וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרסקות הבלק הוק: הכרוניקה המכאיבה של התאונות הקטלניות בחיל האוויר

עודכן לאחרונה: 11.9.2024 / 12:13

התאונה הקשה בדרום הרצועה הצטרפה למספר אירועים מצערים שהיו במהלך שנות קיומו של חיל האוויר. מאז שהוקם, הוא רשם תאונות רבות, בעיקר עד שנות ה-70, אז שינו בחיל את המגמה בזכות שמירה על נהלי בטיחות קפדניים

בווידאו:התרסקות מסוק ינשוף,11 בספטמבר 2024/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

חיל האוויר הצליח להוריד דרמטית את מספר התאונות הקטלניות בשירותיו, אבל לא מצליח להעלים אותן לחלוטין. מסוק הבלק הוק (ינשוף) הוא אחת ההוכחות לכך: למרות שהתאונה הלילה היא הקטלנית הראשונה של בלאק הוק ישראלי, המצב היה גרוע הרבה יותר בשנות ה-70, אז החיל היה מאבד מספר מטוסים וטייסים בכל שנה. קצב התאונות ירד לתאונה קטלנית אחת בכל מספר שנים, בגלל הקפדה על נהלי בטיחות ומשמעת טיסה, הוספת אימוני סימולטורים נרחבים, שיפור רמת האחזקה ועוד, הגורם המוביל לתאונות היה ונשאר טעויות אנוש.

מסוק חיל האוויר, בסיס חיל האוויר חצרים. דצמבר 2016. בני בן סימון
מסוק הינשוף/בני בן סימון

בחיל יש שתי טייסות וכ-50 מסוקים, שהראשונים הגיעו לפני 30 שנה, התאונה הלילה היא הקטלנית הראשונה של בלק הוק ישראלי. התאונה הקטלנית האחרונה בחיל התרחשה בתחילת 2022, כאשר מסוק עטלף של טייסת 193 התרסק למימי הים התיכון מול חופי חיפה. בתאונה נהרגו שני טייסי המסוק, סא"ל ארז שחייני ורס"ן חן פוגל, וקצין הסיור הימי נפצע באורח בינוני.

ב-2020 התרסק מטוס אימון של בית הספר לטיסה אחרי שהמריא מחצרים, באסון נהרגו המדריך רס"ן איתן זיידן והחניך ליהוא בן בסה. מערך המסוקים מועד יותר לתאונות קטלניות, בגלל הטיסה הקרובה יותר לקרקע, התפעול המורכב יותר של מסוקים, והעובדה שאינם מצוידים בכיסאות מפלט, שיכולים לחלץ טייסי קרב ברגעי חירום.

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה fiber ושדרגו את חווית הגלישה והטלוויזיה בזול!

לכתבה המלאה
שרידי המטוס באלוני אבא, 10 בפברואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
שרידי מטוס חיל האוויר שהתרסק/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

התאונות הקשות ביותר בחיל האוויר אירעו במערך המסוקים, והבולטת שבהן הייתה אסון המסוקים ב-1997, שבו התנגשו באוויר שני מסוקי יסעור בדרכם בחשכה ללבנון. באסון נהרגו 73 קצינים וחיילים. עוצמת האסון טלטלה את חיל האוויר והביאה לשינוים מבנים, ולשינויים בהפעלה ובפיקוד על טייסות המסוקים.

סיום קורס טייס אסף רמון. דובר צה"ל
אסף רמון בעת סיום קורס הטיס/דובר צה"ל

התאונות לא פוסחות גם על בניהם של בכירים בצה"ל. ב-2009 נהרג בהתרסקות מטוס האף-16 שלו סרן אסף רמון ז"ל, בנו של האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון ז"ל שנספה בהתרסקות מעבורת החלל קולומביה ב-2003. הרמטכ"ל לשעבר רפאל איתן שכל את בנו יורם ז"ל שהתרסק עם מטוס הכפיר שלו ב-1981, ואילו דוד עברי, לשעבר מפקד חיל האוויר, סגן הרמטכ"ל, מנכל משרד הביטחון ושגריר ישראל בארה"ב איבד את בנו גיל ב-1987 בהתרסקות מטוס אף-16 שהטיס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully