וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: צילומי לווין מאשרים שישראל פגעה בבסיס שנערכו בו ניסויים גרעיניים

עודכן לאחרונה: 27.10.2024 / 7:49

לפי צילומי לוויין של חברת Planet Labs ישראל תקפה בניין שהיה חלק מתוכנית פיתוח נשק גרעיני ומתקן לייצור דלק. דקר אוולת', אחד החוקרים שפרסמו את צילומי הלוויין אמר כי ייתכן שהתקיפות "פגעו באופן משמעותי ביכולתה של איראן לייצר טילים מאסיביים"

בווידאו: קולות קשר של מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר וסגן-אלוף ש׳ מפקד טייסת 201 מרגעי התקיפה באיראן/דוצ

תקיפת צה"ל בסוף השבוע באיראן פגעה בבניין שהיה חלק מתוכנית פיתוח הנשק הגרעיני שהופסקה, כך לפי חוקר אמריקני שדיווח היום (ראשון) לרויטרס. לדבריו ולדבריו חוקר נוסף, בין היעדים הנוספים שהותקפו היו גם מתקנים ששימשו לייצור דלק לטילים.

דיוויד אולברייט, מפקח נשק לשעבר של האו"ם, ודקר אוולת', אנליסט מחקר שותף ב-CNA, צוות חשיבה בוושינגטון התבססו על תמונות לוויין. השניים אמרו לרויטרס כי ישראל פגעה בבניינים בפרצ'ין, מתחם צבאי ענק ליד טהראן. לפי אוולת', נפגע גם אתר ייצור טילים בחוג'יר ליד טהרן. לפי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס ביולי, האתר בחוג'יר התרחב משמעותית.

אוולת אמר כי ייתכן שהתקיפות הישראליות "פגעו באופן משמעותי ביכולתה של איראן לייצר טילים המוניים". לפי צבא איראן, מטוסי קרב ישראלים השתמשו ב"ראשי נפץ קלים מאוד" כדי לפגוע במערכות מכ"ם גבול במחוזות עילם, ח'וזסטן וסביב טהרן.

בפוסטים שפורסמו ברשת החברתית X, כתב אולברייט שתמונות לוויין מסחריות הראו שישראל פגעה בבניין בפרצ'ין בשם Taleghan 2, ששימש לפעילויות ניסויים במהלך "תוכנית אמד" - תוכנית פיתוח הנשק הגרעיני של איראן שהופסקה.

כלב השמירה על הגרעין של האו"ם, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית והמודיעין האמריקני אומרים שאיראן סגרה את התוכנית ב-2003. איראן מכחישה שהיא במירוץ אחרי נשק גרעיני. אולברייט, ראש קבוצת המחקר של המכון למדע וביטחון בינלאומי, קיבלה גישה לתיקי התוכנית שנגנבו מטהרן על ידי המוסד הישראלי ב-2018.

עוד כתב אולברייט ברשת החברתית X כי הארכיון חשף שאיראן שמרה ציוד ניסוי חשוב בטלגאן 2. ייתכן שאיראן הסירה חומרים מרכזיים לפני התקיפה האווירית, אמר, אבל "גם אם לא נשאר ציוד בפנים" הבניין היה מספק "ערך מהותי" לפעילויות עתידיות הקשורות לנשק גרעיני. אולברייט אמר לרויטרס כי תמונות לוויין מסחריות של פרצ'ין הראו שישראל גרמה נזק לשלושה מבנים במרחק של כ-320 מטר מטלגאן 2, כולל שניים שבהם מעורב דלק מוצק לטילים בליסטיים. הוא לא זיהה את החברה המסחרית ממנה השיג את התמונות.

עוד בוואלה

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה
טהראן, איראן לאחר התקיפות הישראליות ,26 לאוקטובר 2024. רויטרס
טהראן, איראן לאחר התקיפות הישראליות ,26 לאוקטובר 2024/רויטרס

אוולת אמר שתמונה של פרצ'ין מחברת לוויינים מסחרית Planet Labs הראתה שישראל השמידה שלושה בניינים לערבוב דלק מוצק של טילים בליסטיים ומחסן במתחם רחב הידיים. התמונות הראו גם כי תקיפה ישראלית הרסה שני בניינים במתחם חוג'יר שבהם היה מעורב דלק מוצק לטילים בליסטיים, לדבריו.

הבניינים היו מוקפים בגלי עפר גבוהים, על פי התמונה שנסקרה על ידי רויטרס. מבנים כאלה קשורים לייצור טילים ונועדו לעצור פיצוץ בבניין אחד מפיצוץ חומרים דליקים במבנים סמוכים.

"ישראל אומרת שהם מכוונים לבניינים שבהם נמצאים מערבלי דלק מוצק", אמרה אוולת. "קשה לייצר את המיקסרים התעשייתיים הללו שנשלטים על יצוא. איראן ייבאה רבים במהלך השנים בהוצאות גדולות, וסביר להניח שתתקשה להחליף אותם".

בפעולה מוגבלת, לדבריו, ייתכן שישראל הנחילה מכה משמעותית ביכולתה של איראן לייצר טילים, והקשתה על כל מתקפת טילים איראנית עתידית לחדור את שכבות ההגנה של ישראל. "נראה שהשביתות מדויקות ביותר", אמר.

תקיפות בטהראן, איראן, 26 באוקטובר 2024. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
תקיפות בטהראן, איראן, 26 באוקטובר 2024/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

צה"ל תקף בסוף השבוע שורת מטרות צבאיות באיראן, בהן אתרי ייצור טילים בליסטיים, מערכי טילי קרקע-אוויר ויכולות אוויריות שנועדו להגביל את חופש הפעולה האווירי של ישראל. למעלה ממאה מטוסים מסוגים שונים בהובלה של מטוסי ה'אדיר' החמקניים מסוג אף-35 המריאו למרחק של כ-2,000 קילומטרים. לפי פרסומים זרים, התקיפות באיראן התמקדו בשני אזורים עיקריים: כראג' וטהראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully