וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביה"ח שיבא החל טיפול ניסיוני חדשני בנוגדנים לקדחת מערב הנילוס

עודכן לאחרונה: 4.7.2024 / 17:03

ביה"ח שיבא התחיל להעניק לראשונה את הטיפול במסגרת מחקר, שמטרתו לבדוק אם פלזמה עתירה בנוגדנים יכולה למנוע תופעות ניורולוגיות קשות. פרופ' גילי רגב יוחאי: "בערך ל-10% מהאוכלוסייה יש נוגדנים, זה אומר שהם נחשפו מתישהו לנגיף והם לא ידעו את זה בכלל" | פרסום ראשון

ח"כ סון הר מלך בוועדת הבריאות: "האם הנדבקים בקדחת הנילוס היו מחוסנים לקורונה?"/ערוץ הכנסת

פרסום ראשון: בית החולים שיבא התחיל להעניק לראשונה טיפול ניסיוני חדשני בנוגדנים לקדחת הנילוס המערבי במסגרת מחקר. עד כה, הטיפול ניתן במסגרת טיפול חמלה (טיפול שבו תרופות שחברות תרופות או חברות מכשור רפואי פיתחו ניתנים לחולה בחינם מחוץ למסגרת מחקר, ולפני אישור סופי של רשויות הבריאות), והיום (חמישי) הטיפול יינתן לשני חולים במסגרת מחקר, שמטרתו לבדוק אם פלזמה עתירה בנוגדנים מנטרלים יכולה לשפר את מצבם ולמנוע תופעות ניורולוגיות קשות ואף מוות.

המחקר נעשה במסגרת מכון המחקר למוכנות למגיפות בניהולה של פרופ' גילי רגב יוחאי, שהובילה את המאבק בנגיף הקורונה ואת מחקרי הקורונה פורצי הדרך שיצאו מישראל, בשיתוף פעולה עם נוירולוגים, מומחים למחלות זיהומיות ובנק הדם בשיבא.

הניסוי הקליני שנערך במכון המחקר למוכנות למגפות (SPRI) במרכז הרפואי שיבא, בוחן את יעילות מתן פלזמה עם נוגדנים מנטרלים של נגיף קדחת הנילוס המערבי לחולים מאושפזים הסובלים מתסמינים של המחלה. במסגרת הניסוי נעשתה פנייה לאלפי עובדי המרכז הרפואי שהוזמנו לעבור בדיקה סרולוגית פשוטה לזיהוי נוגדנים לנגיף בדמם.

יתוש. ShutterStock
לראשונה: טיפול ניסיוני חדשני בנוגדנים לקדחת הנילוס המערבי/ShutterStock

קדחת מערב הנילוס (West nile fever, WNF) נגרמת על ידי נגיף West nile virus ומועברת ע"י עקיצת יתושה. המחלה אופיינית בעיקר לחודשים יוני-נובמבר.

תקופת הדגירה נמשכת 14-2 יום, ומרבית הנדבקים לא יפתחו מחלה או סימפטומים כלל. רק כ-20% יפתחו תסמינים כלשהם, בהם מחלת חום לא ספציפית ו/או פריחה וכאב ראש, ופחות מ-1% יפתחו סיבוכים נוירולוגיים (השכיח בהם הוא אנצפליטיס - דלקת המח). סיבוכים אלה שכיחים יותר בקרב אנשים מעל גיל 60 ומדוכאי חיסון.

כיום אין טיפול מוכח למחלה, והטיפול המומלץ הוא טיפול תומך ובעיקר נקיטת צעדים למניעת עקיצות יתושים מלכתחילה. יש לציין כי המחלה אינה עוברת בהדבקה בין בני אדם ולכן לא קיימת סכנה של מגפה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
פרופ' גילי רגב יוחאי, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים במרכז הרפואי שיבא תל השומר. דוברות שיבא, אתר רשמי
"יש לנו עשרות רבות של אנשים שיש להם נוגדנים בדם". פרופ' גילי רגב יוחאי/אתר רשמי, דוברות שיבא

פרופ' גילי רגב יוחאי, מנהלת היחידה למניעת בקרת זיהומים בשיבא, אמרה: "אנחנו יודעים שבערך ל-10% מהאוכלוסייה יש נוגדנים בדם. זה אומר שמתישהו הם נחשפו לנגיף והם לא ידעו את זה בכלל. במסגרת מחקר של עובדי שיבא אנחנו בדקנו בימים אלה את העובדים. יש לנו עשרות רבות של אנשים שיש להם נוגדנים בדם ואם הם עם יכולת נטרול גבוהה עם נוגדנים מאוד גבוהים ואפקטיביים ויכולים להרוג את הנגיף".

"אנחנו מבקשים תרומת דם ומפיקים את הנוגדנים, ואת זה אנחנו עומדים לתת למטופלים שהם מבוגרים במצב קשה עם גורמי סיכון מעל גיל 65. או אנשים צעירים יותר אם יש להם דיכוי חיסוני משמעותי".

רק אתמול משרד הבריאות עדכן כי מספר החולים בקדחת הנילוס המערבי בישראל עמד על 153 חולים ו-11 חולים נפטרו מהמחלה. מרבית החולים הם תושבי המרכז. כמו כן, מקרים ראשונים של קדחת מערב הנילוס המערבי התגלו באילת ובמועצה האזורית אילות שבדרום הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully