וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת הצוללות: מכתבי האזהרה, ועדת החקירה וההשלכות הצפויות

עודכן לאחרונה: 24.6.2024 / 23:55

ועדת החקירה הממלכתית לעניין הצוללות החליטה לשלוח מכתבי אזהרה לבכירים שעסקו ברכש הצוללות. בין הבכירים שהוזהרו הם רה"מ נתניהו, ראש המוסד והמל"ל בדימוס יוסי כהן ושר הביטחון לשעבר יעלון. מהי הועדה ואיזה המלצות יכולות להתקבל? וואלה עושה סדר בכל מה שצריך לדעת

בווידאו: משט מחאה של צוללות בירקון/עריכה: טל רזניק

ועדת החקירה הממלכתית לעניין הצוללות מהבוקר (שני) החליטה לשלוח מכתבי אזהרה לבכירים שעסקו ברכש הצוללות. הבכירים שהוזהרו הם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש המוסד ולראש המל"ל בדימוס יוסי כהן, שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון, לרם רוטנברג מפקד חיל הים בדימוס ולאבנר שמחוני עובד המל"ל לשעבר. מה זה אומר? ואיך זה קשור להליך המשפטי שמתנהל בפרשת הצוללות? וואלה עושה סדר.

הפגנת התנועה לאיכות השלטון מול בית המשפט העליון 25 בינאור 2021. אולבייה פיטוסי/פלאש90, פלאש 90
המונים יצאו לרחובות. הפגנת התנועה לאיכות השלטון מול בית המשפט העליון בנושא פרשת הצוללות/פלאש 90, אולבייה פיטוסי/פלאש90

מה תפקידה של ועדת חקירה ממלכתית?

ועדת חקירה ממלכתית מוקמת על פי החלטה של הממשלה. חוק ועדות חקירה קובע שלאחר שהממשלה החליטה להקים ועדת חקירה, על הממשלה להודיע על כך לנשיא בית המשפט העליון שממנה את חבריה. הוועדה מוסמכת לזמן עדים ולאסוף חומרים שיכולים לשמש אותה כדי להגיע למסקנות כולל חומרים חסויים. עד כה היו בישראל שש עשרה ועדות חקירה שונות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

מהי ועדת הצוללות?

בתחילת שנת 2022 הקימה ממשלת בנט-לפיד ("ממשלת השינוי") את ועדת החקירה בעניין רכש הצוללות. קדמו להקמת הוועדה ניסיונות מצד האופוזיציה בזמן כהונתה של ממשלת האחדות נתניהו-גנץ להקים ועדת חקירה ממלכתית - אך אלה כשלו. לבסוף הוקמה הוועדה, לא לפני שראש הממשלה בנט נמנע בהצבעה על הקמתה ושרת הפנים איילת שקד הצביעה נגד. בראש הוועדה עומד נשיא בית המשפט העליון בדימוס אשר גרוניס, שופט בית המשפט העליון בדימוס צבי זילברטל, נגידת בנק ישראל בעבר קרנית פלוג, מנכ"ל המרכז לחקר גרעיני גדעון פרנק, פרופ' יעקב בוטרמן מומחה להנדסת מכונות. נקבע כי הוועדה לא תדון בנושאים פליליים בעיקר בשל המשפט שמתנהל במקביל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס קבלת הצוללת החדשה של צה"ל, אח"י רהב. ינואר 2016. רויטרס
האם הייתה מעורבת שחיתות? ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס קבלת הצוללת החדשה של צה"ל/רויטרס

מה זה מכתבי אזהרה?

כשוועדת החקירה סבורה שאדם שהיא דנה בעניינו עלול להיפגע ממסקנותיה, היא מוציאה לו מכתב אזהרה כדי שידע ויתכונן. לרוב, ההתכוננות נעשית על ידי שכירת עורך דין. יש לציין כי ראש הממשלה נתניהו כבר העיד בפני הוועדה בספטמבר האחרון, כך גם בוגי יעלון. הדיונים בוועדה נעשים בדלתיים סגורות ולכן אנו מדווחים על מי שהעיד רק אחרי שהוא סיים להעיד.

מה ההמלצות שהוועדה יכולה לקבל?

מכתבי האזהרה יצאו בגלל המסקנות שהוועדה יכולה לקבל לגבי כל אחד מהאנשים שבעניינה היא דנה. כך למשל, הוועדה יכולה להמליץ שלא למנות אדם מסוים לתפקיד ממשלתי. בנוסף, הוועדה יכולה להמליץ על פתיחה בחקירה פלילית לגבי אישים המעורבים בנושא אותו בודקת הוועדה.

יוסי כהן בוועידת ישראל לטכנולוגיות המידע. ניב קנטור,
קיבל מכתב אזהרה בשל סמכותו כראש המל"ל באותה העת. יוסי כהן/ניב קנטור

מה לגבי ההליך הפלילי?

בנוסף לוועדת החקירה, מתנהל בבית המשפט המחוזי בתל אביב הליך פלילי בנושא פרשת הצוללות. הוועדה אינה בודקת את ההיבטים הפליליים של רכש הצוללות, כך שהנושא הזה מטופל על ידי בית המשפט. נכון לעכשיו, מי שמעיד במסגרת הפרשה הוא מיקי גנור כחלק ממשפט זוטא - שלב מקדמי של המשפט העוסק בשאלת קבילות הודאותיו בחקירה שנתן כחלק מהסכם עד המדינה. לאחר מכן גנור התחרט וחזר בו מההסכם וכמו כן ביקש לפסול את העדויות הרבות שניתנו על ידו במסגרתו. החלטות הוועדה מהיום לא משפיעות על ההליך הפלילי שמתנהל בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully