וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"השכפ"ץ של המדינה": אחרי שנה של מלחמה, הקיבוצים שלא פונו יוצאים לקרב על הבית

24.9.2024 / 11:01

הם בקו העימות, אבל ללא סיוע, ללא הקלות וללא מתווה: בעקבות התרחבות מעגל הירי, שמונה קיבוצים שלא פונו בגליל וההסלמה הפכה את חייהם לקשים מתמיד - מתאגדים ודורשים מהממשלה להתחיל לפעול למענם. "אנחנו שקופים בעיני המדינה, היא לא רואה אותנו"

יירוטים בשמי קריית שמונה ועמק יזראעל/דוברות המועצה האזורית עמק יזרעאל

על רקע השיגורים הבלתי פוסקים לצפון, המצוקה של התושבים גדולה מתמיד - אולם יש מי שההסלמה הנוכחית מאלצת אותם להתמודד עם בעיה קשה במיוחד: יישובים שלא פונו, ושהתרחבות מעגל הירי מלבנון הופכת את חייהם לבלתי נסבלים. "אנחנו בקריסה כלכלית, אזרחית, בריאותית. פשוט קריסה. עבורנו המלחמה הזאת נקראת 'מלחמת ההפקרה'", מספרת הבוקר (שלישי) פנינה בורנשטיין, מנהלת קהילת כפר סאלד שבגליל העליון.

לפני מספר ימים נערכה הפגישה הראשונה של "הפורום למען שמיניית הקיבוצים שלא פונו במתווה מדינה", שהוקם ביוזמת מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ליאור שמחה, ומנהלי שמונת הקיבוצים בגליל העליון שההסלמה הגבירה כעת את מצוקתם. יישובים אלו נמצאים בקו האש, ולמעשה נקלעו למעין מובלעת שמצויה במצב מלחמה כבר חודשים ארוכים. אחרי קרוב לשנה שהמדינה מתעלמת ממצבם, הם החליטו להתאגד, במטרה למצוא אוזן קשבת אצל מטה יישום "תנופה לצפון" בראשות אליעזר (צ'ייני) מרום. הפורום דורש מהממשלה בדחיפות "להתחיל לפעול למען האזרחים החיים בקיבוצים כבר שנה שלמה בלחימה עצימה בקו העימות ללא סיוע, ללא הקלות וללא מתווה".

זירת נפילה סמוך לקיבוץ כפר סאלד, 14 ביוני 2024. אייל מרגולין, פלאש 90
"אנחנו בקריסה כלכלית, אזרחית, בריאותית". זירת נפילה סמוך לכפר סאלד, 14 ביוני 2024/פלאש 90, אייל מרגולין

שמונת הקיבוצים - עמיר, שמיר, נאות מרדכי, כפר בלום, כפר סאלד, להבות הבשן, גונן ושדה נחמיה - חשים שקופים, לפי בורנשטיין. "המדינה לא רואה אותנו", היא אומרת ומוסיפה: "מתחילת המלחמה אנחנו מחזיקים את כל הגבול הזה תחת ירי יום-יומי, אבל מבחינת המדינה המצב של תושבי כפר סאלד ושאר היישובים הלא מפונים הוא כמו מצבם של תושבי תל אביב. זה גובה מאיתנו מחירים לא פשוטים, אנשים עוזבים את היישובים ועומדים בפני אתגרים רבים שנוצרים כל הזמן. לא רואים את ההשלכות שלהם בטווח המיידי, אבל עוד נצטרך להתמודד איתם שנים ארוכות קדימה".

למרות זאת, היא אומרת, לא הכל קודר והיא מזהה במצב גם סיבות לחוש תקווה. "אנחנו שמחים על הפעילות המתעצמת של צה"ל בימים האחרונים בלבנון", היא מסבירה, "אנחנו מאמינים שהיא תקדם אותנו לקראת משהו אחר. אני לא יודעת מהו, אבל לפחות לא נמשיך באותו דשדוש שאפיין את המצב במשך כמעט שנה".

עוד על מבצע חיצי הצפון

חיזבאללה הופתע מהתגובה - זה מה שמתכננים בצה"ל

לכתבה המלאה

"אנחנו, התושבים שחווים את המלחמה, נותרנו מאחור". אזעקות בחג השבועות בנאות מרדכי. יוני 2024

שבועות בנאות מרדכי/התנועה הקיבוצית
גן "בינתיים", בתוך מקלט בקיבוץ עמיר, 21 באוגוסט 2024. יואב איתיאל
"כבר שנה אנחנו במלחמה, ולא רואים שינוי באופק". גן "בינתיים" בתוך מקלט בקיבוץ עמיר, 21 באוגוסט 2024/יואב איתיאל

ראשי הפורום למען שמיניית הקיבוצים מספרים כי הוא הוקם עקב היעדר אסטרטגיה כלכלית ומתווה מסודר מהמדינה לקיבוצים שלא פונו בצפון. לגישתם, תושבי הקיבוצים סופגים פגיעה קשה מאז תחילת המלחמה. "אמנם עשרות אלפי תושבים פונו, עסקים נפגעו, נזק רב נגרם לישובים המטווחים, אבל מאחור נותרנו אנחנו, התושבים", אומרים ראשי הפורום, "אנחנו חווים את המלחמה ללא הקלות, ורובנו לא מוגנים וללא ממ"דים תקניים".

ולא זו בלבד, הם מוסיפים אלא ש"שינוי המצב לא נראה באופק, והאזור שרוי במלחמה כבר שנה. הקמת הפורום נועדה להציף את הבעיות העולות מהשטח, ולדון ביצירת מתווה שייטיב עם התושבים, הן בתקופה הנוכחית המורכבת והן ביום שאחרי".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ליאור שמחה, הדגיש בדבריו את הצורך בהקמת הפורום "לטובת שמיניית הקיבוצים שחווים את המלחמה כבר שנה שלמה והפכו להיות השכפ"ץ של המדינה. הפורום יהיה מגובה בלגיטימציה לפעול בסביבה רגולטורית, תקשורתית וציבורית, בדומה ללובי הגולן ואיו"ש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully