וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכותרות המרכזיות שעשו את סוף השבוע

שיחות גרעין בין המעצמות ואירן, מאות אלפי נופשים בפסח, אסונות שהעיבו על שמחת החג ועסקים כרגיל בסוריה - למרות הפסקת האש. הכותרות שעשו את סוף השבוע הארוך של החג

סוף השבוע עמד בסימן שיחות הגרעין שהתחדשו בין המעצמות ואירן. "אווירה בונה וחיובית" – כך סיכם בצהריים (שבת) מייקל מאן, דובר שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, בתום סבב השיחות הראשון באיסטנבול. מוקדם יותר סיימו נציגי שש המעצמות – חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם (רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וארצות הברית) וגרמניה את סבב השיחות הראשון עם טהרן, הראשון מזה 15 חודשים. "הייתה לנו תחושה שהם רוצים לפתוח בדיאלוג", הוסיף מאן. סבב נוסף של שיחות נקבע להמשך היום.

הגורמים הדיפלומטיים אמרו כי צעד חיובי מצדה של הרפובליקה האיסלמית, דוגמת התרת ביקור מצד פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בכל מתקניה הגרעיניים, לרבות אלה שאירן סירבה עד היום כי יבקרו בהם, עשוי לעורר אמון וביטחון, ולהספיק כדי להבטיח שלב נוסף בשיחות. עד היום, למשל, סירבה אירן להתיר לפקחי סבא"א לבקר בבסיס הצבאי בפרצ'ין, בו נחשד כי היא מפתחת ראש נפץ שישמש טיל גרעיני, באם תצליח להשמיש אחד כזה.

ובשעה שבאיסטנבול נועדים נציגי שש המעצמות עם נציגיה של אירן, כדי לדון בהמשך תכניתה הגרעינית של הרפובליקה האיסלמית, צבא ארצות הברית ממשיך להיערך לאפשרות שיצטרך לפגוע בתכנית הזו באמצעים צבאיים. העיתון הפופולרי בארצות הברית, ה"וול סטריט ג'ורנל", בחן את האיומים האירניים הניצבים מול הכוחות האמריקאים במקרה של תקיפה אפשרית של אתרי הגרעין.

יותר מכל, לטענת המומחים הצבאיים עימם שוחחו בעיתון, מאיימת על הכוחות "לוחמת הגרילה" שתציב טהרן בפני הכלים הכבדים של ארצות הברית. גורמים בצי האמריקאי אמרו שבעוד שאין לאירן אפשרות להתמודד עם המשחתות, נושאות המטוסים ויתר ספינות הקרב המרשימות של ארצות הברית, הם יבחרו להתמודד מולה בלחימה המכונה בעגה הצבאית "א-סימטרית". בין היתר, צפויה אירן לפרוש במצרי הורמוז אלפי מוקשים ימיים, ולפשוט בכלי שיט קטנים על האוניות הכבדות והגדולות של ארצות הברית. הדבר ימשוך את תשומת לבם של האמריקאים מהמטרה האמיתית ויעכב אותם, בניסיון לשמור על המצרים - המהווים ציר מפתח להעברת הנפט למערב - פתוחים.

מאות אלפים גודשים את אתרי הנופש

לקראת סיומה של חופשת החג, ניצלו המונים את מזג האוויר החמים ויצאו לנפוש בפארקים הלאומיים, ביערות, בשמורות ובאתרי הטבע. מרשות הטבע והגנים נמסר כי כמליון וחצי נופשים פקדו במהלך כל חול המועד את האתרים השונים. מקק"ל נמסר כי כמאתיים אלף נופשים ביקרו באתריה.

עם זאת, גם במהלך סוף השבוע אירעו אסונות שהעיבו על שמחת החג. צעיר בשנות ה-20 לחייו נהרג בצהריים, גבר כבן 30 נפצע באורח בינוני ושישה בני אדם נוספים נפצעו באורח קל בתאונת דרכים קשה שאירעה בכביש 6, סמוך למחלף אייל לכיוון צפון. בתאונה היו מעורבים שלושה כלי רכב פרטיים. פרמדיקים של מגן דוד אדום העניקו לפצועים טיפול רפואי, ונאלצו גם לקבוע את מותו של הצעיר, שסבל מפגיעת קשה. הפצוע באורח בינוני פונה לבית החולים בילינסון בפתח תקוה.

נער בן 12 מת היום לאחר שטבע באגם בפארק גולדה שבנגב. הנער חולץ על ידי כוחות ההצלה, וצוות טיפול נמרץ של מגן דוד אדום שהוזעק לפארק פינה אותו לבית החולים סורוקה בבאר שבע, תוך שהוא מבצע בו פעולות החייאה. במרכז הרפואי נקבע מותו. בן דודו של הנער, בן 10, שנכנס עמו למים, טבע אף הוא, אולם חולץ בהמשך על ידי כוחות ההצלה, ומצבו מוגדר קל.

בחוף דוגית בכנרת טבעו בני זוג, מאורסים, יחד עם אחותה של בת הזוג. בני הזוג נכנסו לרחוץ במי האגם בשעות הצהריים, והחלו לטבוע. אחותה של הארוסה נכנסה אחרי השניים כדי לחלצם. סירה שחלפה במקום הצליחה למשות מהמים את הגבר ואת האחות, ולהעבירם לטיפול רפואי בחוף, אולם הארוסה, בת 26, נמשתה מהאגם כשהיא ללא רוח חיים.

הפגזות בסוריה - כאילו אין הפסקת אש

הפסקת האש בסוריה נכנסה ליומה השלישי, אך במדינה מוכת האלימות היא אינה ניכרת כלל. פעילי זכויות אדם דיווחו כי כוחות של צבא אסד פתחו הלילה (שבת) בהפגזות במספר רובעים בעיר חומס, ואלה נמשכות גם בשעות הבוקר. על רקע אי יישום כל התנאים לשלום כפי שהגדיר שליח האו"ם והליגה הערבית לסוריה, קופי אנאן, התכנסה אמש מועצת האו"ם בדלתיים סגורות כדי לגבש טיוטה להחלטה לשלוח 250 משקיפים בלתי חמושים למדינה, אך על פי הדיווחים - עיקר המאמצים הושקעו כדי לגשר על חילוקי הדעות בין ארצות ברית לבין רוסיה, התומכת במשטר אסד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully