וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיוק לאירועים כאלה: כך משמש מטוס "כנף ציון" את ראש הממשלה בזמן אסון

עודכן לאחרונה: 28.7.2024 / 9:05

האסון במג'דל שמס בו נהרגו 12 ילדים ונערים מרקטה ששיגר חיזבאללה, מצא את המערכת המדינית-ביטחונית במצב ראשון מסוגו בשל ביקור רה"מ בוושינגטון באותה עת. לראשונה יש לו מטוס ייעודי שמאפשר לו יכולת לנהל מהאוויר מערכה, לרבות דיונים מסווגים. איך זה עובד?

תיעוד הנפילה במג'דל שמס/על פי סעיף

התקרית הקשה במסגרתה נהרגו אמש (שבת) 12 הילדים והנערים במג'דל שמס מרקטה ששיגר חיזבאללה ישירות אל תוך מגרש כדורגל התרחשה בעת ביקור נתניהו בארצות הברית. רה"מ צריך היה לנהל מרחוק שיחות עם הרמטכ"ל ושר הביטחון על תגובת ישראל. בשל כך, התקרית תפסה את המערכת המדינית ביטחונית במצב ראשון מסוגו.

נתניהו המריא לפני כ-5 שעות במטוס האח"מ הייעודי, "כנף ציון", שנמצא לרשותו לראשונה ומאפשר לו קשר מאובטח, כמו גם יכולת לנהל מהאוויר דיונים מסווגים. בדיוק לפי המודל האמריקאי של אירפורס וואן, מטוסו הצמוד של נשיא ארצות הברית, שהיה למודל עבור ראשי מדינה רבים.

כנף ציון מטוס ראש הממשלה בואינג 767 בטיסת ניסוי. אלון רון, התעשייה האווירית,
כנף ציון מטוס ראש הממשלה בואינג 767 בטיסת ניסוי/אלון רון, התעשייה האווירית

ארצות הברית מפעילה בתפקיד מטוס בואינג 747-200 שנמצא בשירות מאז 1990, ולמעשה צמד מטוסים זהים, כאשר בכל מסע לחו"ל ממריאים שניהם, אחד נושא את הנשיא ופמלייתו, והשני נמצא תמיד במרחק טיסה של פחות מחצי שעה, מוכן להחליפו במקרה של תקלה. בואינג כבר בונה לנשיא צמד מטוסים חדשים, על בסיס 747-800, שיכנסו לשירות ב-2027-28, בעלות של יותר מ-3 מיליארד דולר.

בישראל הקטנה יותר הוחלט להשתמש במטוס בואינג ER767-300 משומש, שנבנה לפני 25 שנים וטס רוב חייו באוסטרליה. המטוס הוסב בידי התעשייה האווירית מתצורת נוסעים רגילה, לתצורת אח"מ, הכוללת חדר ישיבות, חדר אח"מ לזוג כולל מיטה, מקלחת וארונות, מתחם עסקים לפמליה הבכירה, וחלק נוסף צנוע עבור הפמליה הזוטרה והעיתונאים.

עוד בוואלה!

תמונת ההפקרה של הצפון: ילדים אחרי משחק, מוטלים מדממים על הדשא

לכתבה המלאה
פגיעת רקטה במגרש משחקים במגד'ל שמס, 27 ביולי 2024. דובר צה"ל
האסון מצא את המערכת המדינית ביטחונית במצב ראשון מסוגו. זירת הפגיעה במג'דל שמס/דובר צה"ל

העיצוב פשוט, עם פלסטיק בגוון עץ וצבעים בהירים, ללא מערכת בידור, וחלוקה כמו במטוס צבאי בין אזורים מאובטחים ולא מאובטחים, כדי לאפשר דיונים מסווגים באוויר. במטוס גם מותקנת מערכת "מגן רקיע" מתוצרת אלביט נגד טילי כתף בגחונו, והוא מצויד גם במערכות אבטחה נגד התקפות סייבר וכאמור גם במערכות תקשורת מוצפנת שתאפשר לרה"מ ואנשיו לנהל פעילויות רגישות מהאוויר ומחו"ל. לנוסעים בטיסה יש אינטרנט, אבל רק עבור שליחת מסרונים.

מאז הפסיקה לשכת ראש הממשלה לעשות שימוש במטוס 707 של חיל האוויר לפני יותר מ-20 שנה, כאשר יצאו ראש הממשלה לביקורים בחו"ל נשכר עבורם מטוס נוסעים מאחת מחברות התעופה הישראליות, בדרך כלל אל על.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully