וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק באוויר: אנשי הלוחמה האלקטרונית שפעלו מהקרקע לסכל את המתקפה האיראנית

עודכן לאחרונה: 20.4.2024 / 11:07

גדוד הל"א של אגף התקשוב, שבו משרתים לוחמים ולוחמות, נשלף מרצועת עזה ופוזר ברחבי המדינה להיערך למתקפה האיראנית. בעוד טילים מתפוצצים להם מעל הראש ולצידם נפלו שברים, הם הביאו להישג היסטורי בלוחמה אלקטרונית. ומה ההסבר לשיבושי ה-GPS ב-WAZE? בלעדי

בווידאו:סג"ם א', מפקדת במרכז תקיפה, על ליל התקיפה האיראנית, 14 אפריל 2024/דובר צה"ל

דקות מורטות עצבים נרשמו בלילה שבין שבת לראשון. דריכות בגדוד הלוחמה האלקטרונית (ל"א) "פסגות" של אגף התקשוב בצה"ל לקראת השלב האחרון במתקפה האיראנית על העורף הישראלי. עשרות צוותי לוחמות ולוחמי חוד, פזורים בשטח להפעיל מערכות אלקטרוניות מתקדמות לשיבוש, נטרול וסיכול אמצעי לחימה איראנים. ברקע האיום של כטב"מי נפץ איראניים, כשהחשש הוא מיכולות הדיוק שאם יש פספוס ביירוט אין צ'אנס שני בשונה משיגורי רקטות סטטיסטיות.

השעון הראה אחרי חצות. דקות בודדות לפני תחילת ההתקפה התקבלה קריאה ברשת הקשר הגדודית שדיווחה על תקלה באחד המכשירים שממוקם בפסגת הר, סמוך מאוד לאזור שבו עלולה להיות פגיעה. לוחמת החוד סמ"ר ת', חבושה בקסדה ולבושה בשכפ"ץ, יצאה ממקום המחסה בחסות הסלעים בשטח הפתוח ורצה לעבר המכשירים שהוצבו בקצה ההר ולתקן את התקלה בקור רוח עצום כשברקע יש דיווח על התקרבות האיומים למרחב האווירי הישראלי.

כטב"מים ששוגרו מאיראן נראו בשמי רמת עמון, ירדן, 14 באפריל 2024. רויטרס
יירוטים בליל המתקפה האיראנית/רויטרס

ההצלחה של עשרות צוותי הלוחמות והלוחמים הייתה גבוהה מאוד והוכתרה בצה"ל כ"היסטורית" מאחר ומעולם, צה"ל לא התמודד עם היקף מטרות קטלניות מתוחכמות ו"מחוסנות" מפני שיבוש ונטרול מהסוג הזה שהוגדרו על ידי גורמי הביטחון בישראל כ"כלי הנשק האיכותיים ביותר של משמרות המהפכה האיראניים".

התהליך הייחודי שלא בוצע בהיקף זה בעולם לוחמת הספקטרום בצה"ל החל כמה ימים לפני המתקפה האיראנית. ראש מחלקת הגנה ואיסוף בחיל האוויר, אל"מ ע', התקשר בטלפון האדום אל אל"מ י', מפקד מרכז לוחמת הספקטרום (מרכז 513), תחת חטיבת הספקטרום וההגנה בסייבר באגף התקשוב, וסיפר לו על ההערכות שהאיראנים מתכוונים לבצע מתקפה מרחוק על העורף הישראלי ושאל אותו במה הוא יכול לסייע למאמץ האווירי בהגנת שמי המדינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
לוחמי הלוחמה האלקטרונית בליל התקיפה האיראנית, 14 אפריל 2024. דובר צה"ל
אנשי הלוחמה האלקטרונית בפעולה בליל המתקפה האיראנית/דובר צה"ל

אל"מ י', מהנדס חשמל, הוא בעל עבר מבצעי עשיר בשדה הקרב. הוא שימש כקצין קשר של חטיבת גולני במבצע צוק איתן, סמג"ד תקשוב אוגדה 98, עוזר ראש אגף התכנון לשעבר של האלוף במיל' עמיקם נורקין, מג"ד 5114 (גדוד הסדיר של הלוחמה האלקטרונית), וקצין התקשוב של אוגדה 162 במהלך מבצע שומר חומות. מתחילת המלחמה בעזה, הכוחות תחתיו פועלים בעומס גדול בכלל הגזרות כולל באוויר ומקבלים שבחים על פעילות מגוונת במרחב הספקטרום בשטח האויב ועל הגבול תחת סיכון חיים. משימותיו של אל"מ י' כוללות אחריות הספקטרום ברמה המטכ"לית בצה"ל (לראות שכלל המערכות עובדות, מסונכרנות, וחסינות מפני התקפות), תקיפה בספקטרום עם הזרועות השונות כולל חיל האוויר נגד מערכי ואמצעי לחימה של האויב, וכדי להוציא אל הפועל תוכניות מבצעיות תחת פיקודו פועלים ארבעה גדודים שמתמחים בתקיפה מסיכול רחפנים ועד הגנה על שמי המדינה.

"אל"מ ע' מחיל האוויר מתקשר אליי בשבוע שעבר ושואל אותי איך אנחנו יכולים לעזור. ביקשתי זמן לבדוק", סיפר אל"מ י' לוואלה. "הרמתי טלפון לגופי בניין הכוח שלנו. לבסוף התקשרתי לאל"מ ע' ואמרתי לו: 'אני מוכן', ולזה אני מסוגל.... הוא אומר לנו: 'אין עליכם. תבואו. אני צריך אתכם פה'. מתחיל אטרף. זו יחידה רעבה ואנחנו אוהבים את זה. החלטנו על ריכוז מאמץ לטובת המבצע. לא היה דבר כזה במדינת ישראל. בימים ולילות בודדים אנחנו קולטים ציוד מהתעשיות הביטחוניות. החיילים לא ישנו כדי להשמיש ולזווד את הציוד על גבי ג'יפים. הכול היה דחוף. היה ברור לנו שזה איום פסיכי. מדינת ישראל לא רגילה אליו. הוחלט שעשרות רבות של צוותים יעלו על ג'יפ, יקבלו ציוד וייצאו לפעילות ברחבי הארץ כדי לכסות מדינה שלמה. גם דאגתי לעדכן את הציבור שיידע שיהיו שיבושי GPS. אם מישהו ראה פתאום שהוא בלבנון ולא בישראל זה בגללנו. אבל דאגתי גם לאמבולנסים שצריכים לנווט. אני יודע בדיוק מה, איך וכמה אני משבש. יש לי תוכנות מאוד מדויקות. יש לי מערכות שבודקות מה יקרה".

צוות לוחמי הלוחמה האלקטרונית בליל התקיפה האיראנית, 14 אפריל 2024. דובר צה"ל
צוות לוחמי הלוחמה האלקטרונית בליל התקיפה האיראנית/דובר צה"ל
לוחמי הלוחמה האלקטרונית בליל התקיפה האיראנית, 14 אפריל 2024. דובר צה"ל
אנשי הגדוד ללוחמה אלקטרונית פורקים ציוד בשטח/דובר צה"ל

תפעול בשטח תוך כדי נפילת שברים מהשמיים

ראש אגף התקשוב, האלוף ערן ניב, הגיע אל הבסיס באזור שפלת יהודה כדי לבחון את המוכנות של הצוותים. "יש פה אנשים מדהימים. יש לי צמרמורת שאני אומר את זה. חיילים וחיילות, נגדים ונגדות וקצינים", סיפר אל"מ י' והוסיף: "הוא היה בהלם. חיילים רצו ממקום למקום להספיק הכול בזמן. להעביר כמה שיותר אמצעים לשטח. אנחנו מבינים באיומים הללו. איראן זה לא חמאס ולא חיזבאללה. זה איום אחר ומול יכולות איראניות אתה צריך יכולות אחרות ויש לנו אותן. זה דורש מקצועיות ברמה גבוהה מאוד. יש לנו הצלחות. חד משמעית. אפשר לומר שבאותו לילה של המתקפה האיראנית הצלנו חיי אדם".

לדבריו של אל"מ י', האתגר עבור צוותי לוחמי הל"א היה לא רק היקף האיומים אלא איכות הטכנולוגיות האיראניות. "האיראנים למדו ממלחמת אוקראינה-רוסיה. אתגר נוסף לאיומים היה הדיוק. הוא לא מותיר לך הרבה הזדמנויות. זה שינוי גדול בשונה מהאמל"ח של חיזבאללה וחמאס. אתה מבין מאוד מה המשמעות אם הם היו פוגעים בכל מה שהם רצו. מרכז פריזמה, שעוסק בבניין כוח בספקטרום, עשה ריכוז מאמץ מול כל התעשיות. בשלב מסוים אמרתי: 'אני מסוגל'. אנחנו ערוכים למתקפה".

אל"מ י' וגדוד פסגות החל לבצע מסדרים לכל ג'יפ בנפרד ולשלח לנקודות ברחבי הארץ את צוותי הלוחמים והלוחמות עם המכשור המתקדם ביותר של אגף התקשוב. חלקו פועל לראשונה בפעילות מבצעית. לאחר מכן בוצעו מספר מסדרים בכלל הנקודות בשטח. "יש פה גבורה של החיילים. להיות בשטח, כשהם חשופים לאיומים השונים, חלקם קטלניים ביותר. באחד המקרים ראה סא"ל ש', מג"ד ב' בגדוד פסגות את סמ"ר ת', כשמעליה מתפוצצים רסיסים והיא צריכה להפעיל את המערכת", סיפר אל"מ י' על רגעי האמת תוך כדי המתקפה האיראנית. "היא פנתה אל הצוות בנחרצות: 'אנחנו מפעילים את המערכת בכל מחיר'".

סא"ל ש' המג"ד יחד עם סמ"ר ת' הלוחמת, יחידת הלוחמה האלקטרונית בליל התקיפה האיראנית, 14 אפריל 2024. דובר צה"ל
סא"ל ש' המג"ד יחד עם סמ"ר ת' הלוחמת/דובר צה"ל

יום לפני הם היו בחאן יונס ולמחרת הם בתוך הארץ מגנים מפני כטב"מים וחפרו שוחות מתחת לכיפת השמיים. חלקם הסתתרו מאחורי סלעים וחלקם מאחורי סוללות עפר עם רשתות הסוואה ויירוטים מעל הראש שלהם. תוך כדי הריאיון נזכר אל"מ י' בהתפעלות כי הוא קיבל תמונות מהשטח של יירוטים מעל לראשי הלוחמים ושברים שנופלים על הקרקע בקרבתם. המערכות פעלו, הלוחמים והלוחמות נדרשו לדייק אותן כשטילים בליסטים, טילי שיוט וכלי טיס לא מאוישים חדרו את המרחב האווירי הישראלי מאיימים לפגוע בתשתיות לאומיות רגישות ובסיסי חיל האוויר.

הלוחמת הוותיקה סמ"ר ת' סיפרה בראיון כי הבהירו להם בתדריך הראשון ובמסדרים בשטח כי הכוננות תעלה בכל רחבי הארץ ולכל אחד ואחת מהן יש חלק בהגנה. "הרגשנו את הלחץ והמתח. שמענו אזעקות מהערים השכנות. אנחנו נמצאים במקום גבוה ורואים ושומעים את מה שקורה בערים השכנות - ואנחנו חשופים בשטח במקום הכי יעיל מבחינתנו לעשות את העבודה הכי טוב שיש. הצוות שלי מורכב מלוחמות חדשות יחסית וזו פעם ראשונה שהן חוות דבר כזה, זירת קרב", היא שחזרה בריאיון לוואלה.

היא המשיכה וסיפרה כי "ראינו פיצוצים בשמיים ואת הטילים והשיגורים והבזקי אש. נפלו באזור שלנו שברים. היו רעשי נפילה. אנחנו נמצאות שם ומתמלאות תחושת גאווה שאנחנו חלק ממערך ההגנה. אנחנו חלק ממשהו גדול והתגברנו. שום דבר ממה שחוויתי במלחמה לא מתקרב לכלום. אנחנו משמעותיים ומשפיעים".

חמ"ל הלוחמה האלקטרונית בליל התקיפה האיראנית, 14 אפריל 2024. דובר צה"ל
חמ"ל הלוחמה האלקטרונית בליל המתקפה האיראנית/דובר צה"ל

במסגרת השליטה של אל"מ י' ביחידות השונות הוא ישב בבור במוצאי השבת ולאחר סדרת בדיקות של כלל צוותי הלוחמים בשטח הוא המתין כמו כולם לבאות. "אני יושב בחמ"ל וצריך לדעת שכל החיילים שלי בחיים. אני שומע את הצעקות בקשר. שומע את הדיווח על מה שקורה מעלינו. פרט לכך, אני מפקד על כל הספקטרום בצה"ל", הוא מדגיש. "אני צריך לדעת שכל המטוסים למשל מצליחים לעשות את מה שהם צריכים. אם מתקלקלות מערכות, אנחנו צריכים לתת מענה ועמדנו בזה. מהר מאוד הבנו מה עשינו ומה היו אחוזי היירוט. זו אחת הבעיות שלנו שלוחמים בקצה לא בהכרח רואים מה התרומה שלהם. הם כבר חושבים על האיום הבא. עולם הספקטרום הוא כיפת ברזל אלקטרונית והיה אחד מקווי ההגנה של המדינה. אני שמח וגאה שהצלנו ככה חיי אדם והלוחמים עדיין בשטח", אמר אל"מ י'.

סא"ל במיל' ש', שמשרת כמג"ד ב' בגדוד פסגות, סייר בשטח בין צוותי הלוחמים במוקדים הקריטיים והמשפיעים על המתקפה האיראנית. "הלוחמים והלוחמות פעלו בקור רוח, תפעלו תקלות בזמן אמת, יש פה עניינים של יותר מהפעלת כפתור", הוא מסביר. "אתה כל הזמן צריך לדייק את המערכות באזורים מסוכנים. לפעמים אין זמן ונשארים לך רק דקה או שתיים ואתה חייב להיות חד ומרוכז להשפיע. הסתכלתי ונפעמתי. בשלב מסוים אתה מרגיש כמו אבא גאה בילדים שלו. זה אירוע מורכב. מערכות ייחודיות לתפעול והם צריכים לשלוט במערכת ולדעת לטפל בתקלות לבד ובמהירות. הם האחראים בשטח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully