וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורכבו בישראל והותאמו בדיוק לצרכים של חיזבאללה: פרטים חדשים על מתקפת הביפרים בלבנון

עודכן לאחרונה: 6.10.2024 / 7:58

לפי הדיווח ב"וושינגטון פוסט", הרעיון להטמין חומרי נפץ בביפרים נרקם במטה המוסד. הביפרים תוכננו כדי לשרוד בשדה קרב ומנהיגי הארגון התרשמו ורכשו אלפי מכשירים. "היה צריך ללחוץ על שני כפתורים כדי לקרוא את ההודעה, וכמעט בוודאות יפצעו את ידיהם", אמר גורם רשמי

קויק: פיצוץ מכשיר ביפר של חיזבאללה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א'

הוושינגטון פוסט חושף היום (ראשון) פרטים חדשים על מתקפת הביפרים חסרת התקדים שהכתה בארגון הטרור חיזבאללה - וההכנה המקדימה לה בשירותי הביטחון הישראלים. הרעיון למבצע הביפר התפתח, כך עולה, ב-2022. על פי גורמים ישראלים, מזרח תיכוניים ואמריקניים, חלק מהתוכנית החלה לצאת לפועל יותר משנה לפני המתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר - אז נולד הרעיון ליצור סוג של סוס טרויאני בדמות ממכשיר קשר, אמרו הגורמים.

חיזבאללה חיפש רשתות אלקטרוניות חסינות פריצה להעברת מסרים, והמוסד הגה צמד תחבולות שיובילו את אגון הטרור לרכוש מכשירים שנראו לכאורה מושלמים למשימה - ציוד שהמוסד עיצב והרכיב בישראל.

הביפר AR924, שנבנה בישראל, היה מעט מגושם אך נבנה כדי לשרוד בתנאי שדה הקרב. הוא התהדר בעיצוב עמיד למים ובסוללה גדולה שיכולה לפעול במשך חודשים ללא טעינה. והכי חשוב, לא היה סיכון ששירותי המודיעין של ישראל יוכלו לעקוב אחר המכשיר אי פעם. מנהיגי חיזבאללה כל כך התרשמו שהם קנו 5,000 חתיכות והחלו לחלק אותם ללוחמים ופעילים כבר בפברואר.

פיצוצי מכשירי קשר בלבנון.18 בספטמבר 2024. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
פיצוצי מכשירי קשר בלבנון.18 בספטמבר 2024/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

כך, אות אלקטרוני של שירותי הביון הישראלים יכול היה להוביל לפיצוץ של אלפי מכשירים בבת אחת. אבל, כדי להבטיח נזק מקסימלי, הפיצוץ יכול היה להיות מופעל גם על ידי תהליך דו-שלבי מיוחד שנדרש לבצע בכדי לצפות בהודעות מאובטחות שהוצפנו.

"היה צריך ללחוץ על שני כפתורים כדי לקרוא את ההודעה", אמר גורם רשמי. בפועל, זה אומר להשתמש בשתי הידיים. בפיצוץ שלאחר מכן, המשתמשים כמעט בוודאות "יפצעו את שתי ידיהם", אמר הפקיד, ולכן "לא יהיו מסוגלים להילחם".

לא פחות מ-3,000 קצינים וחברי חיזבאללה - רובם דמויות מהדרג האחורי - נהרגו או נפגעו, יחד עם מספר לא ידוע של אזרחים, על פי גורמים ישראלים, ארה"ב ואנשי מזרח התיכון, כששירות הביון של המוסד הישראלי הפעיל את המכשירים מרחוק 17 בספטמבר.

לפי הגורמים שהתראיינו לכתבה, התוכנית תוכננה במשך שנים שמקורה במטה המוסד בתל אביב, ובסופה כללה צוות של פעילים ושותפים ממספר מדינות. הדיווח ב"וושינגטון פוסט" חושף כיצד ההתקפה לא רק הרסה את שורות ההנהגה של חיזבאללה, אלא גם העצימה את ישראל לכוון ולהרוג את מזכ"ל הארגון, חסן נסראללה, שהעלה את הסיכון למלחמה רחבה יותר במזרח התיכון.

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה פייבר ותהנו מאינטרנט וטלוויזיה במחיר שלא הכרתם

לכתבה המלאה
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בעצרת בביירות, 2013. צילום: רויטרס, עיבוד תמונה
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בעצרת בביירות, 2013/עיבוד תמונה, צילום: רויטרס

מכיוון שמנהיגי חיזבאללה היו ערניים לחבלה אפשרית בביפרים, מדינות הייצוא לא יכלו להיות מישראל, ארצות הברית או כל בעל ברית ישראלי אחר. לכן, בשנת 2023, הקבוצה החלה לקבל פניות לרכישה בכמות גדולה של מכשירי אפולו ממותגים טייוואנים שאין להם קשרים מובהקים לאינטרסים ישראליים או יהודיים. לחברה הטייוואנית לא היה כל קשר לתוכנית, אמרו גורמים רשמיים.

ההצעה למכירות הגיעה מפקיד שיווק שאמון על חיזבאללה עם קישורים לאפולו. פקידת השיווק, שזהותה אסורה בפרסום, הייתה נציגת מכירות לשעבר במזרח התיכון של החברה הטייוואנית, שהקימה חברה משלה וקיבלה רישיון למכירת שורת ביפרים שנשאו את המותג אפולו. מתישהו בשנת 2023, היא הציעה לחיזבאללה עסקה על אחד המוצרים שמכרה החברה שלה: ה-AR924 המחוספס והאמין.

"היא הייתה זו שהייתה בקשר עם חיזבאללה, והסבירה להם מדוע הביפר הגדול יותר עם הסוללה הגדולה יותר, טוב מהדגם המקורי", אמר גורם ישראלי שתודרך בפרטי המבצע. אחת מנקודות המכירה העיקריות של ה-AR924 הייתה "שניתן להטעין אותו עם כבל. והסוללות היו ארוכות יותר", אמר הפקיד.

תיעוד: פיצוץ ביפר של פעיל חיזבאללה

תקיפת צהל בבדאחיה, לבנון. 17 בספטמבר 2024/לפי סעיף 27א

כפי שהתברר, הייצור בפועל של המכשירים היה במיקור חוץ, ופקיד השיווק לא ידע על הפעולה ולא היה מודע שהביפרים הורכבו פיזית בישראל בפיקוח המוסד, אמרו גורמים. הביפרים של המוסד, שכל אחד מהם שוקל פחות משלוש אונקיות, כללו תכונה ייחודית: ערכת סוללות שהסתירה כמות זעירה של חומר נפץ רב עוצמה, לפי גורמים.

עוד עולה מהדיווח כי רכיב הפצצה הוסתר בקפידה עד שלא ניתן היה לזהות אותו, גם אם המכשיר היה מפורק, אמרו הגורמים הרשמיים. גורמים רשמיים ישראלים מאמינים כי חיזבאללה אכן פירק חלק מהביפרים ואולי אף צילם אותם.

בחודש שעבר, מקורות לבנוניים דיווחו היום ל"סקיי ניוז" בערבית כי ישראל פרצה לאמצעי תקשורת של חיזבאללה ופוצצה אותם. לפי דיווחים של משרד הבריאות הלבנוני, מניין הנפגעים מגיע לכ-2,800 בני אדם שנפצעו ברחבי לבנון ואף בדמשק, ביניהם כ-200 באורח קשה - ושמונה לפחות נהרגו. רוב הנפגעים נפצעו בידיים או בפנים.

מכשיר קשר השימש בתקיפת דאחיה,בלבנון,  17 בספטמבר 2024. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הביפרים ששימשו את פעילי חיזבאללה./תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

חיזבאללה, שאישר בהודעה רשמית כי ביפרים שהיו בשימוש אנשיו התפוצצו, לא האשים את ישראל ישירות בפיצוצי מכשירי הקשר, והודיע שהוא פתח בחקירה. עם זאת, שר ההסברה הלבנוני אמר במסיבת עיתונאים כי ממשלת לבנון רואה בישראל אחראית לפיצוץ הביפרים והדגיש כי מדובר בהפרה של הריבונות הלבנונית.

הערוץ הסעודי אל-חדת' מדווח שגם בכירים בחיזבאללה נפצעו בתקרית. בין הנפגעים גם שגריר איראן בלבנון. לפי דיווחים באיראן, הוא נפצע באורח קל מאוד. במקביל, דווח גם שבנו של חבר פרלמנט לבנוני מטעם חיזבאללה נהרג כתוצאה מפיצוץ אחד הביפרים. לפי הודעת הארגון, בין ההרוגים גם ילדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully