וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החקירה לפרשת הצוללות: נתניהו סיכן את ביטחון המדינה

עודכן לאחרונה: 24.6.2024 / 15:57

ועדת הצוללות שלחה אזהרה לראש הממשלה, לשר הביטחון לשעבר בוגי יעלון, לראש המל"ל לשעבר יוסי כהן ולשני מעורבים נוספים. "התנהלותו של מר נתניהו בנושאים הנחקרים הובילה לפגיעה במנגנוני קבלת החלטות בשורה של סוגיות רגישות", נכתב

בווידאו: משט מחאה של צוללות בירקון/עריכה: טל רזניק

ועדת הצוללות בבראשות נשיא בית המשפט העליון בדימוס אשר גרוניס שלחה היום (שני) אזהרות לראש הממשלה בנימין נתניהו ולארבעה נוספים. חוץ מתניהו, אזהרה נשלחה למשה (בוגי) יעלון, ששימש כשר לנושאים אסטרטגיים בשנים 2013-2009 וכשר הביטחון בשנים 2016-2013, ליוסי כהן ששימש כראש המל"ל בשנים 2015-2013, רם רוטברג, ששימש כמפקד חיל הים בשנים 2016-2011, ולאבנר שמחוני, ששימש כעובד מל"ל בשנים 2016-2010.

מכתבי אזהרה פירושם הוא שהועדה חושבת לנכון שחקירה בנושא, עלולה לסבך במסקנותיה את המוזהרים. אחת המסקנות שיכולות להתקבל היא המלצה לפתיחת חקירה פלילית.

בהחלטת הועדה מהיום נכתב: "יודגש, כי הודעות האזהרה מבוססות על תמונת המצב כפי שהיא מצטיירת בפני הוועדה בשלב זה על יסוד החומר שבפניה. הממצאים והמסקנות עשויים להשתנות לאחר שהוועדה תשלים את החקירה, היינו ייושם השלב שלאחר מתן האזהרות. הוועדה החליטה לשלוח הודעות אזהרה לגורמים הבולטים ביותר מבחינת אחריותם ומעורבותם בנושאים הנחקרים על ידה. במסגרת זו ניתן משקל לליקויים שהתגלו לכאורה, למידת מרכזיותו של הגורם המעורב וכן הובאו בחשבון שיקולי יעילות".

מחאה נגד השחיתות והכוונה להטיל סגר בגלל התפשטות הקורונה, מעון ראש הממשלה נתניהו, בלפור, ירושלים, 12 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
אחת המסקנות שיכולות להתקבל היא המלצה לפתיחת חקירה פלילית. מחאה על פרשת הצוללות/ראובן קסטרו

בנימין נתניהו

על ראש הממשלה נתניהו נכתב בהודעת הועדה כי קידם רכש שתי ספינות סער 6 נוספות מגרמניה ללא מעורבות מערכת הביטחון, שהנושא מצוי באחריותה, קיבל החלטות בשאלות מדיניות-ביטחוניות רגישות תוך הדרת גורמים ביטחוניים רלוונטיים, נמנע מתיעוד פגישות באופן ששלל את היכולת לקיים בקרה ומעקב אחר ביצוע החלטות בעלות חשיבות אסטרטגית לביטחון המדינה והסתיר מגורמים רלוונטיים את השיח המדיני שניהל אף שהוזהר מפני השלכות השיח.

"התנהלותו של מר נתניהו בנושאים הנחקרים על ידי הוועדה הובילה לשיבוש עמוק ושיטתי בתהליכי עבודה ובניין הכוח ולפגיעה במנגנוני קבלת החלטות בשורה של סוגיות רגישות", נכתב בהודעה שפורסמה בשם הועדה. "בכך סיכן את ביטחון המדינה ופגע ביחסי החוץ ובאינטרסים כלכליים של מדינת ישראל".

מטעמו של ראש הממשלה נתניהו נמסר בתגובה: "ראש הממשלה נתניהו קובע שהצוללות הן יסוד מרכזי בביטחון הלאומי של ישראל ובהבטחת קיומה נגד איראן שמנסה להשמידנו. רכש הצוללות וכלי השייט לא רק שלא פגע בביטחון המדינה - הוא מבטיח את קיומה. ההיסטוריה תוכיח שגם בנושא הזה ראש הממשלה נתניהו צדק וקיבל את ההחלטות הנכונות לביטחון ישראל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס קבלת הצוללת החדשה של צה"ל, אח"י רהב. ינואר 2016. רויטרס
פגע ביחסי החוץ ובאינטרסים כלכליים של מדינת ישראל. בנימין נתניהו בטקס קבלת אח"י רהב/רויטרס

יוסי כהן

ביחס ליוסי כהן נכתב בהודעת הועדה כי ניסה לקדם הגדלות נוספות של צי הצוללות, שלא על בסיס עבודת מטה ובסטייה קיצונית מהצרכים המבצעיים שקבעה הממשלה, ודחק את מערכת הביטחון מעיסוק בנושא המצוי בתחומי אחריותה, גרם לשיבוש תהליך מקצועי שנערך במערכת הביטחון, קיבל החלטות בשאלות מדיניות-ביטחוניות רגישות תוך הדרת גורמים רלוונטים ויצר ערוצי פעולה מקבילים וסותרים ובכך הביא לסיכון ביטחון המדינה ולפגיעה ביחסי החוץ של מדינת ישראל.

ראש המוסד לשעבר, יוסי כהן בראיון לסופ"ש שלו. 25 בינואר 2024. ראובן קסטרו
"סיכן את ביטחון המדינה". יוסי כהן/ראובן קסטרו

משה (בוגי) יעלון

בהודעה שפורסמה בשם הועדה נכתב עליו כי פעל בניגוד להחלטת ממשלה בכמה הזדמנויות שונות, יצר מצג שווא לפיו לא הוא היה זה שהוביל לרכש ספינות שונות מאלה שאושרו בממשלה ופעל באופן נמהר ולא זהיר אצל גורם זר באמצעות גורם ישראלי באופן שגרם למבוכה מדינית.

"המשמעות של לקיחת אחריות, מתן דוגמא אישית וממלכתיות, היא לכבד את הדמוקרטיה הישראלית ומוסדותיה, ולא להתנגח בהן, גם כשזה פחות נוח", כתב הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר בחשבון ה-X (טוויטר לשעבר) שלו. "מי שטענו כי הוועדה אשר מונתה על ידי "ממשלת השינוי" מוטה ומגמתית מיסודה, יכולים לשוב ולתת בה אמון היות שמצאה לנכון להזהיר גם את מי שפעל בכל כוחו להקמתה. מה שמצוטט מהמכתב ששלחה הוועדה לנתניהו מאושש לחלוטין את שטענתי לגביו וסביבתו, שרבים מתוכה כבר הואשמו בדין בפרשה. אני שלם עם כל מהלכיי, מאמין שלא נפל בהם כל רבב, ואציג בפני הועדה את תשובותיי בבוא העת".

משה בוגי יעלון, הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן תל אביב, 8 באפריל 2023. ראובן קסטרו
"פעל באופן שגרם למבוכה מדינית". משה (בוגי) יעלון/ראובן קסטרו

רם רוטברג

מההודעה של ועדת הצוללות, עולה כי רוטרברג הציג מצגי שווא בנוגע לצורך המבצעי בארבע ספינות, הוביל לרכש של ספינות שונות ויקרות במאות מיליוני שקלים מאלה שאושרו, הסתיר מהרמטכ"ל ומשר הביטחון את מעורבותו בנושא רכש ספינות שער 6 ופעל למתן יתרון מסחרי לטיסנקופ תוך התערבות בנושאים שאינם בסמכותו.

יום עיון בנושא עליונות ימית בראשות מפקד חיל הים רם רוטברג, בסיס עתלית. מאי 2016. ערן גילווארג
"הציג מצגי שווא בנוגע לצורך המבצעי בארבע ספינות". רם רוטברג/ערן גילווארג

אבנר שמחוני

בהודעה של הועדה בעינינו של אבנר שמחוני, נכתב כי הוא שינה ברגע האחרון את נוסח החלטת הממשלה לרכוש ספינות באופן שנתן יתרון למספנה גרמנית, דבר שלא הובהר לחברי הממשלה, היה מעורב במהלך שנועד לסכל את החלטת ראש הממשלה ואת הנחיית ראש המל"ל, פעל לקידום הגדלת צי הצוללות בסטייה קיצונית מהחלטות ממשלה והסתיר את הפעולות לקידום רכש שביצע ממערכת הביטחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully