וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זלנסקי הדיח את מפקד חיל האוויר בשל ההתרסקות של מטוס F-16

עודכן לאחרונה: 31.8.2024 / 13:17

נשיא אוקראינה ערך טלטלה בצמרת הצבא שלו, בעקבות המכה הקשה שספג עם אובדן המטוס המתקדם והטייס הוותיק שלו: "אנחנו צריכים להגן על אנשים. שמרו על כל החיילים שלנו". לפני הדחתו, מפקד חיל האוויר תקף מחוקקת שטענה כי ייתכן שהמטוס הופל בשוגג על ידי סוללת פטריוט

נשיא אוקראינה זלנסקי מציג מטוסי F-16 ראשונים שקיבלו ארצו/טלגרם

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הדיח אמש (שישי) את מפקד חיל האוויר, ארבעה ימים לאחר שמטוס קרב מדגם F-16 התרסק במהלך הפצצה רוסית וטייסו נהרג.

"אנחנו צריכים להגן על אנשים. הגנו על כוח האדם. שמרו על כל החיילים שלנו", אמר זלנסקי בנאום שנשא כמה דקות לאחר ההדחה של מפקד החיל, מיקולה אולשצ'וק. לדבריו, אוקראינה צריכה לחזק את צבאה ברמה הפיקודית. צבא אוקראינה אמר שלוטננט גנרל אנטולי קריבונוז'קו מונה למפקד חיל האוויר בפועל.

לפני הדחתו, הפנה אולשצ'וק ביקורת נוקבת כלפי סגנית יו"ר ועדת ההגנה בפרלמנט האוקראיני, שטענה שהמטוס המתקדם, שרק כמה בודדים ממנו סופקו לאחרונה לקייב ממדינות המערב, הופל על ידי מערכת ההגנה האווירית "פטריוט". לאוקראינה יש כמה סוללות פטריוט, שכמו מטוסי F-16, מיוצרות בארצות הברית.

חברת הפרלמנט הבכירה, מריאנה בז'ולה, ציטטה גורמים עלומי שם ודרשה להעניש את האחראים לטעות. "האמת תנצח", כתבה בז'ולה בפוסט ב-X אחרי הדחת מפקד חיל האוויר, שהביע קודם לכן תקווה שהיא תעמוד לדין. הוא האשים אותה בהכפשת חיל האוויר ובזלזול בחברות הנשק האמריקניות.

חיל האוויר האוקראיני לא הכחיש במפורש את האפשרות שהמטוס נפגע מטיל פטריוט, ומומחים אמריקניים הצטרפו לחקירה שלו.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי צופה במטוסי F-16 בטקס לרגל יום חיל האוויר, 4 באוגוסט 2024. רויטרס
זלנסקי צופה במטוסי F-16 בטקס יום חיל האוויר, בתחילת החודש/רויטרס

בארצות הברית מעריכים שהוא לא נפגע מאחד ממאות הטילים והכטב"מים ששיגרה מוסקבה אל ערי אוקראינה במהלך המתקפה שאירעה ביום שני. בקייב אמרו שזו הייתה המתקפה הגדולה ביותר של רוסיה מאז פרוץ המלחמה לפני שנתיים וחצי. גורם ביטחוני אמריקני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס שבין הסיבות שנבחנות לתאונה הן טעות אנוש של הטייס וכשל טכני במטוס.

לפי צבא אוקראינה, המטוס התרסק והטייס נהרג בעת שהתקרב למטרה רוסית. הוא ציין שהמטוס "הפגין יעילות גבוהה" כשהצליח להפיל ארבעה טילי שיוט רוסיים.

אוקראינה לא חשפה את המספר המדויק של מטוסי F-16 שיש ברשותה, אך מדובר לפי ההערכות בכמה בודדים, ולכן התאונה השבוע היא משמעותית. לפי דיווח של העיתון הבריטי "טיימס", לקייב היו שישה מטוסי F-16 לפני התאונה.

רק בתחילת החודש, זלנסקי אמר בטקס שבו הוצגו מטוסי F-16 שלאוקראינה אין מספיק טייסים המיומנים להשתמש בהם או מספיק מטוסים כאלו.

הטייס שנהרג הוא אולכסיי מס, שכונה "מונפיש". בשנה שעברה דווח ברשת CNN שהוא אחד מהטייסים האוקראינים שעוברים אימונים להטסת F-16.

עוד בוואלה

בארה"ב מעריכים: פוטין יתקשה להדוף את הכוחות האוקראיניים מרוסיה

לכתבה המלאה
כבאי עומד בסמוך למבנה שנפגע בהתקפה רוסית על העיר חרקוב, אוקראינה, 30 באוגוסט 2024. רויטרס
מבנה מגורים שנפגע בהתקפה רוסית על חרקוב, אתמול/רויטרס

הגעת המטוסים הייתה ציון דרך עבור אוקראינה, שלחצה על בעלות בריתה במערב להעבירם במשך חודשים ארוכים. עם זאת, למרות חשיבותם, אין לאוקראינה די מהם כדי להביא לתפנית של ממש במלחמה מול חיל האוויר הרוסי הגדול יותר.

זלנסקי אמר החודש שארצו זקוקה למאה מטוסי F-16 כדי להשתוות לחיל האוויר הרוסי, אך בינתיים היא קיבלה רק כמה בודדים למרות הבטחות של חברות נאט"ו לספק לה כ-65 כאלו. היא עדיין נסמכת בעיקר על צי מטוסים קטן מהתקופה הסובייטית, לצד כלי טיס בלתי-מאוישים שאת חלקם היא כבר מפתחת בעצמה.

נשיא אוקראינה אף דוחק במדינות המערב לאפשר לצבאו לתקוף בעומק שטחה של רוסיה, שאל שטחה הוא חדר בתחילת החודש. מי שנתנה לכך אור ירוק היא הולנד, שהרמטכ"ל שלה אמר שהיא תספק לאוקראינה 24 מטוסי F-16 בנוסף לכלי נשק אחרים. לדבריו, היא לא תגביל את השימוש בהם בתוך שטחה של רוסיה לבד מציות לחוק הבינלאומי.

בינתיים, הלחימה בשטח נמשכת. בחרקוב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה, נהרגו שישה בני אדם - בהן נערה בת 14 שהייתה במגרש משחקים - בהתקפה אווירית רוסית. מושל המחוז הגובל ברוסיה אמר שהתקיפה, שכללה פצצות "גולשות" המוטלות ממטוסי קרב", פגעה בחמישה מקומות שונים בעיר.

מעבר לגבול, במחוז בלגורוד הרוסי דיווחו הרשויות על חמישה הרוגים ו-37 פצועים בהפגזה אוקראינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully