וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלישה לרוסיה: אוקראינה מציגה - ההגנה הכי טובה היא התקפה

14.8.2024 / 11:51

לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה, רוסיה נאבקת בפלישה לשטחה אחרי הבליץ המפתיע של הכוחות האוקראיניים למחוז קורסק. זלנסקי לקח הימור אסטרטגי, ושם את פוטין בעמדת מגננה

טנקים אוקראיניים מותקפים על ידי חיל האוויר הרוסי בקורסק/משרד ההגנה הרוסי

מתקפת הפתע של אוקראינה בשטחה של רוסיה כבר נמשכת יותר משבוע, והכוחות של קייב מבססים את אחיזתם בשטח שכבשו במהירות מידי הכוחות הרוסיים ההמומים.

רוסיה ניסתה להמעיט תחילה בחומרת המצב, וטענה שזו "פרובוקציה" של כמה מאות, אולי אלף, חיילים אוקראינים שחדרו מעבר לגבול אל מחוז קורסק. בתוך שעות ספורות, היה ברור שהמציאות בשטח שונה לחלוטין: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה, צבא זר חדר לשטחה של רוסיה.

בניגוד גמור לפלישה הנאצית לברית המועצות, שהפרה את ברית הדמים של אדולף היטלר ויוסיף סטלין, לכניסה הקרקעית של אוקראינה לשטח רוסיה יש יעדים אחרים לחלוטין.

המטרות המידיות של קייב הן לאלץ את מוסקבה להסיט כוחות מאוקראינה, שם הם ממיטים הרס אדיר בעודם כובשים ישובים שהפכו לעיי חורבות, להביך את הנשיא ולדימיר פוטין ולהרים את המוראל בקרב החיילים והאזרחים האוקראינים אחרי שנה של כישלונות בשדה הקרב.

כוחות מצבא אוקראינה במחוז סומי, הגובל במחוז קורסק שברוסיה, 11 באוגוסט 2024. רויטרס
המתקפה העלתה את המוראל בקייב. כוחות אוקראיניים בסמוך למחוז קורסק/רויטרס

לעת עתה, נראה שמתקפת הבזק של אוקראינה נושאת פרי. רוסיה מזרימה כוחות מהחזית לקורסק כדי למנוע את התקדמות הכוחות האוקראיניים, שכבר חדרו לעומק של יותר מ-20 ק"מ והשתלטו על יותר מ-70 ישובים. כ-200 אלף תושבים פונו מבתיהם במחוז קורסק, כשמחוז גבול נוסף - בלגורוד - הכריז מצב חירום מחשש לחדירה אוקראינית נוספת.

רוסיה, שהתקדמה באטיות אך בהתמדה בחודשים האחרונים בחזית המזרחית והדרומית, מוצאת את עצמה שוב במגננה. היוזמה ההתקפית חזרה לאוקראינה, שגיבשה את המתקפה הסודית בשנה שחלפה מאז כישלון מתקפת הנגד הגדולה שלה בקווי החזית. היא חדרה בקלות את הגבול אל קורסק, כשהיא מנצלת את אחת מנקודות התורפה הגדולות של הצבא הרוסי: שאננות.

עוד בוואלה

אוקראינה כבשה יותר מ-20 ישובים ברוסיה, פוטין: נסלק את האויב

לכתבה המלאה

מבעד להישגים הטקטיים, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ביקש להוכיח לבעלי בריתו במערב, ובמיוחד בארצות הברית הנכנסת לשנת בחירות, שכוחותיו עוד מסוגלים להדוף את צבאותיו של פוטין. אחרי שבלמו אותם בשערי קייב בימים הראשונים לפלישה ב-2022 חרף כל התחזיות העגומות, האוקראינים העלו את התעוזה שלהם מדרגה ובחרו בהתקפה כהגנה הטובה ביותר.

זלנסקי שואף לאלץ את פוטין לשבת לשולחן המשא ומתן מעמדת נחיתות, כשבאמתחתו שליטה על שטחים ריבוניים של רוסיה. אלו יוכלו לשמש קלפי מיקוח תמורת שטחים אוקראיניים ריבוניים בכל הסכם שלום עתידי, אם אכן קייב תצליח להחזיק בהם לאורך זמן.

הימור אסטרטגי

זהו למעשה ההימור האסטרטגי שלקח זלנסקי כשבחר להעביר את הלחימה אל שטח האויב: היא גובה מחיר מצבאו למרות הצלחותיו, בעיצומו של מחסור בכוח אדם בשורותיו ומתיחתו עד הקצה. עם זאת, היא ממשיכה להפגין חדשנות בפיתוח כלי נשק משל עצמה, במיוחד בתחום כלי הטיס והשיט הבלתי-מאוישים, ולאחרונה הצטייד חיל האוויר שלה במטוסי F-16 ראשונים.

פוטין הבטיח תגובה קשה לפלישה האוקראינית, אם כי לא נותרו לו הרבה אופציות של ממש להסלים (על אף האיומים התכופים של מוסקבה בנפנוף נשקה הגרעיני, אנחנו עדיין לא בנקודה הזו). הדבר החשוב ביותר מבחינתו כרגע הוא ייצוב הגזרה בקורסק, ו"סילוק האויב" משטחה של רוסיה, כפי שהגדיר זאת השבוע.

אם המומנטום האוקראיני אכן ייבלם, בזכות עתודות הלחימה העצומות של רוסיה, פוטין עשוי לנצל זאת לטובת גל גיוס חדש ובפתיחת מתקפות חדשות בשטח אוקראינה.

הפעם הקודמת שבה הכוחות הרוסיים ניגפו במהירות כזו מול הצבא האוקראיני הייתה במתקפת הנגד במחוז חרקוב בספטמבר 2022, שתוצאותיה הובילו להכרזה של פוטין על גיוס מאות אלפי חיילים נוספים, שהטו בחזרה את הכף לטובת מוסקבה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בכינוס ביטחוני על המצב במחוז קורסק, 12 באוגוסט 2024. רויטרס
נשיא רוסיה פוטין בכינוס ביטחוני על המצב במחוז קורסק. השבוע/רויטרס

פוטין היה מעדיף להמתין לתוצאות הבחירות בארצות הברית, ולחזרה אפשרית של דונלד טראמפ לבית הלבן. אך הבליץ האוקראיני על קורסק טרף את הקלפים.

בשבועות הקרובות נדע אם מחוז קורסק, שבו התקיים ב-1943 קרב השריון הגדול ביותר בהיסטוריה, שגם היה היוזמה ההתקפית האחרונה של היטלר בחזית המזרחית, שוב יהווה נקודת מפנה במלחמה הרסנית באירופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully