וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקור נתניהו ב-8200 - וההמלצה שהובילה להחלטה לחסל את נסראללה

עודכן לאחרונה: 29.9.2024 / 13:55

לוואלה נודע כי ליחידת האיסוף המרכזית של צה"ל היה חלק מכריע בהשגת המידע שבזכותו התאפשר חיסול מזכ"ל חיזבאללה. נתניהו ביקר ביחידה ימים בודדים לפני המבצע - ושם מפקד היחידה דחף אותו להוציא את תוכנית הסיכול אל הפועל: "יש חלון זמנים קצר לחיסול מזכ"ל חיזבאללה"

קויק: תיעוד חיסול נסראללה מגובה הקרקע/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א'

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר ביחידה 8200 ימים בודדים לפני חיסול מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שם עודדו אותו לתת למבצע אור ירוק. כך נודע לוואלה.

בשבוע שעבר ביקר נתניהו ביחידה, הנחשבת יחידת האיסוף המרכזית של צה"ל, שם הוצג לו מידע מודיעיני הנוגע לתוכנית הסיכול. מפקד היחידה, תא"ל יוסי שריאל, אמר לראש הממשלה כי חלון הזמנים לחיסול נסראללה קצר ומצומצם, והיה אחד מאלו שדחפו לביצוע תוכנית הסיכול.

גורמים באמ"ן אומרים כי היתה לו, וליחידה כולה, תרומה מכרעת לחיסולו של נסראללה, ובבניית המעטפת המודיעינית המורכבת שבזכותה התאפשר המבצע. מדובר, במידת מה, גם בסגירת מעגל עבור שריאל עצמו, שכקצין צעיר באמ"ן התמחה בארגון הטרור השיעי, ואף דבק בו הכינוי "יוסי חיזבאללה".

יואב גלנט, הרצי הלוי, בנימין נתניהו, ניסיון חיסול מזכ״ל חיזבאללה. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
ביקור דרמטי לפני המבצע. נתניהו מאשר את חיסול נסראללה מניו יורק/משרד הביטחון, אריאל חרמוני
יואב גלנט, הרצי הלוי, בנימין נתניהו, ניסיון חיסול מזכ״ל חיזבאללה. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
המודיעין המתקדם עשה את ההבדל. שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי ומפקד חיל האוויר תומר בר עוקבים אחר התקיפה בדאחיה/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

המודיעין המתקדם שיחק תפקיד מרכזי במבצע חיסולו של מזכ"ל חיזבאללה נסראללה בסוף השבוע, בלב רובע הדאח'ייה בביירות. כבר ב-11 באוקטובר הונחה האופציה לסיכול ממוקד של נסראללה על ידי ראש אגף המודיעין לשעבר, אהרון חליוה, ולפי גורמים במערכת הביטחון, התנאים לסיכולו הבשילו כבר ביום רביעי שעבר.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נתן אור ירוק לכאורה להתקדמות בנושא תהליך הפסקת אש, ובנוסף החליט לטוס לארה"ב במטוס "כנף ציון", במסגרת מה שמצטייר כתרגיל הונאה כדי "להרדים" את צמרת חיזבאללה.

לאחר מתן האור הירוק לביצוע הסיכול, מספר גדול של מטוסי קרב המריאו, וברגע שניתן האות, בזה אחר זה החלו להטיל עשרות פצצות, פטריות העשן נראו למרחקים. בשונה מהסיכול הקודם של עלי כרכי, שלא צלח בגלל היקף קטן של חימושים, הפעם ההיקף היה קטלני. נסראללה ומפקד החזית הדרומית בחיזבאללה, עלי כרכי, נהרגו במקום עם בכירים נוספים.

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בעצרת בביירות, 2013. צילום: רויטרס, עיבוד תמונה
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בעצרת בביירות, 2013/עיבוד תמונה, צילום: רויטרס

נדמה שמעורבות יחידה 8200 בחיסול נסראללה תיחשב אחד מהישגיו ההגדולים של מפקד 8200, תא"ל יוסי שריאל, שכפי שנחשף לראשונה בוואלה, הודיע באופן רשמי כי יפרוש מתפקידו לנוכח חלקו במחדל 7 באוקטובר.

במכתב שפרסם ליחידת המודיעין בהודיע על פרישתו כתב כי "האחריות על חלקה של 8200 בכישלון המודיעיני והמבצעי מוטלה כולה עליי", אמר והוסיף, "באופן אישי, כשלתי בכך שלא הבנתי די הצורך, ולכן גם לא שיקפתי די הצורך, שבמציאות הייחודית בגבול עזה אנחנו כמערכת מחויבים לניהול סיכונים אחר הנגזר ממרווח הטעות המזערי הקיים בגזרה הזו".

כבר בראשית המלחמה כוונה הביקורת נגד ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה, ראש חטיבת המחקר תא"ל עמית סער ומפקד 8200 תא"ל שריאל, שלא סיפקו התרעה למלחמה. האלוף חליוה היה מהראשונים לקבל אחריות על הכישלון המודיעיני, ולסיים את תפקידו. ובחודש פברואר האחרון חשף העיתונאי בן כספית את חלקו במחדל של מפקד יחידת המודיעין 8200, תא''ל יוסי שריאל. לפי החשיפה, היחידה 8200 השיגה את תוכנית הטבח של חמאס אך למפקד היחידה לא היה מושג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully