וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפכ"ל רוצה לפתור את משבר האמון? שיתחיל בהתנערות מההומופוביה

עודכן לאחרונה: 16.9.2024 / 14:53

דברי רנ"צ דני לוי היו אומללים ואסור לעבור עליהם בשתיקה, שכן הם עלולים להחריף את האלימות נגד הקהילה הגאה. כשבכיר במערכת מביע דעות פוגעניות כאלו, הדבר מעמיק את התחושה שהמשטרה מייצגת עמדות חשוכות ואינטרסים צרים. מנהיגות ראויה תהווה הזדמנות להוכחה לשינוי

איתמר בן גביר מעניק דרגות למפכל החדש דני לוי/רוני כנפו

אפילו בני הנוער מתחילים להבין שצמד המילים "יא הומו" הוא כבר אינו קללה, ולכן כשקראתי את הפרסומים על כך שמדובר בספתח הבוקר של דובר המשטרה הנכנס סנ"צ אריה דורון, נחרדתי. נחרדתי עוד יותר לגלות אמירה אומללה וחשוכה שיצאה מפיו של המפכ"ל הנכנס רנ"צ דני לוי, שהסביר שהוא נחרד מאוד לראות גברים הולכים יד ביד ברחוב ו"הגדיל" לומר ש"זה מגעיל".

נתחיל בזה שהומופוביה הינה רעה חולה שהחברה הישראלית חייבת לעקור מהשורש שלה, במיוחד כאשר אמירות דוחות מהסוג הזה נאמרות על ידי אנשים הנמצאים בעמדות כוח והשפעה. התבטאויותיו האחרונות של המפכ"ל לוי נגד הקהילה הגאה (כפי שחשף יוסי מזרחי בחדשות 12) - לא יכולות לעבור בשתיקה. במאה ה-21, כאשר מדינות רבות בעולם כבר הפנימו את ערכי השוויון, הכבוד והסובלנות, עצוב לראות שגם אצלנו יש מי שעדיין מחזיקים בדעות קדומות והרסניות, הרסניות מאוד.

המפכ"ל הנכנס הוא דמות ציבורית חשובה, איש חוק וסדר שאמור לשמש מודל לעשרות אלפי פקודיו. הדברים שהוא אמר ועוד יאמר ישפיעו על כולנו. למפכ"ל יש תפקיד קריטי ולא רק באכיפת החוק ושמירה על הסדר הציבורי, אלא גם בהשפעה על ערכים חברתיים, במיוחד כאשר הוא מתייצב מול סוגיות רגישות כמו אפליה ואלימות. כמובן שאני מכליל כאן את כל הצמרת הפיקודית תחתיו, כולל את אריה דורון, הדובר הנכנס והשנוי במחלוקת.

דניאל לוי, מפכ"ל המשטרה, 15 בספטמבר 2024. חיים גולדברג, פלאש 90
הזדמנות לשינוי. המפכ"ל לוי/פלאש 90, חיים גולדברג

כאשר דמות בכירה כל כך כמו רב ניצב דני לוי מתבטאת באופן שלילי כלפי קהילה שלמה, היא פותחת את הדלת להמשך דה-לגיטימציה שלה בעיני חלק מהציבור, וזה עלול להוביל להחרפה של האלימות המילולית, הפיזית והחברתית נגד הקהילה הגאה, דבר שאיננו יכולים להרשות לעצמנו בחברה מתוקנת - לא עכשיו ולא אף פעם.

כשמנהיגות מראה סימנים של חוסר סובלנות כלפי קהילה שלמה, זה נותן לגיטימציה לאותן דעות קדומות לחלחל לחברה כולה, ולעיתים אפילו להוביל לאלימות, לאפליה ולפגיעה ממשית בזכויות אדם. עלינו לזכור שכל אזרחי המדינה, ללא קשר לנטייתם המינית או לזהותם המגדרית, זכאים לזכויות שוות ולהגנה מאפליה, כי היום זה אנחנו, חברי הקהילה הגאה, ומחר זו תהיה אמירה אומללה אחרת שתצוץ מעברו של מנהיג או מפקד רם כזה או אחר - כנגד קהילה אחרת.

חבילת סלוללר בזול

למבצע הזה אי אפשר לסרב! 4 מנויים ב-100 וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
מצעד הגאווה בתל אביב. 8 ביוני 2023. ראובן קסטרו
במשטרה צריכים להפגין יותר מנכונות לתיקון (ארכיון)/ראובן קסטרו

במדינה שבה אנו מתגאים להיות אור לגויים, אסור לנו לקבל התבטאויות חשוכות שכאלה. הקהילה הגאה היא חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית ועליה להיות מוגנת, נראית ומוערכת, בדיוק כמו כל קבוצה אחרת. מי שבוחר להתעלם מהערכים הבסיסיים של שוויון זכויות, פוגע בחברה כולה - כי היום זה אנחנו, וההמשך די ברור.

זה לא סוד שהמשטרה בישראל נמצאת במשבר אמון עמוק ומתמשך מצד הציבור, וזהו נושא שמעסיק את השיח הציבורי כבר לא מעט שנים. אירועים של אלימות משטרתית, חוסר שקיפות, תחושות של אפליה כלפי קבוצות מסוימות באוכלוסייה, וטיפול לא מספק בפשיעה - כל אלה תרמו לערעור האמון במערכת אכיפת החוק. כאשר הציבור מאבד אמון במי שאמור להגן עליו, הוא מפתח תחושות של ניכור, חשדנות וחוסר ביטחון, וזהו מצב מסוכן.

לצערנו, אמירות כמו אלו שנשמעו מצד לוי מוסיפות עוד שמן למדורה. כאשר בכיר במערכת מביע דעות פוגעניות כלפי קהילה שלמה - במקרה הזה, הקהילה הגאה - הדבר מעמיק את התחושה שהמשטרה לא פועלת למען כלל הציבור, אלא מייצגת עמדות חשוכות ואינטרסים צרים. בעיני רבים, המשטרה אמורה להיות גוף ניטרלי המשרת את כל האזרחים באופן שווה, אך כאשר דמות כה בכירה בה מתבטאת בצורה כזו, היא מאבדת את הלגיטימציה שלה בעיני חלקים נרחבים מהחברה.

אובדן האמון במשטרה הוא אינו דבר שניתן לתקן בקלות. הוא דורש פעולה אמיצה, רצינית ומיידית מצד המפכ"ל ומצד הנהגת המשטרה בכלל, וגם מהדובר הנכנס, שצמד המילים "יא הומו" מתרוצצות במשרדו ב"אהלן אהלן". כדי לשקם את האמון, על המשטרה להפגין לא רק נכונות לתקן טעויות, אלא גם מחויבות עמוקה לערכי הדמוקרטיה, השוויון והסובלנות. תיקון דבריו של המפכ"ל והבהרה פומבית שהוא והמשטרה מחויבים להגן על כל אזרחי המדינה - כולל חברי הקהילה הגאה - הם צעד ראשון וקריטי בתהליך הזה. המשטרה חייבת להוכיח שהיא גוף שמייצג את כל שכבות החברה, ללא קשר למגדר, מוצא, דת או נטייה מינית. כאשר הציבור יחוש שהמשטרה באמת עומדת לצדו, תפעל נגד כל אפליה ותטפל באופן שוויוני בתלונות ובאירועים - אז ורק אז ניתן יהיה להתחיל לשקם את האמון הציבורי.

דני לוי, ממ"ז חוף עם הדובר אריה דורון. יואב איתיאל
דרושה פעולה פעולה אמיצה, רצינית ומיידית. לוי (משמאל) לצד דורון/יואב איתיאל

על המפכ"ל להבהיר בצורה חד-משמעית כי הקהילה הגאה היא שוות זכויות וכי לא תהיה סובלנות כלפי כל גילוי של אפליה או שנאה כלפיה. הצעד הזה הינו צעד חשוב שישיב, אפילו אם במעט, את האמון הציבורי במערכת אכיפת החוק, שגם ככה נחלש באופן מהותי, צעד שיעמוד כסמל למאבק בכל צורה של אלימות, שנאה וחוסר סובלנות.

מפכ"ל המשטרה, יותר מכל אדם אחר, מחויב לשדר מסר ברור לפיו כל אזרחי המדינה זכאים להגנה, ללא קשר לנטייתם המינית או לזהותם המגדרית. זהו מסר שיכול לחזק את תחושת הביטחון האישי של חברי הקהילה הגאה, ויותר מכך, להרתיע את מי שחושבים לפעול מתוך שנאה. בהצהרה כזו, המפכ"ל לא רק יתנער מדבריו הקודמים, אלא יהפוך אותם להזדמנות לפעול לשינוי חברתי אמיתי.

המשטרה חייבת להוכיח שהיא גוף שמייצג את כל שכבות החברה, ללא קשר למגדר, מוצא, דת, או נטייה מינית. כאשר הציבור יחוש שהמשטרה באמת עומדת לצדו, תפעל נגד כל אפליה ותטפל באופן שוויוני בתלונות ובאירועים - אז ורק אז ניתן יהיה להתחיל לשקם את האמון הציבורי.

מצעד הגאווה, תל אביב, 10 ביוני 2022. ראובן קסטרו
לא רק עניין של אחריות אישית. מצעד הגאווה 2022/ראובן קסטרו

היכולת של מנהיגים להודות בטעותם ולבצע תיקון פומבי היא לא רק עניין של אחריות אישית, אלא גם של מנהיגות ראויה. המפכ"ל, באמירה חד-משמעית לטובת הקהילה הגאה, יכול להוביל מהלך חשוב של הכלה וסובלנות, ולשמש דוגמה לאופן שבו מנהיגות ציבורית צריכה לפעול כדי ליצור חברה צודקת ושוויונית יותר.

המאבק בהומופוביה הוא חלק בלתי נפרד מהמאבק למען חברה צודקת יותר ומכילה יותר. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו ללכת אחורה. על כולנו - ועל כל מי שמחזיק בעמדות כוח - לפעול באופן מובהק על מנת להבטיח שישראל תהיה מדינה שבה כל אחד ואחת יכולים לחיות בביטחון ובכבוד, וללא כל חשש.

במצב הנוכחי, דברי המפכ"ל מציבים אתגר משמעותי, אך גם הזדמנות להוכיח שהמשטרה מוכנה ללמוד, להשתנות ולהיות גורם מוביל בחברה שוויונית וצודקת יותר.

כותב המאמר, צחי קומה, סגן העורך הראשי של וואלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully