וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ישראל צריכה לצאת למלחמה נגד חיזבאללה?

26.8.2024 / 15:00

למרות מתקפת המנע המוצלחת בלבנון, ישראל לא יכולה להשלים עם המציאות בגבול הצפון. לפי הערכות במערכת הביטחון נסראללה מעדיף לנעול את המערכה המוגבלת, אך כדי שזה יקרה - נדרש חיזבאללה לסגת מצפון לליטני ולפרז את השטח מנשק. ישראל מתקרבת לרגעי ההכרעה לסוגיה המורכבת

חיזבאללה מפרסם תיעוד של בסיס גלילות/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

למרות מתקפת המנע המוצלחת אמש בלבנון, מדינת ישראל לא יכולה להשלים עם המציאות בגבול הצפון. חיזבאללה משלם מחיר כבר מתחילת המלחמה, ויש הטוענים כי מזכ"ל הארגון חסן נסראללה היה מעדיף לנעול את המערכה המוגבלת. מהצד השני, במידה ותתקדם העסקה לשחרור החטופים והפסקת אש בעזה - יתאפשרו שיחות בין חיזבאללה לישראל בתיווך בינלאומי כדי להשיג הפסקת אש או הסדרה ארוכה. אז במה תלויה שאלת המלחמה?

תקיפות צה"ל בדרום לבנון, 25 באוגוסט 2024. רויטרס
במה תלויה שאלת המלחמה? מתקפת המנע של ישראל בדרום לבנון/רויטרס

מתקפת מנע או הסרת איום?

צה"ל הוכיח עליונות אווירית ומודיעינית בתקיפה נגד משגרי הרקטות ומחסני הנשק של חיזבאללה בדרום לבנון. אומנם הארגון השיעי כיוון מאות משגרי רקטות ועשרות כלי טיס לא מאוישים לעבר העורף הישראלי, אך הדרג המדיני קיבל את המלצות צה"ל ואישר להחריף ולתקוף אלפי משגרים.

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי הגדיר את הפעולה כ"הסרת איום" - בעוד שלכל הדעות ברור כי היה מדובר במתקפת מנע במסגרת המערכה המוגבלת נגד חיזבאללה. נדמה שהטרמינולוגיה בה בחר תא"ל הגרי נועדה לרכך את ההישג כדי למנוע ביקורת בזירה הבינלאומית, לחזק את הלגיטימיות, ואולי גם לא להשפיל את חיזבאללה ש"סגר את האירוע" אחרי כמה שעות.

עוד בוואלה

מה אתם יודעים על המשפחות של הכדורגלנים? שחקו עכשיו.

לכתבה המלאה
דניאל הגרי 4.8.23. צילום מסך/דובר צה"ל, עיבוד תמונה
הטרמינולוגיה בה בחר נועדה לרכך את ההישג כדי למנוע ביקורת בזירה הבינלאומית. דובר צה"ל דניאל הגרי/עיבוד תמונה, צילום מסך/דובר צה"ל

מה מצבו של חיזבאללה?

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה לא העריך שהמלחמה תתארך לכדי כמעט שנה מבלי לראות את הסוף. בנתיים הוא משלם מחירים: למעלה מ-7,000 תקיפות של צה"ל גבו את חייהם של רמטכ"ל הארגון, שני מפקדי אוגדות בכירים, דמויות מפתח בזרוע הצבאית ומפקדי שטח. במצטבר, למעלה מ-450 פעילים חוסלו, ביניהם לוחמים ומפקדים של כוח רדואן, ובסך הכל יותר מ-550 לבנונים. בנוסף לכך נהרסו תשתיות, הכוח הלוחם נשחק, מערכי הפיקוד והשליטה נפגעו וחלק גדול מהפעילות הצבאית והתשתיות נדחקו הרחק מהגבול.

נאום נסראללה לאחר  אי הצלחת היירוט למרכז הארץ. 25 באוגוסט 2024. אלמיאדין, צילום מסך
לא העריך שהמלחמה תתארך לכדי כמעט שנה מבלי לראות את הסוף. נאום נסראללה לאחר מתקפת המנע בלבנון/צילום מסך, אלמיאדין

חיזבאללה רוצה מלחמה?

לפי הערכות במערכת הביטחון, נסראללה לא מעוניין בהחרפת ההסלמה והיה מעדיף לנעול את המערכה המוגבלת. הסיבה לכך - המחירים שהוא משלם כבדים והלחץ מתגבר. לכן, מזכ"ל חיזבאללה היה רוצה לראות מנגנון סיום בדמות הסכם או פעולה חד צדדית, שתאפשר לו לחזור לשגרה ולהיערך למלחמה הבאה.

לוחמי חיזבאללה בהלוויית אחד מחברי הארגון שנהרג בתקיפות של ישראל, 7 באוגוסט 2024. רויטרס
המחירים שמשלם כבדים - והלחץ מתגבר. לוחמי חיזבאללה בהלוויית חבר ארגון הטרור/רויטרס

צה"ל מעוניין במלחמה?

מדינת ישראל לא יכולה להשלים עם המציאות בגבול הצפון. לא תתאפשר החזרה של התושבים ללא שינוי המציאות הביטחונית בדרום לבנון. כדי להשיג אותה, נדרש חיזבאללה לסגת מצפון לליטני ולפרז את השטח מאמצעי לחימה, פעילות ותשתיות טרור.

חיזבאללה יתנגד לתהליך שכזה, ואם יסכים תהיה זו פעולה זמנית. לכן, ישראל תעמוד בפני שתי ברירות: שלב לפני מלחמה או מלחמה. העיתוי הפך לשאלת מפתח, כיוון שחיזבאללה מטבעו ישאף לחזור אל הגבול ולשקם את התשתיות הצבאיות שלו.

הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי, מפקד על פעולות ההתקפה וההגנה מהבור בקריה, ומקיים הערכת מצב מתמשכת עם חברי פורום המטכ״ל, חיל האוויר, פיקוד הצפון ואגף המודיעין, 25 באוגוסט 2024. דובר צה"ל
צה"ל מעוניין במלחמה? בכירי מערכת הביטחון בהערכת מצב/דובר צה"ל

במה תלויה שאלת המלחמה?

המשא ומתן לשחרור חטופים מצטייר כראשית הצירים להבנת הזירה הצפונית. במידה ותתקדם העסקה ותבשיל לכדי הפוגה ארוכה, יתאפשרו שיחות בין חיזבאללה לישראל בתיווך בינלאומי כדי להשיג הפסקת אש או הסדרה ארוכה.

אם המשא ומתן על עסקת החטופים ייכשל והצדדים יגיעו למבוי סתום? הקבינט הביטחוני יידרש לחשב מסלול מחדש.

על הפרק יעמדו כמה שאלות:

  • שינוי דפוסי הפעולה ברצועת עזה
  • הרחבת מערכת התשה נגד תשתיות חמאס
  • העברת כוחות צפונה לקראת האפשרות למלחמה כדי לכפות שינוי במציאות הביטחונית
  • ניתוח של תמיכה אמריקאית שמצויה עמוק במערכת בחירות

מתקרב רגע ההכרעה למתן תשובות לשאלות המורכבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully