וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אז שום ביקורת לא עכשיו?": שופטי בג"ץ נגד העותרים לביקורת מבקר המדינה

עודכן לאחרונה: 17.7.2024 / 14:00

הדיון מתקיים לאחר בקשת התנועה לאיכות השלטון ותנועת אומ"ץ להפסיק את הבדיקה בצה"ל, בשל היעדר סמכות. מבחינת הפרקליטות העיתוי הוא המוקד הבעייתי. השופט סולברג תקף: "אם לא הייתם מגישים עתירה והייתה ממשיכה ההידברות בין צה"ל למבקר המדינה, הצבא היה מגיש בעצמו?"

שידור ישיר מהדיון בבג"ץ. צילום: לע"מ

LIVE

בג"ץ דן היום (רביעי) בעתירות שהוגשו נגד פתיחת מבקר המדינה בביקורת על מחדלי צה"ל ושב"כ והמוסד במלחמת חרבות ברזל, בית המשפט הקפיא את בדיקת המבקר בזרועות הביטחון עד לדיון היום.
בחודש ינואר האחרון הודיע מבקר המדינה מתניהו אנגלמן לרמטכ"ל הרצי הלוי כי הוא פותח בבדיקה בצה"ל, על פתיחת הביקורת דיווחנו לראשונה בוואלה. הדיון התקיים בפני השופט נעם סולברג, השופטת יעל וילנר והשופט דוד מינץ. לאחר 4 שעות, השופט סולברג אמר כי החלטה תינתן בסוף היום וכי הדיון הסתיים.

העותרים, התנועה לאיכות השלטון ותנועת אומ"ץ ביקשו מבג"ץ להורות למבקר להפסיק את הבדיקה בצה"ל, בשל היעדר סמכות מצידו של המבקר לבדוק את צה"ל שב"כ ושאר זרועות הביטחון וכן מהטעם שוועדת חקירה ממלכתית היא הפורום המתאים לבדיקת מחדלי ה-7.10 ומלחמת חרבות ברזל.

"אני אפתח באמירה שמקובלת על כל יושבי האולם הזה, אין חולק על מוסד מבקר המדינה ועל חשיבתו של ביקורת חיצונית זה לא האירוע כאן", אמר יונתן ברמן מפרקליטות המדינה. "העמדה שמוצגת כאן אין תכליתה למנוע ביקורת חיצונית חס וחלילה. השאלה היא שאלת העיתוי שיש התנגשות חזיתית ביכולת של הצבא להשיג את מטרות המלחמה בזמן שיתוף פעולה עם ביקורת בזמן אמת".

הדיון בבג"ץ על העתירה שהוגשה נגד בדיקת מבקר המדינה את צה״ל. ביני אשכנזי
הדיון בבג"ץ בהרכב השופטים נעם סולברג, דוד מינץ ויעל וילנר/ביני אשכנזי

"צה"ל הגדול נתפס בשיפולי גלימתם של התנועה לאיכות השלטון ואומ"ץ?, שאל אותו השופט סולברג. "אם לא הייתה מוגשת עתירה מה היה קורה האם ההידברות בין צה"ל למבקר המדינה הייתה נמשכת, האם צה"ל היה מגיש בעצמו עתירה?". "זה תרחיש היפוטתי, העתירה הוגשה לפני שהמשא ומתן בין הצדדים מוצא", השיב ברמן.

"במצב מלחמה זה לא מחיר שאפשר לשלם, ביקורת תמיד גוזלת קשב. אנחנו לא חולקים על חשיבותה של ביקורת אבל שביד אחת צריך לנהל מלחמה שנמשכת תשעה חודשים, זה לא אירוע שאנחנו מורגלים בו. התחקיר הפנימי לא בא להחליף ביקורת, הוא בא לבדוק תקלות, זה חלק מזהות הארגון לדעת מה צריך לעשות אחרת. עכשיו זה שונה לחלוטין מבחינת התשומות וההיקפים שהם דורשים לעומת הביקורת החיצונית שאנחנו לא חולקים שיש לה יתרונות משמעותיים. צודק המבקר שאין החלטה להקים ועדת חקיקה ממלכתית, אבל כן צריך לחשוב איך זה מקרין על סוגיית הפעלת שיקול הדעת", המשיך.

"ולמרות זאת אתם כן רואים בה סיבה להפסיק את בדיקת המבקר עכשיו במידה שהיא תוקם זה יפריע לוועדה לעבוד", הטיחה בו השופטת וילנר.

sheen-shitof

בצל המלחמה

מחסור במזון לחג אצל אלפי משפחות נזקקות בצפון. כך תוכלו לסייע

בשיתוף פתחון לב
דיון בעתירה למניעת ביקורת של מבקר המדינה לגבי מלחמת "חרבות ברזל" ,בית המשפט העליון, 17 ביולי 2024. חיים גולדברג, פלאש 90
הרכב השופטים נעם סולברג, יעל וילנר ודוד מינץ/פלאש 90, חיים גולדברג

"אז שום ביקורת עכשיו לא?", שאלה השופטת וילנר. השופט סולברג הצטרף לשאלתה: "תחקירים שהצבא עושה וועדת חקירה ממלכתית שאתם מבקשים שתוקם מיידי זה גם גוזל קשב, איך פותרים את הבעיה שכל בדיקה הקצינים הבכירים נגזל מהם הקשב?".

עוד אמרה וילנר: "בעת הזאת אתם טוענים להפסקה מוחלטת של הביקורת האם לא נכון שתהיה בדיקה עכשיו על הליקויים של הצבא ולו בהבטים אזרחיים?". עו"ד נגב מהתנועה לאיכות השלטון השיב כי "אנחנו מתייחסים להיבטים ביטחוניים ככל שתהיה בחינה של היבטים אזרחיים. "כמו למשל חוסר ציוד לחיילים?", השיב השופטת וינר. "אנחנו מתמקדים בפן הביטחוני. אם מי שנלחם צריך לדאוג לשמו הטוב, זו תהיה בעיה. צריך לתת לצבא להילחם כעת תחת האמירה של הרמטכ"ל - ביקורת תתקיים. אנחנו סבורים שצריכה להיות ועדת חקירה ממלכתית", השיב עו"ד נגב.

עו"ד אליה צונץ שמייצגת את מבקר המדינה בדיון אמרה כי "אין היום תחקיר חיצוני על צה"ל זו תוצאה לא רצויה, השיניים שנתנו לנו נמצאים בחוקי היסוד. האם המסר שאנחנו רוצים שיצא מכן שחוק היסוד מבקר המדינה מושהה?". זה לא עניין של חוקי היסוד זה עניין של ביטחון המדינה, הטיעון של צה"ל הוא שביקורת עכשיו תפגע בביטחון המדינה", תקפה השופטת וילנר. "גם כשעולים מול ביהמ"ש שיקולי ביטחון אתם לא תמיד מקבלים את זה אוטומטית, טענת ביטחון שהיא גורפת לא יכולה לעמוד", הוסיפה צונץ.

עו"ד אליעד שרגא, דיון בעתירה למניעת ביקורת של מבקר המדינה לגבי מלחמת "חרבות ברזל" ,בית המשפט העליון, 17 ביולי 2024. חיים גולדברג, פלאש 90
"המבקר לא יכול לבדוק את הקבינט". עו"ד אליעד שרגא מהתנועה לאיכות השלטון/פלאש 90, חיים גולדברג

עו"ד אליה צונץ: "התחקירים הם אסטרטגיים. הם מתייחסים לזמן החל משנת 2011, לכן קשה להשלים עם העובדה שכל תחקיר פנימי לא פוגע במאמץ המלחמה. אבל לעומת זאת, כל בדיקה של מבקר המדינה פוגעת המלחמה, זו העמדה של צה"ל. ספק רב עם עמדת צה"ל הייתה מגיעה להתנגשות הזאת לולא הוגשה העתירה".

"אני מזכירה לגברתי שהעתירה הוגשה בפברואר", ציינה השופטת וילנר. "זה בדיוק העניין", השיבה צונץ. "נוהל מו"מ בין המבקר לרטמכ"ל כשיש עתירה יותר קל להתנגד לביקורת".

"המחדל של 7 באוקטובר צריך להיחקר במסרקות ברזל על ידי גוף שיש לציבור אמון חד ערכי בו", אמר בפתח דבריו עו"ד אליעד שרגא מהתנועה לאיכות השלטון. "מדובר במחדל בטחוני כזה גדול, כאשר המדינה נכשלת והמערכת שלטונית לא תפקדה אז ברור שדרך המלך לחקור את האירוע הזה היא ועדת חקירה, ולא שום חוקר כזה או חוקר אחר. צריכה לקום פה ועדת חקירה ממלכתית לא אנחנו אומרים את זה, אומר את זה שר הביטחון וגם המבקר בעצמו אומר את זה".

"המבקר לא יכול לבדוק את הקבינט", המשיך שרגא. "זו טענה חדשה לא טענתם את זה בעתירה שלכם", השיב לו השופט סולברג. שרגא השיב לו בכעס: "שאני מדבר משפטית כבודו קוטע אותי, אם כבודו רוצה לשמוע כבודו ישמע". "התכנסו כדי לשמוע, אנחנו רוצים לשמוע", ענה סולברג.

דיון בעתירה למניעת ביקורת של מבקר המדינה לגבי מלחמת "חרבות ברזל" ,בית המשפט העליון, 17 ביולי 2024. חיים גולדברג, פלאש 90
"מחדל 7 באוקטובר צריך להיחקר במסרקות ברזל על ידי גוף שיש לציבור אמון בו"/פלאש 90, חיים גולדברג

אחרי שעתיים של דיון חסוי השופטים חזרו לאולם שבמהלכו השופטים ניסו לגשר בין הצדדים. כעת מה שקורה הוא שהעותרים משיבים לעמדות שנשמעו היום מצד המשיבים לעתירה - היועמ"שית ומבקר המדינה.

עו"ד אליעד שרגא התנועה לאיכות השלטון: "סבא שלי תמיד הזהיר אותי מאלה שמקדימים את האידיאולוגיה לנסיבות. אני אומר את זה כי אנחנו רואים איך אותו מבקר המדינה, בנאום הפתיחה שלו בכנסת, נהג להגיד שהוא לא יעשה ביקורת בזמן אמת, ושהוא לא יעביר ביקורת על קבלת החלטות. אותו מבקר המדינה כותב אני לא אבקר בזמן אמת אלא רק בתום המלחמה, זה אותו מבקר שהחליט שהוא מבקר עכשיו". השופט סולברג תקף את דבריו של שרגא: "בוא ניזהר מביקורת אישית במשרד מבקר המדינה יש הרבה אנשים עושים עבודה טובה".

"נהיה פה מחר בדיון על נשיא ביהמ"ש עליון, המשיך שרגא. "אנחנו ממש לא צריכים לדבר עכשיו על הדיון מחר, העירה השופטת וילנר. "יש פה אירוע שעושים הכל כדי לא להקים ועדת חקירה, ישנו את החוק רק כדי שוועדה לא תקום. אפשר לראות את הכל בתמונה רחבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully