וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוב: מתקפת נגד של נאמני קדאפי במזרח המדינה

עדיין לא ברור אם המורדים מתכוונים להתחיל במערכה על טריפולי, ובינתיים, כבשו כוחות קדאפי לזמן מה חלקים מעיר במזרח והפגיזו עיר נוספת. המורדים שוקלים לבקש מהמערב לסייע בהפצצות

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: רן צימט; קריינות: אביב אברמוביץ')

מלחמת האזרחים בלוב נמצאת על פרשת דרכים: בשבוע האחרון שורר סטטוס קוו, שבו המורדים שולטים ברוב המדינה ואילו מעמדו של השליט מועמר קדאפי נותר איתן בבירה טריפולי, כשלא ברור מי ינקוט בצעד הבא שיקרב את העימות להכרעה. היום (רביעי), כך נראה, זהו דווקא קדאפי שנוקט בצעד הראשון, בניסיון לכבוש מחדש את מזרח המדינה.

לפי הדיווחים שהגיעו הבוקר מלוב, כוחותיו של קדאפי הצליחו לכבוש מחדש, לפחות לזמן מה, חלקים מהעיר מרסה אל-ברגה שבמזרח המדינה, שבה מסוף נפט מרכזי, לאחר קרבות קשים עם המורדים. בין ביתר, כבשו כוחותיו של קדאפי את שדה התעופה בעיר. בד בבד, שווח כי כוחותיו של קדאפי הפגיזו היום גם את העיר אג'דבייה שבמזרח המדינה, הנמצאת בשליטת המורדים ויש בה בסיס צבאי גדול.

מורדים וכוחות צבא עריקים בעיר זאוויה בלוב, 1 במרץ 2011. רויטרס
מרכז העיר זאוויה שממערב לטריפולי, שנשלטת בידי המורדים, אתמול/רויטרס

דובר ממשלת לוב, מוסא איברהים, טען היום כי הדיווחים על מתקפה במזרח המדינה הם "שקריים". מנגד, דובר של המורדים טען כי הייתה התקפה - אך היא נבלמה. "הם ניסו לכבוש הבוקר את ברגה, אך נכשלו. אמר הדובר מטעם "קואליציית ה-17 בפברואר", מוסטפה גריאני. קדאפי נוקט בכל מיני שיטות פסיכולוגיות כדי להחזיק את הערים האלו 'על הקצה'". גם לגבי הפגזת העיר אג'דבייה הבוקר על ידי כוחותיו של קדאפי, אמר הדובר כי "זה היה רק 'פגע וברח'"

דיווח: כוחות מורדים נעים מערבה

לצד זאת, ביומיים האחרונים נכשלה שוב מתקפת נגד של הכוחות הנאמנים לשליט מועמר קדאפי בעיר זאוויה, 50 קילומטרים ממערב לטריפולי, בה ממשיכים המורדים להחזיק.

הפגנה המונית נגד שלטון קדאפי בבנגזי שבמזרח לוב, 2 במרץ 2011. AP
המורדים המשיכו היום בחגיגות בבנגזי/AP

עדיין לא ברור מתי - אם בכלל - מתוכוונים המורדים להתחיל במתקפה על טריפולי, שבה ממשיכים להתבצר נאמני קדאפי וצבאו המידלדל. לפי דיווח אחד, הבוקר ב"וול סטריט ג'ורנל", כוחות של גדולים מורדים החלו בתנועה מערבה ונראו אמש בעיר אג'דבייה, בואכה העיר מיסרתה, שבחלקים ממנה ככל הנראה עדיין שולטים נאמני קדאפי. מנגד, דיווח כתב ה-BBC בבנגזי, כי לפי הקריאות הנשמעות בעיר, שמתבססת כבירת המורדים, "עדיין מוקדם לעלות על טריפולי".

על רקע זה, ועל מעברן הבוקר של שתי ספינות מלחמה אמריקאיות בתעלת סואץ, בדרכן לחופי לוב, דיווחו היום העיתונים האמריקאיים "וושינגטון פוסט" ו"ניו יורק טיימס" כי בהנהגת המורדים שוקלים כעת לבקש מארה"ב וממדינות המערב להפציץ עבורם מהאוויר, בחסות החלטה של האו"ם, מטרות אסטרטגיות של השלטונות. לפי הדיווחים, המיוחסים לכמה מקורות בקרב המורדים, ישנה בקרבם הסכמה רחבה שאין לאפשר כניסה קרקעית של כוחות זרים למדינה, אך לגבי תקיפות אוויריות ישנה מחלוקת. דובר המורדים, גריאני, אישר זאת היום: "אנחנו נזעיק בקרוב סיוע בינלאומי, ככל הנראה הפצצות אוויריות".

מכלית דלק התפוצצה בטריפולי - הרקע לא ברור

בטריפולי עצמה, נרשם הבוקר אירוע בולט כשמכלית דלק התפוצצה ועלתה באש במרכז העיר. הרקע לאירוע לא ברור, ולא דווח על נפגעים. בתחילה דווח על ארבעה פיצוצים שנשמעו בעיר ועל המולה גדולה, ולא ברור אם כולם קשורים לאותו אירוע. לאחר הפיצוץ, התקהל סביב המכלית קהל גדול, ורבים מהאנשים הניפו תמונות של מועמר קדאפי, שככל הנראה חולקו במקום.

טריפולי, כמעט המעוז האחרון במדינה שבו עדיין מחזיקים נאמני קדאפי, נותרה בשבועיים האחרונים רגועה יחסית, בעוד הקרבות מתנהלים ביתר ערי המדינה.

קהל נאסף ומניף את תמונותיו של קדאפי ליד מכלית נפט שעולה באש במרכז טריפולי בירת לוב, 2 במרץ 2011. רויטרס
מפגין עם תמונת קדאפי במקום האירוע/רויטרס

קדאפי עצמו, בינתיים, ממשיך בהתנהלותו השגרתית ומסרב להכיר בחרב המונחת על צווארו. הבוקר דיווחה הטלוויזיה הלובית הממלכתית כי השליט מינה שני שרים חדשים, במקום שרים שהתפטרו מממשלתו וערקו לשורות המורדים. במקום שר הפנים הפורש עבד אל-פתאח יונס אל-עבידי מינה קדאפי את מסעוד עבד אל-חפיז, ואת שר המשפטים הפורש, מוסטפא עבד אל-ג'ליל (העומד כעת בראש ממשלת המורדים היושבת בבנגזי), החליף במוחמד אחמד אל-חמודי.

בנו של קדאפי, סייף אל-איסלם, טען היום בראיון לרשת סקיי ניוז כי "אנחנו עדיין בשליטה מלאה". הוא כינה את המורדים שכבשו את זאוויה "טרוריסטים" וחתם: "אנחנו לא מפחדים".

עדכון ראשון: 09:30

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully