וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת בזמן מלחמה? העימות בין היועמ"שית למבקר המדינה עולה מדרגה

עודכן לאחרונה: 17.7.2024 / 7:39

כחצי שנה לאחר חשיפת וואלה על כוונת המבקר לפתוח בביקורת בצה"ל, בג"ץ ידון בעתירות שהוגשו נגד התהליך. בהרב מיארה ואנגלמן קיימו פגישה אחרי הגשת העתירה, בה הודיעה הראשונה שתייצג את צה"ל, שב"כ והמוסד ולא את משרדו. לשכת גלנט משתפת פעולה עם המבקר חרף התנגדות הלוי

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן על מחדל תאונות הדרכים/מבקר המדינה

בג"ץ ידון היום (רביעי) בעתירות שהוגשו נגד פתיחת מבקר המדינה בביקורת על מחדלי צה"ל ושב"כ והמוסד במלחמת חרבות ברזל, בית המשפט הקפיא את בדיקת המבקר בזרועות הביטחון עד לדיון היום.
בחודש ינואר האחרון הודיע מבקר המדינה מתניהו אנגלמן לרמטכ"ל הרצי הלוי כי הוא פותח בבדיקה בצה"ל, על פתיחת הביקורת דיווחנו לראשונה בוואלה.

מאז הודעתו של המבקר נעשו כמה פגישות בינו לבין הרמטכ"ל אך בפגישות אלה השניים לא הצליחו להגיע להסכמה על מועד והיקפי הבדיקה, בתווך הוגשו העתירות לבג"ץ והיום יתקיים הדיון בפני הרכב השופטים: נעם סולברג, דוד מינץ ויעל וילנר.

מתניהו אנגלמן, הרצי הלוי. דובר צה"ל, יונתן זינדל פלאש 90, עיבוד תמונה
"השניים לא הצליחו להגיע להסכמה על מועד והיקפי הבדיקה". אנגלמן והלוי/עיבוד תמונה, דובר צה"ל, יונתן זינדל פלאש 90

עם זאת, לשכת שר הביטחון יואב גלנט משתפת פעולה עם בדיקתו של המבקר, וקבצים שלמים ממחשבו הועברו לביקורת המבקר. כך גם לגבי משטרת ישראל שהעבירה מסמכים ומידע בנוגע לאבטחת הערים שדרות, נתיבות ואופקים.

העותרים, התנועה לאיכות השלטון ותנועת אומ"ץ מבקשים מבג"ץ להורות למבקר להפסיק את הבדיקה בצה"ל, זאת בשל היעדר סמכות מצידו של המבקר לבדוק את צה"ל שב"כ ושאר זרועות הביטחון וכן מהטעם שוועדת חקירה ממלכתית היא הפורום המתאים לבדיקת מחדלי ה-7.10 ומלחמת חרבות ברזל.

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, מייצגת בדיון שיתקיים היום את צה"ל, שב"כ וזרועות הבטיחון. בין היועמ"שית לבין המבקר התקיימה פגישה מתוחה אחרי הגשת העתירה שבמהלכה היועצת הודיעה למבקר שהיא תייצג את צה"ל, שב"כ ואת המוסד בעתירה הזאת ולא את מבקר המדינה, זאת משום שהיא מחויבת להציע ייצוג קודם כל לרשות המבצעת לפני שהיא לוקחת את ייצוג המבקר. המבקר מצידו אמר בפגישה שהוא מבקש שהיא תפעל בהתאם לחוק כפי שהיא פועלת בד"כ. היועצת מצידה הדגישה גם בעמדתה לבג"ץ ובדרכים אחרות שהיא מאמינה במוסד המבקר ובעצמאותו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
שר הביטחון יואב גלנט עונה על שאלות במליאת הכנסת, 10 ביולי 2024. ערוץ הכנסת, אתר רשמי
"לשכת שר הביטחון משתפת פעולה עם בדיקתו של המבקר, וקבצים שלמים ממחשבו הועברו לביקורת". גלנט/אתר רשמי, ערוץ הכנסת

אחת מסלעי המחלוקת בין היועמ"שית למבקר היא קביעתה של היועצת כי ביקורת על מדיניות אינה בגדר תפקידו של מבקר המדינה. לעומת זאת במשרד מבקר המדינה כפי שיטענו היום בבג"ץ סבורים שזהו חלק מתפקידיו של המבקר ובנוסף לכך שם טוענים כי משרד המבקר אינו בודק מדיניות אלא את תהליך קבלת ההחלטות בזרועות הביטחון.

למחלוקת הזו מצורף גם פן עובדתי, זרועות הביטחון והיועצת סבורים שהם לא מבינים מה יהיה היקף הבדיקה של המבקר, שהעביר להם טבלאות שבהן הוא פירט את הבדיקה אך מאלה, לגישת זרועות הביטחון והיועצת קשה להבין מה ייבדק בפועל.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה. שלי טורם/פלאש 90, עיבוד תמונה
"לגישת זרועות הביטחון והיועצת קשה להבין מה ייבדק בפועל". בהרב מיארה/עיבוד תמונה, שלי טורם/פלאש 90

מנגד, המבקר שמיוצג היום על ידי משרד ש.הורוביץ צפוי לטעון כי במשרדו בנו באופן מדורג את הביקורת, בין היתר בפגישות בינו לבין הרמטכ"ל. בשיחות אלה כך למשל נקבע שהביקורת תיפתח בנושא שקשור לפינוי לחללים ופינוי קברים ולא בביקורת שקשורה למלחמה כעת.

בנוסף לכך, בעמדתה לבג"ץ היועצת קובעת כי המבקר לא צריך להמשיך לבדוק את צה"ל ואת שאר זרועות הביטחון זאת בשל כך שמדינת ישראל נמצאת במצב חריג של מלחמה ארוכה שעדיין מתנהלת ובהתאם לחוות דעת שצה"ל ושב"כ הציג לפיהם הם לא מסוגלים להתמודד עם ביקורת בזמן לחימה. בנוסף, היועצת סבורה שוועדת חקירה ממלכתית היא הפורום הנכון לבדוק את מחדלי זרועות הביטחון במלחמת חרבות ברזל. היום כאמור בג"ץ יצטרך להכריע בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully