וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלב אחרי שלב: איך מוציאים אל הפועל מכת מנע?

עודכן לאחרונה: 25.8.2024 / 13:27

המעקב אחרי המטרה כדי לוודא שלא זזה או השתנתה, ההמתנה מורטת העצבים לאישור סופי, הדחיות של הרגע האחרון והטקטיקה שנועדה לתפוס את האויב לא מוכן: מאחורי הקלעים של מנגנון מתקפות המנע בצה"ל

תקיפה בדרום לבנון/לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בצבא מתגאים בתוצאות מכת המנע הבוקר (ראשון) נגד חיזבאללה, וטוענים כי בארגון הופתעו מעוצמתה. אבל איך מוציאים מתקפה שכזו אל הפועל? כמה זמן היא לוקחת, מי משתתפים בה ואיך מצליחים לתפוס את האויב לא מוכן? וואלה מעניק הצצה אל מאחורי הקלעים של תכנון המתקפות.

נזקים בעכו לאחר ירי חיזבאללה , 25 באוגוסט 2024. רויטרס
חיזבאללה הספיק לשגר, אבל פחות משרצה. נזקים בעכו בעקבות המתקפה/רויטרס

הפעם היתה התרעה

מאז 7 באוקטובר, אחרי שאמ"ן כשל לספק לפיקוד הדרום התרעה מפני מלחמה, קיים מתח בין יחידות הפיקודים המרחביים למטה הכללי של צה"ל. מתקיים מאמץ מוגבר ומואץ בפיקודים להרחיב את העצמאות ואת מלאכת איסוף המודיעין, ניתוחו והערכתו. הלילה, השילוב בין המודיעין שנאסף בידי היחידות השונות הבשיל לכדי התרעה ממוקדת, בשעה ובמרחב מפני מתקפה רחבה של חיזבאללה.

sheen-shitof

עוד בוואלה

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
ביתה של פסי כהן בקיבוץ בארי. ראובן קסטרו
בניגוד ל-7 באוקטובר, המודיעין עבד היטב. הרס בבארי ב-7 באוקטובר/ראובן קסטרו

איסוף המטרות

מלאכת האיסוף לא מתחלקת רק בין יחידות אלא בין שגרה לחירום. מדובר בעבודת נמלים של אלפי חיילים, שייעודם הוא לאתר את המטרות שחיזבאללה מתאמץ מאוד להסתיר - באמצעות איסוף מהאוויר, ובדרכים נוספות. אחרי סט אישורים לתקיפה, מגיע שלב התיקוף, שעיקרו מעקב במטרה לוודא שבמשך השנה האחרונה לא השתנה דבר בנוגע למטרה ולמיקומה.

לוחמי חיזבאללה בהלוויית אחד מחברי הארגון שנהרג בתקיפות של ישראל, 7 באוגוסט 2024. רויטרס
עוד לפני שהמתקפה יצאה אל הפועל, חיזבאללה מצא את עצמו קצוץ כנפיים. לוחמי הארגון בהלוויה של אחד הפעילים/רויטרס

עליונות אווירית

הלילה הוציא צה"ל מתקפה חריגה בהיקפה ובתזמונה, מהסוג שמאפיין חילות אוויר בודדים בעולם: יותר מ-100 כלי טיס באוויר בפרק זמן קצר מאוד, עובדות המצביעות על עליונות אווירית. עוד בטרם חיזבאללה הבין מה קורה, הצליח צה"ל לקצץ ביכולותיו לפני השיגור.

תקיפות צה"ל בדרום לבנון, 25 באוגוסט 2024. רויטרס
חלק מהמערכים הוכיחו השנה יכולות לשתק את האויב. עשן מיתמר בדרום לבנון לאחר תקיפת צה"ל הלילה/רויטרס

הסינכרון בין השטח ל"בור" בקרייה

מאחורי המתקפה עומדים מאמצים של שני גופים מרכזיים: מרכז האש של פיקוד הצפון ומטה חיל האוויר, שמתחלקים במרחב הגיאוגרפי ומתזמנים התקפות כדי שהכול יעבוד כמו שעון בלו"ז הצפוף. הודות לשיתוף הפעולה ביניהם, חיזבאללה הצליח להוציא אל הפועל מתקפה רזה ודלה בהרבה מזו שתכנן במקור.

הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי, מפקד על פעולות ההתקפה וההגנה מהבור בקריה, ומקיים הערכת מצב מתמשכת עם חברי פורום המטכ״ל, חיל האוויר, פיקוד הצפון ואגף המודיעין, 25 באוגוסט 2024. דובר צה"ל
תמיד יש שינויים לפני האישור הסופי. הרמטכ"ל הרצי הלוי ב"בור" בקריה בזמן מתקפת המנע/דובר צה"ל

מה לא מספרים לכם?

כדי לאפשר התקפה שכזו נדרשים תכנון מקדים, תרגול ורמה מקצועית גבוהה, אך גם כישרון לחבר בין יכולות צה"ל כולו. לשם כך מתנהל מאמץ שילוב רב-זרועי. שבא לידי ביטוי בכמה דרכים. כך, למשל, בתקיפות מהירות מהסוג הזה מתגבר חיל האוויר את מערך הבקרה שלו בחיילים רבים יותר, מאחר שבמהלך בדקות ההתקפה משתתפות כמה שכבות של כלי טיס. נוסף על כך אפשר לציין את השילוב של מערך הלוחמה האלקטרונית באגף התקשוב, שהציג בשנה האחרונה שיטות לשתק את יכולות האויב.

עשן מיתמר במורדות הר מירון כשברקע בסיס יחידת הבקרה האווירית. דוד כהן, פלאש 90
יותר בקרים, יותר מטוסים. עשן מיתמר סמוך ליב"א במירון לאחר מתקפה מוקדם יותר השנה/פלאש 90, דוד כהן

שעת השי"ן

מבצעים מהסוג הזה מוצגים מראש לדרג המדיני, שמאשר את היקפם ועוצמתם. נקבע עיתוי כללי, אך תמיד יהיו דחיות של הרגע האחרון או המתנה מורטת עצבים לרגע הנכון לבצע תקיפה. במעלה הדרך חושבים אילו מהמטרות לתקוף, באיזו עוצמה, בידיעה שחלקן נבנה סמוך לאוכלוסייה אזרחית. הבוקר התקבלה ההחלטה על העיתוי כשראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל נמצאים ב"בור" בקריה.

נאומו של חסן נסראללה 1 באוגוסט 2024. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הוא הופתע, השאלה היא איך למנוע ממנו להפתיע. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

הפתעה

חיזבאללה הופתע. מבצע כמו זה שאירע לפנות בוקר מחזק את ההרתעה הישראלית במזרח התיכון, מפרק משוואות ישנות ומעביר את הדילמה אל האויב. כעת צריכות המערכות השונות להיערך לבאות, כדי שלא יהיו מופתעות בעצמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully