וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: זלנסקי הורה לבטל - אך הרמטכ"ל האוקראיני אישר את החבלה בצינורות הגז הרוסיים

עודכן לאחרונה: 15.8.2024 / 13:19

לפי כתבה נרחבת בוול סטריט ג'ורנל, הנשיא האוקראיני נסוג מהתכנית לפיצוץ "נורד סטרים" בשל לחץ אמריקני, אולם מפקד הצבא לשעבר הורה לבצעה, והיא יצאה לפועל בספטמבר 2022. בקייב ממשיכים להכחיש קשר לפעולת החבלה הדרמטית בצינורות הגז של פוטין

בווידאו: באירופה חוקרים דליפת גז מסתורית בצינור הרוסי ומאשימים: "חבלה מכוונת"/רויטרס

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אישר את תכנית החבלה בצינורות הגז הרוסיים "נורד סטרים" בספטמבר 2022, עד שהורה לבטלה בלחץ ארצות הברית - אך הרמטכ"ל שלו הורה להוציא אותה לפועל בכל זאת - כך דווח בכתבה נרחבת שפורסמה בוול סטריט ג'ורנל וחשפה את מאחורי הקלעים של פעולת החבלה הדרמטית. קייב ממשיכה להכחיש.

לפי המתואר בכתבה, הרעיון הנועז עלה במאי 2022, במהלך מפגש בין בכירים בצבא אוקראינה ואנשי עסקים, שהתאספו לחגוג את ההצלחה המרשימה של ארצם בבלימת הפלישה הרוסית. כשהם שתויים וחדורי רוח פטריוטית, אחד מהם הציע להרוס את צינורות נורדם סטרים, שהעבירו גז רוסי לאירופה והכניסו מיליארדים לקרמלין.

בחלוף ארבעה חודשים, ב-26 בספטמבר, סיסמולוגים במדינות סקנדינביה זיהו אותות שהצביעו על רעידת אדמה תת-מימית או על התפרצות וולקנית במרחק של כמה מאות קילומטרים, בסמוך לאי הדני בורנהולם. הם נבעו משלושה פיצוצים עוצמתיים ומהשחרור הגדול ביותר של גז טבעי ששוחרר אי-פעם, השווה לכמות פליטות הפחמן הדו-חמצני השנתית של דנמרק.

דליפת גז בצינור הגז נורד סטרים בים הצפוני. רויטרס
הפיצוץ גרם לשחרור הגז הטבעי הגדול בהיסטוריה/רויטרס

השערות רבות עלו לגבי האחראים לפעולת החבלה, מהנועזות ביותר בהיסטוריה המודרנית שהחריפה את משבר האנרגיה באירופה ושיכולה להיחשב לצעד מלחמתי במסגרת החוק הבינלאומי. רוסיה הפנתה אצבע מאשימה ל-CIA, בעוד שאחרים האמינו שייתכן שפוטין עצמו עומד מאחורי התכנית.

אך לפי הכתבה בוול סטריט ג'ורנל, שמצטרפת לכמה דיווחים בנושא בשנים האחרונות, היה זה מבצע אוקראיני, שעלותו הגיעה לכ-300 אלף דולר, לפי כמה מהמעורבים בו. הוא כלל יאכטה קטנה של שישה אנשי צוות, שכללו צוללנים אזרחיים מיומנים. היו ביניהם גם אישה אחת, שנוכחותה עזרה ליצור את האשליה שמדובר בקבוצה של חברים שיצאה לשיט.

"אני תמיד צוחק כשאני קורא ספקולציות בתקשורת על מבצע ענק של שירותים חשאיים, צוללות, מל"טים ולוויינים", אמר קצין שהיה מעורב בתכנית. "כל העסק נולד מתוך לילה של שתייה כבדה ונחישות ברזל של קומץ אנשים שהיה להם אומץ לסכן את חייהם למען ארצם".

זלנסקי אישר תחילה את התוכנית, לדברי קצין אחד שהשתתף בה ושלושה אנשים המכירים אותה. אבל מאוחר יותר, הם סיפרו, כשה-CIA שמע על כך וביקש מהנשיא האוקראיני לעצור, הוא הורה על ביטולה.
אך מפקד הצבא שלו דאז, ולרי זלוז'ני, שהוביל את התוכנית, הוציא אותה לפועל בכל זאת.

עוד בוואלה

דיווח: ארה"ב ידעה שאוקראינה מתכננת לפוצץ את צינורות הגז הרוסיים

לכתבה המלאה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי והרמטכ"ל (משמאל) ואלרי זלוז'ני, 3 בנובמבר 2023. רויטרס
לפי הדיווח, התכנית יצאה לפועל למרות פקודת זלנסקי לעצור אותה. הנשיא לצד הרמטכ"ל לשעבר זלוז'ני/רויטרס

בוול סטריט ג'ורנל שוחחו עם ארבעה בכירים במערכת הביטחון האוקראינית שהשתתפו או הכירו ישירות את התכנית. כולם אמרו שהצינורות היו מטרה לגיטימית בהתגוננותה של אוקראינה מול רוסיה.

חלקים מגרסתם אומתו על ידי חקירה של משטרת גרמניה שנמשכה כמעט שנתיים בנוגע למתקפה, שהשיגה ראיות שכללו תקשורת דוא"ל, טלפונים ניידים ולווייניים, כמו גם טביעות אצבע ודגימות DNA מצוות החבלה לכאורה. החקירה הגרמנית לא קשרה ישירות את הנשיא זלנסקי למבצע החשאי.

הגנרל זלוז'ני, כיום שגריר אוקראינה בבריטניה, אמר בתגובה כי אינו יודע דבר על מבצע כזה וכי כל רמיזה הפוכה היא "פרובוקציה בלבד". לדבריו, הכוחות המזוינים של אוקראינה אינם מורשים לבצע משימות מעבר לים, ולכן הוא לא היה מעורב.

בכיר בשירות המודיעין המרכזי של אוקראינה (SBU) הכחיש שלממשלתו היה קשר כלשהו לפעולת החבלה, ואמר שזלנסקי בפרט "לא אישר ביצוע פעולות כאלה בשטח של מדינה שלישית כזו או אחרת ולא נתן פקודות רלוונטיות".

רוסיה ממשיכה להאשים את ארצות הברית באופן פומבי, ודיפלומט רוסי בכיר בברלין אמר שממצאי החקירה של גרמניה הם "סיפורי אגדות הראויים לאחים גרים".

זעם גרמני

ביוני, התביעה הפדרלית של גרמניה הוציאה בשקט את צו המעצר הראשון בתיק, למדריך צלילה אוקראיני בחשד למעורבותו בפיצוץ הצינורות. החקירה הגרמנית מתמקדת כעת בזלוז'ני ובעוזריו, אמרו לוול סטריט ג'ורנל גורמים המעורים בחקירה, אם כי אין בידי החוקרים בשלב זה ראיות שניתן להציג בבית המשפט.

הממצאים עלולים לערער את היחסים בין קייב לברלין, ספקית הנשק והסיוע הגדולה ביותר של אוקראינה אחרי ארצות הברית. גם אם חלק ממנהיגיה היו מעדיפים להעלים עין ממעורבות אפשרית של קייב בפעולת החבלה, מחשש לשחיקת התמיכה הציבורית בקייב, החקירה של משטרת גרמניה מתקדמת באופן עצמאי.

"מתקפה בסדר גודל כזה היא סיבה מספקת להפעיל את סעיף ההגנה הקולקטיבית של נאט"ו, אבל התשתית הקריטית שלנו פוצצה על ידי מדינה שאנחנו תומכים בה עם משלוחי נשק עצומים ומיליארדי דולרים במזומן", אמר פקיד גרמני בכיר המעורה בחקירה.

בעקבות ההסכם שנחתם במאי 2022 בין אנשי העסקים לקציני הצבא, הוסכם כי הראשון יממן ויסייע בביצוע הפרויקט, משום שלצבא לא היה מימון והוא נשען יותר ויותר על מימון זר בעודו מנסה להדוף את המתקפה של שכנתו העצומה. גנרל מכהן בעל ניסיון במבצעים מיוחדים יפקח על המשימה, שאחד המשתתפים תיאר כ"שותפות ציבורית-פרטית". הוא ידווח ישירות למפקד הכוחות המזוינים של אוקראינה, הגנרל זלוז'ני.

היאכטה "אנדרומדה", ששימשה את צוות החבלה האוקראיני לפיצוץ צינורות הגז הרוסיים "נורד סטרים". רויטרס
היאכטה ששימשה את צוות החבלה האוקראיני/רויטרס

לדברי אותם ארבעת גורמים שהיו מעורים בתכנית, זלנסקי אישר אותה בתוך כמה ימים. כל ההכנות נסגרו בעל פה, מבלי להשאיר עקבות נייר.

בחודש שלאחר מכן, עלתה סוכנות סוכנות המודיעין הצבאית ההולנדית (MIVD) על התכנית והעבירה אזהרה ל-CIA, לפי כמה גורמים המעורים בחקירה ההולנדית. האמריקנים, מצדים, מיהרו לעדכן את הגרמנים על התכנית.

לפי גורמים אמריקניים ומערביים, ה-CIA הזהיר את לשכתו של זלנסקי להפסיק את המבצע, והוא הורה לזליז'ני לעצור אותה. ואולם, הגנרל התעלם מההוראה, וצוותו שינה את התוכנית המקורית.

הגנרל שהופקד על המבצע גייס כמה מקציני המבצעים המיוחדים הבכירים של אוקראינה, המנוסים בתיאום משימות חשאיות ומסוכנות נגד רוסיה, כדי לסייע בתיאום המתקפה על צינורות הגז. אחד מהם היה רומן צ'רבינסקי, קולונל מעוטר ששירת בעבר ב-SBU.

צ'רבינסקי עומד כעת למשפט באוקראינה על עבירות שאינן קשורות לפעולת החבלה. בחודש שעבר הוא שוחרר בערבות לאחר יותר משנה במעצר, אך הוא מסרב להגיב על הפרשה ואומר שהוא אינו מוסמך לכך.

בראיון ששודר לאחר שחרורו, הוא אמר כי לחבלה היו שתי השפעות חיוביות על אוקראינה: היא סייעה לשחרר את אחיזתה של רוסיה ממדינות אירופה התומכות בקייב, והיא הותירה את מוסקבה עם נתיב מרכזי אחד בלבד להזרמת גז לאירופה, צינורות החוצים את אוקראינה. למרות המלחמה, אוקראינה גובה דמי מעבר עבור נפט וגז רוסיים, המכניסים לה מאות מיליוני דולרים בשנה.

80 מטר מתחת לפני הים

לפי הדיווח, צ'רבינסקי וצוות החבלה בחנו תחילה תוכנית ישנה ומורכבת יותר לפוצץ את הצינור שגובשה על ידי המודיעין האוקראיני ומומחים מערביים לאחר שרוסיה פלשה לראשונה לאוקראינה ב-2014.

לאחר שדחו את הרעיון בשל עלותו ומורכבותו, הם החליטו להשתמש בסירת מפרש קטנה ובצוות של שישה אנשים - הכוללים חיילים מנוסים בשירות פעיל ואזרחים בעלי מומחיות ימית - כדי לפוצץ את הצינורות באורך 1,126 קילומטרים, שהיו בעומק של כ-80 מטר מתחת לפני הים.

בספטמבר 2022 שכרו מתכנני המבצע יאכטה קטנה, בשם "אנדרומדה", בעיר הנמל הבלטית רוסטוק שבגרמניה. לדברי קצינים אוקראינים ואנשים המעורים בחקירה הגרמנית, הספינה הוחכרה בעזרת סוכנות נסיעות פולנית, שהוקמה על ידי המודיעין האוקראיני ככיסוי לעסקאות פיננסיות לפני כמעט עשור.

אחד מאנשי הצוות האוקראיני, קצין צבא שנלחם במלחמה, היה משיט סירות מנוסה, וארבעה היו צוללנים מנוסים במעמקי הים. הצוות כלל אזרחים, אחת מהן אישה בשנות ה-30 לחייה שעברה שיעורי צלילה פרטיים כאזרחית. היא נבחרה בקפידה בשל כישוריה, אך גם כדי להעניק כסות טובה יותר לצוות שהתחפש לחברים בחופשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully