וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: רוסיה ואוקראינה היו על סף הפסקת אש חלקית - עד הפלישה לקורסק

18.8.2024 / 8:19

בוושינגטון פוסט דווח שבחודשיים האחרונים תיווכה קטאר בין מוסקבה לקייב, שהיו אמורות לחתום בקרוב על הסכם לאי-התקפה על תשתיות אנרגיה. ואולם, מתקפת הפתע האוקראינית גרמה לרוסים לבטל את הפסגה, ועתיד ההסכם לא ברור. "פוטין לא יסכים לפשרות תחת לחץ"

טנקים אוקראיניים מותקפים על ידי חיל האוויר הרוסי בקורסק/משרד ההגנה הרוסי

אוקראינה ורוסיה עמדו לשלוח החודש נציגים לשיחות בקטאר, במטרה לגבש הסכם הדדי לאי-התקפות על תשתיות אנרגיה וחשמל בשתי המדינות - אך מתקפת הפתע של קייב בקורסק גרמה לדחייתן - כך דווח היום (שבת) בוושינגטון פוסט.

לפי הדיווח, שמתבסס על דיפלומטים וגורמים המעורים בשיחות, ההסכם היה שווה ערך להפסקת אש חלקית ומציע הקלה לשתי המדינות. קטאר, לפי הדיווח, תיווכה בין המדינות ונפגשה בנפרד עם נציגיהן.

במשך יותר משנה, הפציצה רוסיה את רשת החשמל של אוקראינה עם טילים וכטב"מים וגרמה להפסקות חשמל נרחבות במדינה. קייב, מצדה, השיבה עם התקפות כטב"מים משלה על מגזר הנפט הרוסי, שהובילו לצמצום תפוקתו בכ-15%, ולעליית מחירים ברחבי העולם.

על פי גורמים שהיו מעורים בשיחות, ודיברו בעילום שם בשל הרגישות הדיפלומטית, השיחות החשאיות עוררו תקווה להגעה להסכם רחב יותר, לסיום המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, הגדולה ביותר שידעה אירופה מאז מלחמת העולם השנייה.

תחנת כוח תרמית שניזוקה בתקיפה של רוסיה על אוקראינה, 13 באפריל 2024. רויטרס
אוקראינה עומדת בפני חורף קשה. תחנת כוח שהותקפה על ידי רוסיה/רויטרס

הנכונות של שתי האויבות לנהל שיחות מצביעה על שינוי בגישה התקיפה שלהן והמוצהרת שלהן. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הדגיש שהוא יהיה מוכן להפסקת אש כוללת רק אם רוסיה תיסוג מכל השטחים שכבשה בשטח אוקראינה, כולל מחצי האי קרים שסיפחה ב-2014, בעוד שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין דורש מקייב לוותר על אותם טריטוריות.

הפעם האחרונה שבה התנהלו שיחות ישירות בין אוקראינה לרוסיה הייתה בחודשים הראשונים של המלחמה, באיסטנבול, אך אלו אל הניבו תוצאות. הצדדים חתמו על הסכם אחד לאורך המלחמה - ליצוא חיטה מהים השחור - אולם הוא קרס כמה חודשים לאחר מכן בעקבות פרישתה של רוסיה, בתגובה לתקיפת גשר קרים. מאמצים הומניטריים אחרים נכשלו ברובם.

גורם דיפלומטי אמר לוושינגטון פוסט שרוסיה דחתה את מפגש המשלחת עם נציגי קטאר בעקבות הפלישה האוקראינית לקורסק בתחילת החודש. לדבריו, המשלחת הרוסית תיארה זאת בתור "הסלמה". הוא הוסיף שקייב לא עדכנה את דוחא מראש על המתקפה המתוכננת.

הוא הוסיף שרוסיה לא ביטלה את השיחות, "אלא אמרו תנו לנו זמן". אף שאוקראינה רצתה לשלוח משלחת לקטאר בכל מקרה, הנסיכות סירבה משום שהיא לא ראתה ערך במפגש חד-צדדי.

עוד בוואלה

דיווח: זלנסקי הורה לבטל - אך הרמטכ"ל האוקראיני אישר את החבלה בצינורות הגז הרוסיים

לכתבה המלאה

מאמציה של הנסיכות הקטנה לתווך בין מוסקבה לקייב מצטרפים ללחץ שהיא מפעילה על חמאס ועל ישראל להגיע להסכם לשחרור חטופים והפסקת אש.

בתגובה לוושינגטון פוסט, לשכת הנשיאות האוקראינית טענה שהפסגה בדוחא נדחתה "בשל המצב במזרח התיכון", אך לדבריה היא תתקיים במתכונת של שיחת וידאו ביום חמישי הקרוב. לאחר מכן, קייב תתייעץ עם שותפותיה לגבי יישום השיחות.

הקרמלין לא הגיב לפניות בנושא, וכן גם הבית הלבן. ממשל ביידן מדגיש כל העת שהתזמון והתנאים להסכם הפסקת אש אפשרי עם רוסיה תלויים באוקראינה בלבד.

אותו דיפלומט שתודרך על השיחות אמר ששתי המדינות אותתו על נכונותן לקבל את ההסכם לקראת הפסגה. עם זאת, בכירים בקייב הטילו ספק בכך, גם לולא פתחו במתקפה על קורסק. אחת הסיבות לכך הייתה ההפצצה המאסיבית של תשתיות האנרגיה האוקראיניות בשבועות האחרונים.

"יש לנו סיכוי אחד לעבור את החורף, והוא שהרוסים לא יבצעו שום התקפות חדשות נגד מערכת החשמל", אמר גורם אוקראיני שתודרך על השיחות. כעת, עם הקפאת השיחות, ההימור של זלנסקי עם פתיחת המתקפה הגדולה ביותר בשטחה של רוסיה מאז פרוץ המלחמה גדול במיוחד.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בכינוס של המועצה לביטחון לאומי שלו, 16 באוגוסט 2024. רויטרס
לא במצב רוח לשיחות. פוטין בכינוס של המועצה לביטחון לאומי, בשבוע שעבר/רויטרס

גורמים אוקראיניים ומערביים אמרו שהמתקפה של קייב בקורסק נועדה לחזק את מעמדה בכל משא ומתן עתידי. עם זאת, מומחים צבאיים הביעו ספק לגבי היכולת של הכוחות האוקראיניים לשמור על אחיזתם בטריטוריה הרוסית, בעוד שהכוחות של מוסקבה ממשיכים להתקדם במזרח אוקראינה ולא הסיטו משם כוחות משמעותיים עד כה.

לאור ההשפלה שספג בקורסק, קשה לראות כיצד פוטין יסכים לחדש את השיחות במצב כזה. איש אקדמיה רוסיה, המקורב לדיפלומטים רוסים בכירים, אמר לוושינגטון פוסט: "אתם יודעים שההנהגה הרוסית שלנו בדרך כלל לא מסכימה לשום פשרות תחת לחץ". פוטין כבר הבהיר אחרי הפלישה של אוקראינה שהוא לא ירכך את דרישותיו.

הוא הוסיף שרוסיה תוכל להיות פתוחה יותר לרעיון של הסכם אי-התקפה על תשתיות אנרגיה כדרך לעודד את קייב לנהל שיחות נרחבות יותר על הפסקת אש כוללת. אחרת, הוא אמר, רוסיה צפויה להאמין שהיא יכולה להסב נזק גדול יותר לתשתיות האנרגיה האוקראיניות מאשר הנזק שקייב יכולה לגרום למגזר הנפט שלה.

היוזמה הקטארית החלה להתגבש לפני כחודשיים, עם תום פסגה שארגנה אוקראינה בשוויץ שבה הציג זלנסקי את תכנית השלום שלו. רוסיה לא הוזמנה אליה, אך נשיא אוקראינה מתכנן להזמין אותה לפסגה נוספת שאמורה להיערך בחודשי הסתיו הקרוב. לא ברור אם מוסקבה תיענה אליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully