וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים אמריקנים: סרטון ההאשמות של נתניהו פוגע במאמצים למנוע מלחמה בלבנון

עודכן לאחרונה: 19.6.2024 / 21:32

בכירים בממשל ביידן אמרו כי הם חוששים שדבריו של נתניהו, שלא היו נכונים, יוצרים "קרע פומבי" בין ארה"ב לישראל ושוחקים עוד יותר את ההרתעה הישראלית מול חיזבאללה ואיראן. בכירים אמריקנים שצפו בסרטון אמרו שראש הממשלה נראה "כמו מישהו שאיבד את זה"

נתניהו תוקף את הממשל האמריקני: אמרתי לבלינקן שעיכוב משלוחי הנשק לישראל בלתי נתפש/לשכת ראש הממשלה

הסרטון של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, בו הוא האשים את ממשל ביידן במניעת נשק מישראל, פוגע במאמצים של ארה"ב וישראל לבלום את ההסלמה של הלחימה בגבול עם לבנון ולהימנע מהידרדרות למלחמה עם חיזבאללה, כך אומרים בכירים אמריקנים.

רה"מ בנימין נתניהו, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. צילום: Gage Skidmore/flickr, Alexandros Michailidis/Gettyimages, עיבוד תמונה
בארה"ב מאמינים שהסרטון שוחק את ההרתעה מול חיזבאללה ואיראן. רה"מ נתניהו והנשיא ביידן/עיבוד תמונה, צילום: Gage Skidmore/flickr, Alexandros Michailidis/Gettyimages

למה זה חשוב

  • שלושה בכירים בממשל ביידן אמרו כי הם מודאגים מכך שמעשיו של נתניהו יוצרים "קרע פומבי" בין שתי בעלות הברית וכתוצאה מכך שוחקים עוד יותר את ההרתעה של ישראל באזור, במיוחד בעיני מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה והתומכת העיקרית שלו איראן.
  • "קשה להבין איך סרטון כמו זה שנתניהו פרסם ביום שלישי עוזר להרתעה. אין כמו להגיד לחיזבאללה שארה"ב מונעת נשק מישראל, דבר שהוא גם שקרי, כדי לגרום להם להרגיש מחוזקים", כך אמר בכיר אמריקני.
sheen-shitof

בצל המלחמה

מחסור במזון לחג אצל אלפי משפחות נזקקות בצפון. כך תוכלו לסייע

בשיתוף פתחון לב
נתניהו תוקף את הממשל האמריקני: אמרתי לבלינקן שעיכוב משלוחי הנשק לישראל בלתי נתפש 18 ביוני 2024. לשכת ראש הממשלה, אתר רשמי
דוברת הבית הלבן: ""אנחנו באמת לא יודעים על מה הוא מדבר". נתניהו בסרטון ההאשמות שפרסם אמש/אתר רשמי, לשכת ראש הממשלה

במוקד החדשות

  • נתניהו אמר בסרטון באנגלית שפרסם יום שלישי כי "לא יעלה על הדעת שבחודשים האחרונים הממשל האמריקני מנע מישראל נשק ותחמושת".
  • בפומבי, הבית הלבן הביע תמיהה לגבי דברי נתניהו. דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר ציינה כי רק משלוח נשק אחד הושהה מאז תחילת המלחמה, בעוד נשק בשווי מיליארדי דולרים זרם ללא הפרעה. "אנחנו באמת לא יודעים על מה הוא מדבר", היא אמרה.
  • בשיחות סגורות, יועציו של ביידן רתחו והזדעזעו מהיעדר הכרת התודה מצד נתניהו. כמה בכירים אמריקנים שצפו בסרטון של נתניהו אמרו כי ראש הממשלה היה נראה להם "כמו מישהו שאיבד את זה".
  • אחת ההחלטות שהתקבלו בבית הלבן כתוצאה מהסרטון של נתניהו הייתה לבטל פגישה רמת דרג של ארה"ב וישראל בנושא איראן ולבנון שתוכננה ליום חמישי, כך על פי בכירים אמריקנים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם השליח המיוחד של נשיא ארה״ב עמוס הוכשטיין, בלשכת רה"מ בירושלים. עמוס בן גרשמון-לע"מ, אתר רשמי
ניהלו שיחה "רעה מאוד" אמש. עמוס הוכשטיין ובנימין נתניהו/אתר רשמי, עמוס בן גרשמון-לע"מ

מאחורי הקלעים

  • הסרטון של נתניהו פורסם בזמן ששליחו של הנשיא ביידן, עמוס הוכשטיין, ערך מסע דילוגים בין ירושלים לביירות כדי לנסות להרגיע את הלחימה עם חיזבאללה.
  • הוכשטיין היה אמור לפגוש את נתניהו ביום שלישי בערב כדי לתדרך אותו על שיחותיו עם גורמים בלבנון ולדון בדרכים להימנע ממלחמה.
  • לפי שלושה מקורות שתודרכו בנושא, הפגישה בין נתניהו להוכשטיין הייתה "רעה מאוד".
  • במקום לדבר על לבנון, הוכשטיין ושגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו מצאו את עצמם מבלים חלק גדול מהפגישה בהעברת מסר חריף לנתניהו על המשבר שראש ממשלת ישראל יצר במו ידיו, כך אמרו המקורות.
  • כשהוכשטיין ולו אמרו לנתניהו שההאשמות שלו על כך שארה"ב מנעה מישראל נשק שקריות, ראש הממשלה טען כי הוא מבסס את דבריו בסרטון על מידע ממשרד הביטחון הישראלי, כך לפי מקור שמעורה בפרטי הדיון.
  • מלשכת שר הביטחון יואב גלנט סירבו להתייחס לטענות נתניהו ואמרו: "אנו מצרים על הדלפות והצהרה חסרות אחריות".
בנימין נתניהו לאחר אישור חוק הפטור מגיוס לבני ישיבות, 11 ביוני 2024. צילום: יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
הסברה היא שלא ניסה להשיג דבר, מלבד רווח פוליטי בישראל. בנימין נתניהו/עיבוד תמונה, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

בין השורות

  • כל הבכירים האמריקנים שהתראיינו לכתבה הזו אמרו שהם לא מבינים מה נתניהו ניסה לעשות ומה הוא קיווה להשיג על ידי יצירת "קרע פומבי" עם ממשל ביידן מלבד צבירת נקודות פוליטיות בישראל.
  • כמה בכירים אמריקנים העלו את ההשערה שדבריו של נתניהו היו חלק מתחרות על קרדיט ציבורי עם שר הביטחון יואב גלנט, שצפוי לבקר בוושינגטון בשבוע הבא, בנסיון להגיע להבנות שיאפשרו לשחרר את משלוח הפצצות שהנשיא ביידן השהה.
  • לפני כמה שבועות אמר אחד מיועציו הבכירים של ביידן ליועצי נתניהו שכשהם מתלוננים שהביקורת הפומבית של ארה"ב על ישראל גורמת לחיזבאללה ולאיראן להרגיש בטוחים יותר, עליהם לבדוק תחילה האם מעשיה של ישראל עצמה יוצרים את "הרקע הפומבי" שממנו הם מודאגים.
  • "ג'ו ביידן הוא לא ברק אובמה. הוא לא מנסה ליצור קרע פומבי עם ישראל, הוא עושה את ההיפך. אבל נתניהו הוא מומחה ביצירת קרע פומבי עם נשיא ארה"ב לצרכיו הפוליטיים הפנימיים", אמר פקיד אמריקני בכיר.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן, 27 בפברואר 2024. רויטרס
"לא מעונייין ביצירת קרעים פומביים עם ישראל, ההפך". נשיא ארה"ב" ג'ו ביידן/רויטרס

למה לשם לב

  • בזמן שכינוס הפורום האסטרטגי הישראלי-אמריקני בוטלה, שני יועציו הקרובים של נתניהו השר רון דרמר, והיועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי, יגיעו מחר לבית הלבן לפגישה עם היועץ לביטחון לאומי של ביידן, ג'ייק סאליבן ובכירים נוספים.
  • אבל בכירים אמריקנים אומרים שהמשבר שיצר נתניהו יעיבו על הפגישות הללו, ולכן הן לא יניבו את הדיון המעמיק והתיאום האינטימי הנחוץ מאוד בין ארה"ב לישראל לגבי הצעדים הבאים בלבנון ובאיראן.
  • בכירים אמריקנים אמרו שהם מודאגים מאוד מכך שגם בישראל וגם בחיזבאללה מבצעים מיס-קלקולציה כאשר מסלימים את האיומים הפומביים ואת הלחימה בשטח, ובאותו זמן חושבים שהם יכולים להימנע מהידרדרות למלחמה כוללת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully