרה, גם אם מדובר בתופעה חדשה של טרור במדינה שעוד תחזור על עצמה, אי אפשר לאבטח את כל האיים במדינה, שכן "לנורבגיה יש את אחד מקווי החוף הארוכים בעולם".

עוד על הפיגועים בנורבגיה:
מתקפת טרור באוסלו: לפחות 91 הרוגים בשני פיגועים
החשוד בביצוע הטבח בנורבגיה: חקלאי יליד אוסלו
ניצול מהטבח: "העמדתי פני מת בתוך המים"

טבח באי יוטויה סמוך לאוסלו, בירת נורבגיה, יולי 2011. AP
גופות בני הנוער שנרצחו במחנה הקיץ/AP

מחקירת הירי באי אוטויה והפיצוץ במשרדי הממשלה באוסלו עולה כי החשוד במעשים, אנדרס ברינג בריוויק, השתייך לימין הקיצוני בנורבגיה. שמרת מסבירה כי זרם השוליים בפוליטיקה הנורבגית נחשב, לפחות עד לפיגוע, לזניח. "הימין הקיצוני קיים והיה יותר אנטישמי, אבל הוא מאוד מאוד קטן. באוסלו יש מיעוט סומלי ופקיסטני עם כמה מאות אלפי מהגרים שמרוכזים בעיקר באוסלו ועוררו ריאקציה בימין הקיצוני. אבל אלו היו אנשים בודדים. לא הייתה להם השפעה כמו למשל של גלוחי הראש של מזרח גרמניה. הימין הקיצוני שם זניח ואפילו איזוטרי".

שבעה הרוגים בפיצוץ מכונית תופת בבניין ממשלתי באוסלו. רויטרס
"נורבגיה לא מכירה אלימות כזאת". הפיגוע בבניין הממשלה באוסלו/רויטרס

גם בתוך הממשלה, מפלגת הימין היא שולית, מסבירה שמרת. "מפלגת השלטון היא הגדולה ביותר, והיא מזכירה את מפלגת העבודה שלנו. בקואליציה יש מפלגה שמרנית ימנית קטנה ומפלגת שמאל קיצוני, שהתנגדה בעבר להשתתפות בנאט"ו. קיימת מחוץ לקואליציה מפלגה נוצרית. ומפלגת הקדמה של המרכז, שמזכירה את מפלגת קדימה. מה שנמצא בשוליים זה לא מפלגות, זה אנשים בודדים".

מרים שמרת הייתה שגרירת ישראל בנורבגיה בין השנים 2005-2008

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully