וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב החרימה את המטוס של נשיא ונצואלה: "הוברח באופן לא חוקי"

מטוסו של מדורו הוטס מהרפובליקה הדומיניקנית אל פלורידה, והוחרם על ידי הממשל האמריקני שטען שהוא נרכש תמורת 13 מיליון דולר והוברח באופן לא חוקי. משטרו של מדורו כינה זאת "צעד פיראטי". במקביל, הוצא צו מעצר למועמד האופוזיציה, שלפי ארה"ב והמערב ניצח בבחירות

ארה"ב החרימה את מטוסו של נשיא ונצואלה מדורו/רויטרס

ארצות הברית הודיעה אמש (שני) שהיא החרימה מטוס של נשיא ונצואלה ניקולס מדורו, בטענה שהוא נרכש באופן לא חוקי תמורת 13 מיליון דולר והוברח מחוץ למדינה. לפי משרד המשפטים האמריקני, המטוס, מדגם Falcon 900EX, הוחרם ברפובליקה הדומיניקנית והועבר לפלורידה.

לא ברור מתי ואיך המטוס הגיע לרפובליקה הדומיניקנית. לפי נתוני מעקב של טיסות, הוא המריא מנמל תעופה ליד הבירה סנטו דומינגו אתמול ונחת בתוך זמן קצר בנמל פורט לודרדייל בפלורידה.

קראקס גינתה את המהלך "הפיראטי" של וושינגטון, והוסיפה שהיא "שומרת לעצמה את הזכות לנקוט כל פעולה חוקית כדי לתקן את הנזק הזה של האומה. שר החוץ של ונצואלה, איוון גיל, אמרה שארצות הברית מצדיקה את עצמה "באמצעי הכפייה החד-צדדים והלא-חוקיים שהיא מפעילה ברחבי העולם".

גורמים אמריקניים אמרו שהמטוס הוחרם בחשד להפרת חוקי היצוא והסנקציות בארצות הברית. הם הוסיפו שהחקירה העלתה שגורמים המקושרים למדורו הפעילו חברת קש בקריביים להסתיר את מעורבותם ברכישה הלא חוקית של המטוס בסוף 2022 ובתחילת 2023 מחברה המבוססת בפלורידה.

באפריל 2023, המטוס הועבר באופן לא חוקי מארצות הברית לוונצואלה דרך הקריביים.

ארה"ב החרימה את מטוסו של נשיא ונצואלה מדורו. רויטרס
המטוס של מדורו אחרי שנחת בפלורידה, אתמול/רויטרס

החרמת המטוס לא צפויה להשפיע על המדיניות של ונצואלה, אך היא חלק מהחרפה ביחסים בינה לבין ארצות הברית מאז הבחירות השנויות במחלוקת לנשיאות ביולי.

דובר המועצה לביטחון לאומי אמר שהחרמת המטוס היא "צעד חשוב להבטיח שמדורו מרגיש את ההשלכות מניהולו הכושל של ונצואלה". מרקנזי לפוינט, התובע של המחוז הדרומי של פלורידה, אמר שהרשויות ברפובליקה הדומיניקנית סיפקו לממשל האמריקני סיוע משמעותי בהחרמת המטוס.

"זה לא משנה כמה מפואר המטוס הפרטי או כמה בכירים בעליו - אנחנו נעבוד ללא לאות עם השותפים שלנו כאן וברחבי העולם כדי לזהות ולהחזיר כל מטוס שהוברח באופן בלתי חוקי מחוץ לארצות הברית", אמר מתיו אקסלרוד ממשרד המסחר - אחת הסוכנויות הפדרליות המעורבות במבצע להחזרת המטוס.

גורמים אמריקניים אמרו שמרגע הגעתו של המטוס לוונצואלה, הוא טס כמעט אך ורק אל בסיס צבאי מסוים וממנו, אך לדבריהם הוא גם שימש את הנשיא הסוציאליסטי לביקורים במדינות אחרות. לא ברור מתי המטוס נחת ברפובליקה הדומיניקנית.

בסוף יולי, ממשלת ונצואלה הודיעה על עצירה זמנית של הטיסות המסחריות לרפובליקה הדומיניקנית ולפנמה בעקבות סירובן להכיר בתוצאות הבחירות. האופוזיציה בוונצואלה פרסמה מידע שמראה שהמועמד שלה, אדמונדו גונזלס, רשם ניצחון סוחף, אך ועדת הבחירות - הנאמנה לנשיא - לא הכירה בכך.

עוד בוואלה

מדורו הכריז ניצחון בבחירות בוונצואלה, יריביו טוענים לזיופים וקוראים לצבא להתערב

לכתבה המלאה
נשיא ונצואלה ניקולס מדורו חוגג את תוצאות הבחירות בארמון הנשיאות, 29 ביולי 2024. רויטרס
פרס של 15 מיליון דולר על ראשו. נשיא ונצואלה מדורו/רויטרס

כמה מדינות באמריקה הלטינית הודיעו שהן לא מכירות בזכייה של מדורו בכהונה שלישית, וונצואלה ניתקה יחסים עם כמה מהן. אפילו בעל בריתו לשעבר של מדורו, נשיא ברזיל לולה דה סילבה, קרא לממשלה בקראקס לשקיפות מלאה ביחס לחלוקת הקולות בבחירות.

ארצות הברית, כמו כמה מדינות אחרות, הכירה בגונזלס כמנצח ואמרה שיש ראיות "חד-משמעיות" להפסדו של מדורו. אך הלילה, שופט בוונצואלה הוציא צו מעצר למועמד האופוזיציה, שירד למחתרת זמן קצר לאחרת הבחירות, לבקש התובע הכללי. הוא מואשם ב"פשעים חמורים" הכוללים, בין היתר, "גזילת" סמכויות ציבוריות, זיוף מסמכים, הסתה לאי-ציות וחבלה במערכת.

ארצות הברית הטילה על מדורו סנקציות ב-2020, והאשימה אותו וב-14 בכירים אחרים במשטרו בעבירות של טרור וסחר בסמים ושחיתות. משרד החוץ בוושינגטון הציב פרס של עד 15 מיליון דולר למידע שיוביל למעצרו של מדורו או להרשעתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully