וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה לאוקראינה: מטוס F-16 התרסק, הטייס נהרג בזמן התקפה רוסית

עודכן לאחרונה: 30.8.2024 / 15:49

קייב איבדה את אחד ממטוסי הקרב הנחשקים שלה, אחרי שרק החודש קיבלה את הראשונים שבהם. הוא התרסק בזמן מתקפת הענק של רוסיה השבוע, וטייס נערץ - מהבודדים שיודע כיצד להטיס F-16. לא ברור מה גרם לתאונה, אך בארה"ב מעריכים שהמטוס לא נפגע מטיל רוסי

נשיא אוקראינה זלנסקי מציג מטוסי F-16 ראשונים שקיבלו ארצו/טלגרם

צבא אוקראינה איבד את אחד ממטוסי ה-F-16 הבודדים שבשירותיו, כשכלי הטיס התרסק במהלך מתקפה גדולה של רוסיה השבוע. הטייס, אחד מהבודדים בחיל האוויר האוקראיני שהוכשר להטיס את המטוסים הללו

לא ברור מה גרם להתרסקות המטוס, אך בארצות הברית, שם מיוצר מטוס הקרב המתקדם, מעריכים שהוא לא נפגע מאחד ממאות הטילים והכטב"מים ששיגרה מוסקבה אל ערי אוקראינה במהלך המתקפה שאירעה ביום שני. בקייב אמרו שזו הייתה המתקפה הגדולה ביותר של רוסיה מאז פרוץ המלחמה לפני שנתיים וחצי.

לפי צבא אוקראינה, המטוס התרסק והטייס נהרג בעת שהתקרב למטרה רוסית. הוא ציין שהמטוס "הפגין יעילות גבוהה" כשהצליח להפיל ארבעה טילי שיוט רוסיים.

"הקשר עם אחד ממטוסי הקרב אבד בזמן שהוא התקרב למטרה הבאה. כפי שהתברר לאחר מכן, המטוס התרסק, והטייס נהרג", נמסר בהצהרה של הצבא האוקראיני. בקייב אמרו היום שארצות הברית מסייעת בחקירת התאונה.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בטקס קבלת מטוסי F-16 ראשונים, 4 באוגוסט 2024. רויטרס
זלנסקי בטקס שב הוצגו מטוסי F-16 ראשונים של צבא אוקראינה, בתחילת החודש/רויטרס

גורם ביטחוני אמריקני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס שבין הסיבות שנבחנות לתאונה הן טעות אנוש של הטייס וכשל טכני במטוס.

אוקראינה לא חשפה את המספר המדויק של מטוסי F-16 שיש ברשותה, אך מדובר לפי ההערכות בכמה בודדים, ולכן התאונה השבוע היא משמעותית. לפי דיווח של העיתון הבריטי "טיימס", לקייב היו שישה מטוסי F-16 לפני התאונה.

רק בתחילת החודש, זלנסקי אמר בטקס שבו הוצגו מטוסי F-16 שלאוקראינה אין מספיק טייסים המיומנים להשתמש בהם או מספיק מטוסים כאלו.

הטייס שנהרג הוא אולכסיי מס, שכונה "מונפיש". בשנה שעברה דווח ברשת CNN שהוא אחד מהטייסים האוקראינים שעוברים אימונים להטסת F-16.

"אולכסיי הציל חיים של אוקראינים מטילים רוסיים קטלניים. לרוע המזל, במחיר חייו", ספדו לו בצבא אוקראינה.

עוד בוואלה

בארה"ב מעריכים: פוטין יתקשה להדוף את הכוחות האוקראיניים מרוסיה

לכתבה המלאה

הגעת המטוסים הייתה ציון דרך עבור אוקראינה, שלחצה על בעלות בריתה במערב להעבירם במשך חודשים ארוכים. עם זאת, למרות חשיבותם, אין לאוקראינה די מהם כדי להביא לתפנית של ממש במלחמה מול חיל האוויר הרוסי הגדול יותר.

זלנסקי אמר החודש שארצו זקוקה למאה מטוסי F-16 כדי להשתוות לחיל האוויר הרוסי, אך בינתיים היא קיבלה רק כמה בודדים למרות הבטחות של חברות נאט"ו לספק לה כ-65 כאלו. היא עדיין נסמכת בעיקר על צי מטוסים קטן מהתקופה הסובייטית, לצד כלי טיס בלתי-מאוישים שאת חלקם היא כבר מפתחת בעצמה.

נשיא אוקראינה אף דוחק במדינות המערב לאפשר לצבאו לתקוף בעומק שטחה של רוסיה, שאל שטחה הוא חדר בתחילת החודש. מי שנתנה לכך אור ירוק היא הולנד, שהרמטכ"ל שלה אמר שהיא תספק לאוקראינה 24 מטוסי F-16 בנוסף לכלי נשק אחרים. לדבריו, היא לא תגביל את השימוש בהם בתוך שטחה של רוסיה לבד מציות לחוק הבינלאומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully