וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: הנייה נהרג מפיצוץ מטען שהוטמן לפני כחודשיים

עודכן לאחרונה: 1.8.2024 / 18:59

מנהיג חמאס נהרג מפיצוץ מטען שהוטמן לפני כחודשיים בבית ההארחה שבו שהה בטהראן - כך דווח בניו יורק טיימס. גורמים איראניים תיארו את הדיוק והתחכום של המתקפה כדומים בטקטיקה ל-A.I הנשלט מרחוק - נשק רובוטי שישראל השתמשה בו כדי להתנקש במדען הגרעין הבכיר ב-2020

בווידאו:הלווית אסמאעיל הנייה, טהראן, איראן, 1 באוגוסט 2024/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה נהרג מפיצוץ מטען שהוטמן לפני כחודשיים בבית ההארחה שבו שהה בטהראן - כך דווח היום (חמישי) בניו יורק טיימס. בית ההארחה שייך למשמרות המהפכה והוא חלק ממתחם גדול יותר הנמצא בשכונה מפוארת בצפון טהראן.

לפי שני הגורמים האיראנים שצוטטו בכתבה בעילום שם, הפיצוץ גרם לקריסה חלקית של קיר חיצוני. חברי משמרות המהפכה עדכנו על התקרית. הנייה שהה בבית ההארחה כמה פעמים בעת ביקורו באיראן, שמאיימת בתגובה קשה נגד ישראל השומרת על שתיקה.

חיסולו של הנייה מצטרף לשורת מכות אחרות שספגו בעלי בריתה של איראן בידי ישראל בימים האחרונים - המפקד הצבאי של חיזבאללה, פואד שוכור, שנהרג בתקיפה בביירות שלשום, ומנהיג הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף, שהיום אושר מותו בידי צה"ל, כשלושה שבועות אחרי הסיכול הממוקד נגדו.

בשעות שלאחר החיסול בטהראן התמקדו ההשערות באפשרות שנהייה נהרג בפגיעת טיל ששוגר מרחוק על ידי כלי טיס מחוץ למדינה. תיאוריית הטילים העלתה שאלות רבות לגבי האופן שבו יכלה ישראל להתחמק ממערכות ההגנה האווירית האיראניות כדי לבצע תקיפה אווירית שכזו.

אך לפי הדיווח של ניו יורק טיימס, האחראים לחיסול הצליחו לנצל פער מסוג אחר בהגנות איראן, שאפשר להם להטמין פצצה במתחם מאובטח ולהסתירה במשך שבועות רבים לפני הפעלתה. חדירה כזו, לפי שלושה גורמים איראנים, הייתה כישלון קטסטרופלי של מערך המודיעין והביטחון האיראני ומבוכה אדירה עבור המשטר, שמשתמש במתחם לפגישות חשאיות ושיכון אורחים בולטים כמו הנייה.

בית הארחה שבו הוטמן המטען  שגרם לחיסולו של איסמעיל הנייה. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
בית הארחה שבו חוסל הנייה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

לא ברור איך הוטמנה הפצצה בבית ההארחה. הגורמים אמרו שתכנון החיסול נמשך חודשים ודורש מעקב נרחב אחר המתחם. שני הגורמים האיראנים שתיארו את אופי החיסול אמרו כי אינם יודעים כיצד ומתי הוטמנו חומרי הנפץ בחדר.

בסביבות השעה 02:00, המטען התפוצץ. מאבטחי המבנה המופתעים רצו למצוא את מקור הרעש האדיר, והם הגיעו לחדר שבו שהה הנייה עם שומר ראש. המתחם מאויש בצוות רפואי שמיהר לחדר מיד לאחר הפיצוץ. הצוות הכריז כי הנייה נהרג מיד. הצוות ניסה להחיות את שומר הראש, אך גם הוא מת.

גורמים איראניים תיארו את הדיוק והתחכום של חיסול הנייה כדומים להתנקשות במדען הגרעין הבכיר באיראן מוחסן פחריזאדה ב-2020. לפי הדיווח, הוא חוסל על ידי נשק רובוטי שהופעל מרחוק.

שניים מהגורמים הבכירים האיראנים אמרו שמזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי, זיאד נחאלה, שהה בחדר סמוך. חדרו לא ניזוק קשות, מה שמרמז על תכנון מדויק של הפגיעה בהנייה. עוד דווח שחליל אל-חיה, סגן מנהיג חמאס ברצועת עזה ששהה גם הוא בטהראן, הגיע למקום וראה את גופתו של הנייה.

עוד בוואלה

"ישראל עשתה טעות אסטרטגית": אלפים בהלוויית הנייה בטהראן, חמינאי בכה

לכתבה המלאה
איסמעיל הנייה בטקס השבעה עם נשיא איראן מסעוד. רויטרס
הנייה בטקס השבעתו של נשיא איראן החדש, שעות לפני חיסולו/רויטרס

בין הגורמים הבכירים שעודכנו מידית על החיסול היה מפקד כוח קודס, אסמאעיל קאאני, המרכז את התמיכה של טהראן בארגוני הטרור והמיליציות במזרח התיכון. הוא העיר באמצע הלילה את המנהיג העליון עלי חמינאי ועדכן אותו.

ארבע שעות לאחר הפיצוץ, משמרות המהפכה אישרו שהנייה נהרג. עד השעה 7:00 בבוקר זימן חמינאי את חברי המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן למתחם שלו לישיבת חירום, שבה הורה לתקוף את ישראל כנקמה, לדברי שלושת הבכירים האיראנים.

לפי דיווח ברויטרס, שציטט חמישה מקורות, בכירים איראניים ייפגשו היום עם נציגי הארגונים השונים בטהראן כדי לדון בתגובה האפשרית להתנקשות בהנייה. בפגישה ישתתף גם חמינאי, לפי בכיר איראני.

טהראן הייתה תחת אבטחה מוגברת בשל השבעתו של הנשיא החדש של איראן, מסעוד פזשכיאן. בכירי ממשל, מפקדי צבא ונציגים מ-86 מדינות התכנסו בפרלמנט שבמרכז טהראן לטקס, שבו נראה הנייה מחויך ומעודד. הוא חיבק את הנשיא החדש לאחר נאום השבעתו והשניים אף סימנו את אות הניצחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully