וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי צו המעצר נגדו: מועמד האופוזיציה בוונצואלה נמלט מהמדינה

עודכן לאחרונה: 8.9.2024 / 13:30

אדמונדו גונזלס בן ה-75, שלפי תומכיו ומדינות המערב ניצח בבחירות האחרונות את הנשיא הסוציאליסטי מדורו, עזב לספרד. התביעה במדינה ביקשה לעצור אותו אחרי שהאופוזיציה פרסמה ברשת פילוחי הצבעה שלדבריה הצביעו על ניצחונה המוחץ

ארה"ב החרימה את מטוסו של נשיא ונצואלה מדורו/רויטרס

אדמונדו גונזלס, מועמד האופוזיציה בבחירות האחרונות בוונצואלה, נמלט מהמדינה אל ספרד - כך הודיע הלילה (ראשון) סגן נשיא ונצואלה, ימים אחרי שהוצא צו מעצר נגד גונזלס. האופוזיציה, מדינות המערב וחלק ממדינות היבשת הכירו בגונזלס כמנצח בבחירות לנשיאות ביולי, והאשימו את הנשיא הסוציאליסטי ניקולס מדורו בזיופים כדי להישאר בשלטון.

סגן הנשיא, דלסי רודריגס, כתב ברשתות החברתיות שגונזלנס בן ה-75 עזב אחרי "שחיפש מרצונו מקלט בשגרירות ספרד בקראקס לפני כמה ימים".

ספרד אישרה שהוא אכן בדרכה אליה. "אדמונדו גונזלס המריא מקראקס לספרד במטוס של חיל האוויר הספרדי", כתב שר החוץ הספרדי, חוסה מנואל אלברס, ב-X. לדבריו, מדריד נענתה לבקשתו של מועמד האופוזיציה הוונצואלי.

מועמד האופוזיציה, אדמונדו גונזלס, בעצרת בחירות בקראקס, ונצואלה, 25 ביולי 2024. רויטרס
חיפש מקלט בשגרירות ספרד. אדמונדו גונזלס/רויטרס

עזיבתו של יריבו של מדורו אירעה בעקבות הדיכוי הגובר של האופוזיציה בידי משטר מדורו מאז הבחירות ב-28 ביולי. התביעה בוונצואלה דרשה בשבוע שעבר לעצור את גונזלס בעקבות פרסום פילוחי הצבעה ברשת, שלפי האופוזיציה הצביעו על ניצחון מהדהד שלו.

בהתפתחות אחרת, ונצואלה ביטלה את האישור שנתנה לברזיל לייצג את האינטרסים של ארגנטינה במדינה, כולל ניהול השגרירות שבה מסתתרים שישה אנשי אופוזיציה. ונצואלה ניתקה את יחסיה עם ארגנטינה אחרי הביקורת שהשמיעה על הבחירות לנשיאות וסירובה להכיר בניצחון של מדורו, בעוד שממשלות השמאל בברזיל, קולומביה ומקסיקו, ביקשו מקראקס לפרסם את התוצאות המלאות של ההצבעה.

אך משטרו של מדורו, שמגובה בידי בתי המשפט המלאים בנאמניו, סירב לעזוב זאת וועדת הבחירות הכריזה על זכייתו בכהונה שלישית ברציפות.

לטענת ממשלת ונצואלה, ההחלטה לבטל את הסמכות שניתנה לברזיל - שנכנסת לתוקף מידי - היא בשל "הוכחות" לכך שהשגרירות של ארגנטינה משמשת לתכנון ניסיונות התנקשות במדורו ובסגנו.

ברזיל אמרה שהיא קיבלה "בהפתעה" את ההחלטה של ונצואלה, וארגנטינה דחתה את המהלך "החד-צדדי". שתי המדינות הפצירו בממשלת ונצואלה לכבד את אמנת וינה ליחסים דיפלומטיים.

עוד בוואלה

ארה"ב החרימה את המטוס של נשיא ונצואלה: "הוברח באופן לא חוקי"

לכתבה המלאה
נשיא ונצואלה, ניקולס מדורו, נואם בעצרת בקראקס לציון ניצחנו בבחירות, 28 באוגוסט 2024. רויטרס
מתבצר בשלטון. נשיא ונצואלה מדורו, בחודש שעבר/רויטרס

ארגנטינה הזהירה ש"כל ניסיון לפלוש או לחטוף מבקשי מקלט שנותרו במשכננו הרשמי יגונה בחריפות על ידי הקהילה הבינלאומית". בבואנוס איירס, שנשיאה הימני חאבייר מיליי עודד את הצבא בוונצואלה להפיל את מדורו אחרי הבחירות, הוסיפו ש"צעדים כמו אלו יחזקו את האמונה שבוונצואלה של מדורו, לא מכבדים זכויות אדם בסיסיות".

גורם דיפלומטי ברזילאי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס שוונצואלה הבטיחה לברזיל שאין לה כוונה לפלוש לשגרירות. בהצהרתה, ממשלת ברזיל התעקשה שהיא תמשיך לשמור ולהגן על האינטרסים של ארגנטינה במדינה, עד שארגנטינה תצביע על מדינה אחרת שמקובלת על ונצואלה לעשות זאת.

במרץ, שישה אנשים ביקשו מקלט בשגרירות ארגנטינה בקראקס אחרי שהתביעה ביקשה לעצור אותם באשמת "קשירת קשר". מנהיגת האופוזיציה מריה קורינה מצ'אדו, שלא הורשתה להתמודד בבחירות לנשיאות והעבירה את תמיכתה לגונזלס, דחתה את הטענות נגד שותפיה.

ביום שישי בלילה, כמה מחברי האופוזיציה המסתתרים בשגרירות הארגנטינאית דיווחו שהמבנה נמצא תחת מעקב והוא מנותק מחשמל. הם פרסמו סרטונים שבהם נראו סוכני מודיעין רעולי פנים מסיירים בסמוך למקום.

במקביל, משרד החוץ הארגנטינאי ביקש מבית הדין הפלילי הבינלאומי להוציא צו מעצר נגד מדורו ובכירים אחרים במשטרו בעקבות ההתרחשויות שאירעו אחרי הבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully