וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלום לא השתנה בין 2014 ו-2024: כדאי שהציבור יקרא כל מילה במכתב האזהרה לנתניהו

עודכן לאחרונה: 24.6.2024 / 15:17

מדיניות הכאוס של רה"מ כפי שעולה ממסמך ועדת החקירה בעניין הצוללות ממשיכה עד היום לפגוע ביחסי החוץ והביטחון, וכמעט כל סעיף בו תקף גם למלחמה. רק שבמקום צוללות, במקרה החטופים בעזה מדובר בחיי אדם. וגם: הכתם שילווה את העתיד הפוליטי של יוסי כהן והטוויסט של יעלון

גנץ על הקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות: "צורך לאומי"/קרדיט: תקשורת שר הביטחון

כל מילה. כל מילה הנוגעת לראש הממשלה בנימין נתניהו במכתב האזהרה של ועדת החקירה הממלכתית לחקר פרשת הצוללות רלוונטית ואקטואלית גם היום. כמו למשל: "קיבל החלטות בשאלות מדיניות-ביטחוניות רגישות ללא בחינה סדורה ותוך הדרת גורמים ביטחוניים רלוונטיים', או "יצר ערוצי פעולה מקבילים וסותרים ובכך הביא לסיכון ביטחון המדינה ולפגיעה ביחסי החוץ של מדינת ישראל". הוועדה כותבת על ההסכמה של נתניהו למכירת צוללות גרמניות למצרים - תוך מידור שר הביטחון והרמטכ"ל - אבל בין 2014 ל2024 שום דבר לא השתנה.

מדיניות הכאוס שבו נתניהו מנהל את המדינה, כפי שמצטיירת במכתב האזהרה החמור והחריף בעניין הצוללות, ממשיכה עד היום לסכן ולפגוע ביחסי החוץ וביטחונה של ישראל. ברגעים אלה ממש, ראש הממשלה מוביל עימות פומבי חריף עם ארה"ב על נשק וחימושים ומסלים במכוון את הקרע עם בעלת בריתנו הקרובה והחשובה ביותר, תוך עקיפת שר הביטחון והרמטכ"ל שמנסים לנהל את האירוע בחדרים הסגורים. כך גם בעניין המו"מ לשחרור החטופים: ביד אחת הוא משגר לעולם הצעה ישראלית חדשה כבסיס למו"מ, וביד השנייה מתראיין ל"פטריוטים" בערוץ 14 ונסוג - מההצעה שהוא עצמו הגיש - ותוקע טריז במאמצי המתווכות. "זו פגיעה אנושה בחוסן הלאומי של מדינת ישראל", אמר היום בוועדת חוץ וביטחון גדי איזנקוט והבהיר שהאמירה של נתניהו על עסקה חלקית היא בניגוד להחלטת קבינט המלחמה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס קבלת הצוללת החדשה של צה"ל, אח"י רהב. ינואר 2016. רויטרס
מדיניות הכאוס ממשיכה עד היום לסכן ולפגוע ביחסי החוץ וביטחונה של ישראל. נתניהו בטקס קבלת הצוללת החדשה של צה"ל/רויטרס

והכאוס נמשך, ורק מחריף: בפרשת הצוללות הניהול הכושל של נתניהו הוביל להפקרות במשאבי המדינה - במקרה של 120 החטופים בעזה מדובר בחיי אדם. "ערוצי פעולה מקבילים וסותרים", כותבת הוועדה, כמו למשל הקבינטים והמטבחונים המרובים של נתניהו לקבלת, או יותר נכון אי-קבלת ההחלטות הגורליות להמשך המלחמה הארוכה והכושלת בתולדות ישראל. במשך חודשים הוא דילל ומידר את קבינט המלחמה עם גנץ ואיזנקוט ושיחק משחקים בינו לבין הקבינט המורחב עם בן גביר וסמוטריץ', עכשיו הוא ממדר ומייבש גם אותם לטובת "פורום קבלת החלטות מצומצם" עם שר הביטחון ומקורביו רון דרמר ואריה דרעי. המל"ל, שבמכתב האזהרה של ועדת הצוללות הפך "לגוף ביצוע של ראש הממשלה", מנוהל היום בידי עסקן פוליטי בכיר, שרק רוצה לרצות אותו.

עם שר הביטחון יואב גלנט ראש הממשלה בקושי מדבר, ואף מנסה לסכל ולשבש את עבודתו השוטפת. הוא מתעלם בעקביות משלל המלצות של מערכת הביטחון וצה"ל שעלולות לטלטל לו את הכיסא, מגורל החטופים עד חיזוק הרשות הפלסטינית, ומנהל במקביל קמפיין להדבקת האשמה במחדל. ביולי אשתקד, כשהרמטכ"ל ביקש להיפגש עם ראש הממשלה לפני ההצבעה על עילת הסבירות - הוא סירב. מה זה אם לא "שאלות מדיניות-ביטחוניות רגישות תוך הדרת גורמים ביטחוניים רלוונטיים?". כמעט לכל סעיף בדו"ח אפשר לעשות העתק-הדבק והוא יהיה אמת.

הפגנת התנועה לאיכות השלטון מול בית המשפט העליון 25 בינאור 2021. אולבייה פיטוסי/פלאש90, פלאש 90
בפרשת הצוללות הניהול הכושל של נתניהו הוביל להפקרות במשאבי המדינה. הפגנה מול בית המשפט העליון/פלאש 90, אולבייה פיטוסי/פלאש90

כמו דו"ח וועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון שהטיל מוקדם יותר השנה על נתניהו אחריות אישית לאסון, גם מכתב האזהרה של ועדת הצוללות מניח כבר את התשתית לוועדת החקירה הממלכתית הבאה, זו שנתניהו יעשה הכול כדי למנוע את הקמתה, לבדיקת המחדל של ה7/10. לא לחינם, במשך כל שנות כהונתו, הוא לא הקים אפילו ועדת חקירה ממלכתית אחת: גם ועדת מירון וגם ועדת הצוללות היו מתנות קטנות שהורישה לו ממשלת בנט-לפיד בתקופת כהונתה הקצרה. זה בניגוד למוטו, רק לא לקחת אחריות, שהשתקף היטב גם אחרי האסון הביטחוני הגדול ביותר בתולדות ישראל. מסתבר שבניגוד לתחזיות של מכונת התעמולה והרעל, פרשת הצוללות שחשף רביב דרוקר לא צללה, אלא משקיעה את נתניהו למעמקים של פגיעה בביטחון המדינה ובאינטרסים המדיניים והכלכליים שלה.

לצד נתניהו, ועדת החקירה הממלכתית לפרשת הצוללות בראשות השופט בדימוס אשר גרוניס שיגרה עוד 4 מכתבי אזהרה, בהם לראש המוסד והמלל לשעבר יוסי כהן ושר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון, והיא מכתימה את העתיד הפוליטי של כהן, ואת העבר הפוליטי של יעלון, בכתם ערכי-ציבורי שילווה אותם לעתיד הקרוב. כהן, אז איש אמונו של נתניהו והיום אחת התקוות העולות להחליפו, הוזהר כמו הבוס שלו לשעבר, בהתנהלות בחוסר מקצועיות, בחוסר זהירות ובחוסר שקיפות, תוך סיכון ביטחון המדינה; הכריכה הישירה שלו בפרשת השחיתות הביטחונית החמורה בתולדות ישראל עשויה לפגוע במאמציו לבנות את עצמו כאלטרנטיבה לנתניהו ולהקשות עליו בסיבובי הראיונות שהוא עושה במלחמה. ובאחד הטוויסטים האירוניים שידעה העלילה, יעלון, שבנה בשנים האחרונות קריירה שלמה על ניקיון כפיו לכאורה והוביל את המאבק לחקירת השחיתות של נתניהו בפרשה, מצא את עצמו בעמדת המוזהר, בין השאר בהגשת תצהיר שקר לבית המשפט. לא בטוח שהוא יוזמן עדיין לנאום בהפגנות בקפלן.

משפחות חטופים חסמו את איילון צפון: "העסקה נופלת - המדינה בוערת" 20 ביוני 2024. ניב אהרונסון
כש-120 חטופים מופקרים בעזה - כך מתקבלות ההחלטות במדינת ישראל. הפגנה לשחרור החטופים/ניב אהרונסון

מכתבי האזהרה הם רק שלב מקדים בעבודת ועדת הצוללות, שנועדה לאפשר לנתניהו ולמוזהרים הנוספים לקחת עורך דין ולהתגונן; המסקנות, כפי שהוועדה הדגישה, עוד עשויות להשתנות בהמשך. נתניהו, בתגובה ראשונה, אמר ש"ההיסטוריה תוכיח שהוא צדק וקיבל את ההחלטות הטובות לביטחון ישראל" על אף שב7.10 ההיסטוריה כבר רשמה על שמו את הקטסטרופה הביטחונית הקשה בתולדות המדינה - ולא צריך ועדת חקירה ממלכתית בשביל לקבוע את זה. כן צריך שהציבור יקרא כל מילה בפסקת הסיום של מכתב האזהרה של הצוללות וידע שגם עכשיו, בעיצומה של המלחמה, וכש-120 חטופים מופקרים בעזה - כך מתקבלות ההחלטות במדינת ישראל: "התנהלותו של מר נתניהו בנושאים הנחקרים על ידי הוועדה הובילה לשיבוש עמוק ושיטתי בתהליכי עבודה ובניין הכוח ולפגיעה במנגנוני קבלת החלטות בשורה של סוגיות רגישות. בכך סיכן את ביטחון המדינה ופגע ביחסי החוץ ובאינטרסים כלכליים של מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully